جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۵۲۷۵
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۱۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: علیرضا راهب شاعر، ترانه‌سرا، مترجم، نظریه‌پرداز ادبی و از چهره‌های نامدار ادبیات امروز ایران است . در کارنامه هنری او مجموعه اشعار دو استکان عرق چهل گیاه ، عشق پاره وقت و…  دیده می شود  . با این هنرمند در خصوص کتاب تازه اش ، انتقاد از فضای موسیقی و… گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:



 

شنیدیم که قرار است مجموعه اشعار تازه خود را چاپ کنید لطفا در این خصوص توضیح دهید؟

در حال حاضر مشغول جمع آوری مجموعه اشعار تازه ام به نام گروه خون A مثبت هستم که به امید خدا تا آخرشهریورماه منتشر می شود. همچنین  مجموعه داستان های مینیمالی به نام لوک بد شانس  آماده انتشار دارم.

دیباچه-علیرضا راهب

 

با توجه به اینکه مجموعه اشعار تان به زودی منتشر می شود ؛قصد ندارید با خواننده خاصی همکاری کنید؟ 

همه خوانندگان از دوستان خوبم هستند به خاطر دارم  مرحوم ناصر عبدالهی  وقتی آلبوم اش تازه منتشر شده بود از من خواست این آلبوم را تهیه کنم. با وجود اینکه با همه خوانندگان دوست هستم ولی ترجیح می دهم با آنها کار نکنم چون خطی که موزیک پاپ ایران در پیش گرفته است خط کوفه است ،خط ما نیست .به هیچ وجه از بر آیند ومجموعه آثاری که تولید می شود راضی نیستم .موزیک پاپ از از اصالت موسیقی خارج شده است این ترنسی که اکنون  برای ملت ایران تولید می شود؛ هیچ چیزی به غیر از افسردگی ندارد .موسیقی ترنسی که  مثل آفت به جان موسیقی ایران افتاده است با این ترانه های افسرده همه چیز از دست داده است  با صداهایی که انگار طرف همه مال وآخرتش را باخته ودر استودیو کتک مفصل خورده است و بد ترین توهین های عالم  را شنیده حالا با صدای بد و لحن چنان زهر ناک وافسرده به استودیو رفته تا آهنگی را بخواند. موزیک های ما بیمار گونه است من وقتی این موزیک ها را می شنوم با این موسیقی کار نمی کنم .تعداد اندکی از خوانندگان  مثل سهیل نفیسی  ومهدی یغمایی ،حمید حامی موسیقی خوبی دارند که ارزش شنیدن دارد.

 

با توجه به نکاتی که عنوان کردید به نظرتان اشعاری که مورد استفاده خوانندگان قرار می گیرد در چه سطحی است؟

۹۵در صد ترانه های ایران همه به عشق های کثیف خیابانی اشاره کرده است عشق هایی که ابتدا وانتهایش پر از اشتباه است  وبر این عصر تازیانه می زند . موزیک پاپ درگیر دغدغه های نوجوانان شده است به همین دلیل هیچ پیام تازه ای برای افراد بالای سی سال ندارد . همه آهنگ ها کپی است ؛ ملودی ساز خوب وجود ندارد مگر آثار خوانندگان قدیمی چون  تورج شعبانخانی ومهرداد نصرتی.

همه ملودی ها  غلط است ، اشعار نفس های سردی دارند؛ از نظام عروضی به صورت عمده استفاده می شود که هر چند وقت یک بار یکی از آنها باب می شود.شما سه الی چهار ماه کل تولیدات موسیقی پاپ را می بیند که بریک وزن نوشته شده است این موضوع موجب تکرار ودلزدگی می شود.۹۰ درصد از ترانه سراها تحصیل ادبی ندارند .هنر ،شعر ،ادبیات وموسیقی را نمی شناسند. می توانید تعداد بسیاری از این آدم ها را جلوی ممیزی های شعر ببینید که التماس می کنند مجوز اشعارشان را بگیرند. با این کار اسم شعرای دیگر را خراب کرده اند.

 

چرا هرکسی به حوزه شعر ورود پیدا کرده است ؟

متاسفانه صنفی ایجاد شده است تحت عنوان شعرا که شان وشخصیت ادبی ملت را تباه کرده اند. ۹۰در صد ترانه سراهایی که آثارشان ساخته می شود به خواننده التماس می کنند واین طبع را کسانی که سواد ندارند ایجاد کرده اند.  این بی صلاحیتی ،بی هنری تا به امروز در موزیک ایران رخ داده است. شما هر شعری را به خوانندگان دهید می گویند سخت است نمی توانیم آن را بخوانیم ؛ در نهایت چیزی را می نویسی که خواننده می خواهد یعنی اگر امروز موزیک پاپ ما مبتذل است نتیجه این است که سبک سواد درایت ،شعور وفرهنگ خواننده ها و آهنگسازان ما از بین رفته است قبلا هم ما موسیقی پاپ داشتیم همان چیزهایی که مردم اگر بخواهند آنها را گوش می کنند .

 

پس در حقیقت با توجه به شرایط دشوار موسیقی همکاری با خوانندگان دیگر را رد می کنید؟

اصلا خواننده ای مثل سالار عقیلی از کجا ظهور کرده است که  وقتی شاعری بخواهد با او همکاری کند بگوید بیایید با مدیر برنامه  من حرف بزنید بعد کل ساعات روز در حال برنزه کردن وانتخاب برند لباس  باشد. دیگر هرگز فریدون فروغی ،مازیارها و عماد رام ها را نخواهیم داشت .

یکی از حقه های موزیک  این است من آنقدرپولدارم وتهیه کننده موسیقی هستم که  بیست آلبوم خریداری می کنم و ازبین آنها دو تا آلبوم روانه بازار می کنم. خواننده جوانی هم که  با شور واحساساتش آلبومش را آماده کرده و پول آن را هم دریافت کرده است  .نمی داند که هرگز آلبومش روانه بازار نمی شود . موزیک پاپ در ایران بنیاد افسردگی است وهیچ چیز آن به هنر ربطی ندارد .به همین جهت بسیاری از همکاری ها را رد می کنم.

 

اگر بخواهید با خوانندگان خاصی همکاری کنید چه کسی را مد نظر قرار می دهید؟

مهدی یغمایی چون سواد دارد و با پول به موسیقی ورود پیدا نکرده است وهمچنین سهیل نفیسی ،حمید حامی ،نیما مسیحا وچند تن از خوانندگان دیگررا انتخاب می کنم.البته فعلا نخواستم درگیر همکاری با خوانندگان دیگر شوم .

 

گفت و گو: سارا صادقی
برچسب ها: علیرضا راهب
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار