دیباچه : فریدون بیگدلی خواننده نام آشنای عرصه موسیقی پاپ و از نسل خوانندگانی چون امیرکریمی است . آلبوم گل مریم، انتظار ، رفیق ، کی بود کی بود ، پیچ شمرون ، زندگی محاله، علی مولا ، ایران ما ،گل مرداب، آدمک ، شکسته با ،رفتم ونشکن دلمو، تیتراژ برنامه نان وریحون از آثار او است.
به بهانه انتشار آلبوم تازه اش وحضور کم رنگش در عرصه موسیقی با او گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:
مدتی است که در عرصه موسیقی حضور کم رنگی دارید علت این موضوع چیست؟
در صدا وسیما کارهایی ارائه کرده ام . در حال حاضر حدود30 آهنگ جدید آماده دارم و قصد دارم به صورت آلبوم منتشر کنم ؛ولی هزینه های بالایی دارد که هنوز نتوانسته ام این آلبوم را منتشر کنم برای این آلبوم زحمت فراوان کشیده ام وهزینه بسیاری را صرف کرده ام . در گذشته نه چندان دور روند کاری شرکت ها اینگونه بود که آلبوم خواننده را به عنوان تهیه کننده تولید ومنتشر می کردند اما الان شرایط فرق کرده است. برای انتشار آلبوم باید پروسه طولانی را با صرف هزینه طراحی ، تکثیرو... باید طی کرد.به دلیل این مشکلات خواننده نمی تواند به راحتی آلبوم خود را منتشر کند.
وضعیت کنونی موسیقی در کشور ما را چگونه می بینید؟
به دلیل شرایط بد اقتصادی موسیقی در کشور ما جدی گرفته نشده است. بسیاری از مردم ازطریق اینترنت ،خوراک موسیقی خود را تهیه می کنند و اصولا هزینه ای را صرف خرید آلبوم نمی کنند مبحث کپی رایت هم بحث گسترده ای دارد .کلا وضعیت وشرایط کنونی موسیقی درکشور ما دلچسب نیست .پس باید حمایت وانگیزه ای وجود داشته باشد تا خواننده بتواند در این حوزه فعالیت کند .
نظرتان درباره برگزاری جشنواره موسیقی چیست؟
اصولا برگزاری جشنواره های موسیقی به هر شکل مثبت است ولی چقدر خوب می شد از کسانیکه که کار فاخر انجام می دهند در این جشنواره ها دعوت می شد.
شما از جمله خوانندگانی هستید که برای ارگان های دولتی هم کار می کنید پس می توان گفت در این عرصه حضور پررنگ تری دارید ؟
زمانی بود که در هفته 3 الی 4 اجرا داشتم ؛ ولی در حال حاضر دیگر به ارگان های دولتی و... بودجه ای داده نمی شود مثل اینکه بودجه های فرهنگی محدود شده دیگر چنین مراسمی برگزار نمی شود .
شما از جمله خوانندگانی هستید که تجربه خواندن بیش از 30 تیتراژ دارید ، چطور شد که تصمیم به تیتراژ خوانی گرفتید ،اصلا تیتراز خوانی چقدر می تواند به معرفی یک خواننده کمک کند؟
برخی از سریال ها چون پر بیننده است دیده می شوند به همین خاطر تیتراژ آن هم به خوبی شنیده می شود این شانسی بود که نصیب من شد. متاسفانه ما در شرایطی زندگی می کنیم که برخی از تهیه کنندگان برای خواندن تیتراژ از خواننده پول می گیرند. به خاطر دارم زمانی را که به من زنگ زد ند وگفتند تهیه کننده از صدای شما خوشش آمده از همه صد میلیون می گیرد ولی از شما سی میلیون که تیتراژ فلان سریال را بخوانید ولی من نپذیرفتم. متاسفانه این مسائل وجود دارد . خواننده ای را می شناسم که 70 میلیون پول داده است تا تیتراژ سریالی را بخواند. متاسفانه در شرایطی زندگی می کنیم که ملاک ومعیار هنر، دیگر صدا نیست هر کسی پول داشته باشد می تواند به نوعی خود را مطرح کند . موسیقی الان آشفته بازار است .
تعریف شما از موسیقی مجاز وغیر مجاز چیست؟
در دهه 78 موسیقی مجاز وغیر مجاز تعریفی داشت در آن زمان موسیقی پاپ ورود پیدا کرد وخوانندگان هم نسل من چون خشایار اعتمادی ، امیر تاجیک ، امیر کریمی در عرصه موسیقی حضورپر رنگی داشتند. در آن زمان موسیقی فاخری چون کارهای بابک بیات و محمد اصفهانی وجود داشت، نه مانند برخی از کار هایی که ایراد موسیقیایی دارد وبه لحاظ محتوایی کم ارزش است . چون هنری در آن به کار برده نشده است .
شما اشاره کردید به موسیقی فاخر منظورتان از موسیقی فاخر چیست؟
موسیقی فاخر یعنی موسیقی کلاسیک اصیل ایرانی و سنتی است. روزانه بیشتر از صد تا آهنگ منتشر می شود که اصلا مخاطب فرصت گوش کردن به این آثار را ندارد. در مجموع هنرمندان پیشکسوت موسیقی در شرایط خوبی نیستند خیلی از آنها خانه نشین شده اند.
صحبت پایانی؟
تشکر می کنم که در این حوزه حرکت مثبتی دارید ومسائل ومشکلات بچه های موسیقی را مطرح می کنید وبهترینها را برالی شما ومخاطبین شما آرزو می کنم .
گفتگو: سارا صادقی