جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۴۰۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۱۶ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
در نشست ‌خبری دومین مهرواره تئاترماه‌ حوزه هنری مطرح شد
دیباچه: درنشست خبری دومین مهرواره تئاترماه حوزه هنری که با حضورکوروش زارعی ، مدیر مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری، و توحید معصومی ، دبیر این مهرواره،  صبح چهارشنبه ، 27 مرداد درحوزه هنری برگزار شد زارعی عنوان کرد که به دنبال مخاطب یابی برای تولیدات این مرکز فرهنگی است.



به گزارش خبرنگار دیباچه کوروش زارعی درابتدای این نشست با اشاره به اینکه این اتفاق تئاتری ، رپرتواری از نمایش های برگزیده مراکزاستانی حوزه هنری است خاطر نشان کرد : به طور معمول مدیران جدید اقدامات مدیران سابق را ادامه نمی دهند و ایده های خود را اجرا می کنند اما من این گونه فکر و عمل نمی کنم ! کما اینکه نخستین مهرواره تئاتربا مدیریت آقای رحمت امینی برگزار شده بود و دیدم حرکت مثبتی بوده  و زحمتی کشیده شده است . بنا براین ، من هم تصمیم گرفتم این حرکت را ادامه دهم چون ادامه دادن حرکت‌های خوب مدیرقبلی می‌تواند به رشد وپویایی جریان فرهنگی هنری درکشورکمک کند.

دیباچه-زارعی

زارعی درادامه ضمن اشاره به اقدامات حمایتی ازتئاترشهرستان دردوره های قبلی خاطرنشان کرد: قصد ما حمایت بیشتر ازتئاترشهرستان درقالب  برنامه هایی این چنین است چون معتقدم بیشترپتانسیل ها ، استعدادها و سرمایه‌های خوب و درخشان درشهرستان‌ها وجود دارد ولی مرکز نشین ها آنها را نمی بینند و ازبین می روند.تلاش ما این است که این استعدادها را بیشتر وبهترشناسایی و معرفی‌کنیم.

درادامه این نشست ، توحید معصومی ، مسئول اموراستان های مرکز هنرهای نمایش حوزه هنری و دبیردومین مهرواره تئاترماه ، نیز به ارائه برنامه های این رپرتوار پرداخت و گفت : باوری در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری وجود دارد که پایه و اساس اعتلای تئاترکشور را حمایت از تئاتر شهرستان‌ها می‌داند. وی افزود : اگرخواهان رسیدن تئاتر به عرصه های درخشان تری هستیم ، ضرورت دارد با انجام اقدامات و برنامه های متعدد ی ، انگیزه هنرمندان شهرستانی را بالا بیریم.

معصومی با اشاره به اینکه این رپرتوار از ساعت ١٨ روزیکشنبه ، ٣١ مرداد، با حضورهنرمندان و مدیران تئاتری و اجرای نمایش های : "کاست محزون" به نویسندگی وکارگردانی "مسلم سلیمانیان " ازچهار محال وبختیاری و "اینجا خونه منه " به نویسندگی وکارگردانی "احسان جانمی" از اصفهان افتتاح می‌شود. وی درادامه افزود : دراین دوره ازمهرواره تئاترماه، ٩ گروه برگزیده از ٩ استان کشورشامل : چهار محال وبختیاری ، اصفهان، گیلان، البرز، خراسان رضوی، مازندران، خوزستان، قزوین و همدان به روی صحنه خواهند رفت.

معصومی به تنوع آثاردراین دوره هم اشاره کرد وگفت: آثاری با موضوعات اجتماعی، دفاع مقدس ، مذهبی و عاشورایی روی صحنه می‌رود که برگزیده‌های بیست و چهارمین دوره جشنواره‌های منطقه‌ای و سراسری سوره ماه و نیز تولیدات حوزه‌های هنری استان‌ها هستند.

دبیردومین مهرواره تئاترماه حوزه هنری درادامه به تسهیلات درنظرگرفته شده برای گروههای حاضرپرداخت وگفت : اختصاص یافتن کمک هزینه ای به مبلغ 5 میلیون تومان ، اسکان گروهها و تهیه اقلام تبلیغاتی  شامل بنرو بروشور وپوسترونصب وتوزیع آنها ازجمله تسهیلاتی است که ازسوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تدارک دیده شده و هزینه ایاب وذهاب نیزتوسط مراکز استانی مربوطه لحاظ‌ خواهدشد.

زارعی درادامه ازبرگزاری نشست های نقد و بررسی نمایش ها درحاشیه اجراها  با حضورمنتقدان برجسته تئاترکشورخبرداد و خاطرنشان کرد: جنبه آموزشی این نشست ها مد نظرما است و می خواهیم منتقدان همراه هنرمندان باشند نه درمقابل آنها . کما اینکه متأسفانه جریان نقد در کشور ما به گونه‌ای است که منتقد در تقابل با هنرمند قرارمی گیرد اما ما درصدد فرآهم کردن فرصت وزمینه ای برای دیدن نقاط قوت و ضعف آثار و دادن پیشنهادهای علمی و ایده های اجرایی برای بهتر شدن نمایش ها هستیم چون امکان اجرای این نمایش ها دراستان‌های مربوطه و دیگرجشنواره ها و مراکز هست ومنحصر به این رپرتوار نخواهد بود.

زارعی با اشاره به اینکه برای هر اجرا زنگ افتتاحیه درنظرگرفته ایم افزود : برای افتتاحیه ازهنرمندان مطرح استانی که نمایش متعلق به آنجاست دعوت خواهیم کرد تا زنگ اففتاحیه را بزند. همچنین از هنرمندان  مطرح و برجسته رشته‌های مختلف نیزدعوت می‌کنیم به دیدن نمایش‌ها بیایند تا سبب ایجاد انگیزه برای هنرمندان گروه‌ها شوند.درضمن یکی از اهداف ما مواجهه هنرمندان شهرستانی با هنرمندان تئاترحرفه ای درمرکز است چون مطمئن هستیم که این دربالندگی هنرمندان شهرستان ها تأثیرویژه‌ای خواهد گذاشت.

دیباچه-زارعی 2

زارعی یادآور شد: مهرواره تئاترماه صرفا به صورت دعوتی نخواهد بود، بلکه بلیت‌فروشی اجراها ازطریق سایت تیوال انجام می‌شود ودرصدد تشکیل تیمی هستیم که برای نمایش های حوزه هنری مخاطب یابی کند ودراین خصوص با نهادهایی هم ازجمله شهرداری مذاکراتی مبنی برتهیه بلیت تخفیفی داشته ایم.

معصومی هم درادامه خاطر نشان کرد: اجرای تعدادی از نمایش ها توأم با حضورمسئولین استانی تئاترکشور و رؤسای مراکز استانی حوزه هنری خواهد بود تا سبب تبادلی فرهنگی شود. درواقع ، این رپرتوار می تواند به منزله بازار تئاتری باشد تا گروهها و مسئولین استانی تئاترکشور نمایش ها را دیده و به تبادل فرهنگی دراین خصوص بپردازند ودرصورت تمایل نمایش ها دردیگر مراکز استانی روی صحنه بروند.

توحید معصومی ، دبیر این رویداد، درپاسخ به پرسش خبرنگاردیباچه مبنی براینکه چرا شاهد حضورگروههایی نمایشی ازبرخی استان ها ازجمله استان های غرب کشور همچون : کرمانشاه ، ایلام ، کردستان وحتی آذربایجان های شرقی وغربی نیستیم ؟ خاطر نشان کرد: برخی از این آثارازمیان آثاراجرا شده درجشنوارهای منطقه ای و سراسری تئاترماه انتخاب شده و برخی دیگر هم توسط‌کارشناسان ما ازمیان آثاراجراشده دراستان ها ویا بادیدن فیلم های اجراها انتخاب شده اند .بنا براین ، اگر ازبرخی استان ها گروهی حضور ندارد ؛ به خاطراهتمام کمتر این مراکز استانی درتولید و اجرای نمایش های قابل توجه ونداشتن فعالیت عمده تئاتری بوده است.کما اینکه این خلأء ازمطالبات ما ازآنان هم هست.

درپایان این نشست خبری از پوستردومین مهرواره تئاتر ماه رونمایی شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳