چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۳  |  Wednesday, 19 February 2025

دیباچه

کد خبر: ۲۷۵۵
تاریخ انتشار : ۴۰ : ۰۹ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴
امین تارخ در گفتگویی از وجود برخی آلودگی ها در سینما پرده برداشت: برخی از افراد میانی که در آثار نمایشی حضور دارند تصمیم‌گیرنده‌اند. آنها از بازیگران مرد توقع پول و از خانم‌ها متاسفانه توقعات دیگری دارند

دیباچه :

امین تارخ از معدود بازیگرانی است که در کارنامه خود، برخی از بهترین نقش‌های سینمایی و تلویزیونی را به ثبت رسانده است. در سینما در فیلم‌هایی مانند پرنده کوچک خوشبختی، سارا، سرب و... بازی کرده و در تلویزیون نقش‌هایی مانند شیخ حسن جوری (سریال سربداران)، بوعلی‌سینا، سفر سبز، معصومیت از دست رفته، جراحت و... با نام او پیوند خورده است.

دیباچه امین تارخ

بازیگران زیادی را هم به دنیای بازیگری معرفی کرده است؛ مهتاب کرامتی،‌ ترانه علیدوستی و گلاره عباسی برخی از آنها هستند. امین تارخ از آرش آصفی نام می‌برد که در فیلم رستاخیز نقش بکیربن حر ریاحی را بازی کرده و برای همین نقش توانسته سیمرغ بهترین بازیگر را از جشنواره فیلم فجر از آن خود کند.

جام جم با این بازیگر پیشکسوت درباره چگونگی ورود به دنیای بازیگری گپ زد و او بی‌رودربایستی درباره فضای آلوده‌ای که برای حضور بازیگران جوان در آثار نمایشی وجود دارد، گفت.

در سال‌های اخیر کمتر بازیگر جوانی را دیده‌ایم که به دنیای حرفه‌ای راه ‌یابد و موفق شود. چه دلیلی وجود دارد که ستاره‌های جوان کم شده‌اند؟

کم نشده‌اند. اما برای کمتر دیده‌ شدن آنها چند دلیل وجود دارد. اول این‌که بازیگران جوان به زمان نیاز دارند که دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند. اما تعداد زیادی بازیگر هستند که آموزش دیده‌اند و آماده کار هستند هم به لحاظ استعداد و هم معیارهای حرفه‌ای، اما واقعیت این است که وضعیت سینما و تلویزیون به بسامان نیست. یعنی آمادگی برای جذب چهره‌های تازه، کمتر وجود دارد. سازندگان بیشتر تمایل دارند از کسانی که دم دست‌شان است، استفاده کنند چون به آنها دستمزد نمی‌دهند.

این روش باعث می‌شود راه ورود به حرفه برای آنهایی که تحصیلکرده‌اند و معیارهای ورود به دنیای بازیگری را دارند بسته شود.

این «امکان» چگونه باید به وجود آید؟ گاهی شنیده می‌شود که برخی پول می‌دهند و بازیگر می‌شوند و یا عده‌ای از لابی‌های دیگر وارد دنیای بازیگری می‌شوند، اما امکان درست چیست؟

برای کسانی که وارد حرفه بازیگری شده‌اند، حرفی ندارم. اما برای کسانی که وارد نمی‌شوند چند نکته وجود دارد؛ برخی از افراد میانی که در آثار نمایشی حضور دارند تصمیم‌گیرنده هستند. آنها از بازیگران مرد توقع پول و از خانم‌ها متاسفانه توقعات دیگری دارند. به نظرم باید این هشدار به گوش مسئولان برسد که اگر این جریان ادامه پیدا کند، فضا آن‌قدر آلوده خواهد شد که خانواده‌ها از ورود فرزندانشان به حرفه بازیگری جلوگیری خواهند کرد. من از شرایط ورود بازیگران به دنیای حرفه‌ای انتقاد می‌کنم چون شرایط اصلا خوب نیست.چند سال قبل هم شرایط همین‌گونه بود، آن زمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع را مطرح کردم، مدیران مسئول دو خط تلفن ایجاد کرده و از بازیگران خواستند اسامی کارگردانان، تهیه‌کنندگان و... را که از بازیگران برای حضور در آثار نمایشی درخواست پول و یا چیز دیگری می‌کنند به این وزارتخانه معرفی کنند.

آن سال با برخی از متخلفان برخورد‌ شد. اکنون هم شرایط شبیه آن سال شده است، به نظرم اگر نظارت درستی به‌وجود‌ آید و مسئولان با چند نفر برخورد کنند، دیگران از این کار اجتناب خواهند کرد.

شما به عنوان بازیگر پیشکسوت چگونه از استعدادهای جوان حمایت می‌کنید؟

اگر من در اول دوره اعلام کنم که از حضور هنرجوها در سینما و تلویزیون حمایت خواهم کرد تا پایان عمر بدهکار خواهم بود. نمی‌شود مثلا دو سه نفر را معرفی کرد و برای بقیه این کار را انجام نداد. از همان اول می‌گویم من فقط وظیفه آموزش را به‌عهده دارم که به‌درستی این کار را انجام خواهم داد. با همکاری استادان مختلف برنامه‌ریزی آموزشی درستی را اجرا می‌کنیم، اما هیچ‌کدام ادعا نمی‌کنیم که هنرجوها را به دنیای بازیگری وارد می‌کنیم چون ادعای اشتباهی است. ورود به عرصه حرفه‌ای در گرو خیلی چیزها و خیلی افراد است و به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. اولا نقش باید به شخص بخورد، تهیه‌کننده و کارگردان باید قدرت ریسک بالایی داشته باشند که نقش را به چهره جوان و ناشناخته‌ای بسپارند. از آن طرف بازیگر جوان باید استعداد و قابلیت‌های لازم برای حضور در کار حرفه‌ای را داشته باشد. من خیلی تعجب می‌کنم وقتی می‌بینم آگهی‌هایی در روزنامه‌ها منتشر می‌شود با این تاکید که «آموزش بازیگری با تضمین ورود به حرفه»!

این آموزشگاه‌ها در پایان دوره نمی‌توانند این تضمین را اجرایی کنند و هنرجویان به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شکایت می‌کنند و باقی ماجراها. اما من هیچ‌گاه وارد این ماجراها نشده‌ام و نخواهم شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
علی اوجی بازیگر سینما و تلویزیون به دیباچه گفت؛

من هم باید شمشیر خودم را برای دفاع از سینمای اجتماعی زمین بگذارم و فیلم بسازم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با آریا عظیمی نژاد، آهنگساز مطرح کشورمان

استعداد‌های عصر جدید، وضع مالی شان خیلی خوب شده است!

۱۲:۳۳  -  ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با فرزین محدث بازیگر فیلم سینمایی «آنتیک»

جسارت، باعث خلاقیت می‌شود / کاراکتری که من آن را ایفا کردم، شخصیت خاص و عجیب و غریبی دارد!

۱۱:۳۶  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد افشار، کارگردان سریال گاندو

هیچ مشکلی با حسن روحانی ندارم، آنچه گفتم واقعیت تاریخ بود!

۱۹:۳۱  -  ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
کارگردان فیلم سینمایی «ترک عمیق» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

امیدوارم ژانر اجتماعی دوباره احیا شود / دغدغه من بیان موضوعات تنهایی و عشق است!

۱۲:۰۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد یحیوی

خودم را در تئاتر پالایش میکنم / جنجال حاکم بر سینما، ما را از موضوع فرهنگ و هنر دور کرده است !

۲۱:۱۷  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با پژمان بازغی

انگارخیلی از سبک‌های سینمایی در ایران منسوخ شده است / خاطره بازی با فیلم های سال های دور جشنواره

۱۸:۰۲  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
مجید مظفری بازیگر پرآوازه سینمای ایران به دیباچه گفت؛

نزدیک به یک سال، مو و ریش هایم را نزدم و ۱۲ کیلو چاق شدم!

۰۹:۰۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
غزل شاکری بازیگر فیلم سینمایی « رها » به دیباچه گفت؛

این اطمینان برای من حاصل شد که «رها» از یک خطی نمی‌تواند پایین‌تر باشد!

۱۸:۳۰  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با صمد طاهری، نویسنده مجموعه داستان کوتاه «آن پریزاد سبزگوش»

تا سوژه‌ای به عواطف من چنگ نزند، سراغ نوشتن آن نمی‌روم/ به روند داستان‌نویسی در ایران خوشبین هستم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
شهاب حسینی به دیباچه گفت؛

«رها» با یک سوم هزینه های مرسوم تولید شده است !

۱۸:۱۳  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ارسطو خوش رزم، بازیگر سینما و تلویزیون

توجه به لهجه مازندرانی در سریال پایتخت، کار را برای بازی من در «بازی خونی» سخت و وحشتناک کرد!

۱۲:۱۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳