پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۳۷۸۳
تاریخ انتشار : ۳۴ : ۱۳ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه:مژگان ربانی گفت: وقتی نقش اشرف پهلوی به من پیشنهاد شد مطمئن بودم که از پس ایفای آن بر می‌آیم و از آنجا که اولین بار بود نقشی به این بزرگی به من پیشنهاد شد برای ایفای آن بسیار خوشحال و راغب بودم.

مژگان ربانی بازیگر سینما و تلویزیون که در سریال «معمای شاه» در نقش اشرف پهلوی ظاهر شده است در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه اظهار داشت: پیش از اینکه به من بازی در مجموعه «معمای شاه» پیشنهاد شود هیچ شناختی از شخصیت اشرف پهلوی نداشتم تا اینکه محمدرضا ورزی به عنوان کارگردان بازی در این مجموعه تلویزیونی را به من پیشنهاد داد.

دیباچه - مژگان ربانی

ربانی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی محمدرضا ورزی بازی در نقش اشرف پهلوی را به من پیشنهاد داد یک توصیف کلی از این شخصیت به من ارائه شد که آقای ورزی به عنوان کارگردان خواندن چند کتاب را نیز به من پیشنهاد دادند. پس از اینکه حضورم در این مجموعه قطعی شد در اینترنت راجع به اشرف پهلوی بسیار تحقیق کرده و کتاب‌های بسیاری را برای مطالعه فراهم کردم.

وی افزود: حتی برای آشنایی بیشتر با اشرف پهلوی کتابهایی که در خارج از کشور چاپ شده بودند را نیز تهیه کرده و خواندم. یکی از اصلی‌ترین کتاب‌ها که مطالعه کردم «خاطرات اشرف پهلوی» بود که در سال 1359 به قلم خودش نوشته شده بود. حتی کتاب «خاطرات فرح پهلوی» را نیز مطالعه کردم و در واقع هر کتابی که مربوط به شخصیت اشرف پهلوی می‌شد و در ایران منتشر شده بود را تهیه کرده و خواندم. کتاب «این سه زن» اثر مسعود بهنود که یکی از شخصیت‌های اصلی کتابش اشرف پهلوی بود را مطالعه کردم، حتی یک کتاب در نیویورک منتشر شده که دو خبرنگار راجع به مادر محمدرضا شاه نوشته‌اند و آن کتاب را هم مطالعه کردم و در واقع می‌توانم بگویم در مدتی که بین انعقاد قرارداد بازی‌ام در «معمای شاه» و حضورم جلوی دوربین به طول انجامید همه کتاب‌های مربوط به خانواده پهلوی را خواندم و حتی در زمان تصویربرداری نیز کتاب‌های بسیاری را تهیه کردم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «کیف انگلیسی» در ادامه اظهار داشت: فیلم‌های کوتاه بسیاری نیز از اشرف پهلوی در مراسم‌های مختلف و سخنرانی‌اش تهیه کرده و دیدم. سعی من بر این بود که با شخصیتی که قرار بود آن را بازی کنم کاملاً آشنا شوم و خودم را به نقش نزدیک می‌کردم.

ربانی خاطرنشان کرد: وقتی شخصی کتابی درباره خودش می‌نویسد مطمئناً از خود شخصیت بدی در کتاب نمی‌سازد و کمتر کسی پیدا می‌شود که احساسات شخصی خود را نیز در کتاب زندگینامه‌اش عنوان کند. اشرف پهلوی برای حفظ سلطنت پهلوی کارهای بسیاری کرده که هیچ کدام از آنها را نمی‌توان کاری کاملاً انسانی دانست. او با سیاست کارهایش را انجام می‌داد و هر کار می‌کرد تا میراث خانوادگی‌اش را حفظ کند. اشرف پهلوی به شدت پول‌پرست و قدرت طلب بود و حتی برخی مواقع بر سر برادرش محمدرضا شاه فریاد می‌زد. من سعی کردم همه رفتارهای او را از بعد انسانی ببینم و قبل از هر چیز با شخصیتش ارتباط و آشنایی پیدا کنم، اشرف پهلوی یک آدم بود و قبل از اینکه به جایگاه سیاسی‌اش توجه داشته باشم باید او را به عنوان یک شخصیت در ذهنم بررسی می‌کردم.

این بازیگر در ادامه افزود: اشرف پهلوی برخورد خیلی خشنی داشت و من هیچوقت چنین خشونتی در خود نمی‌بینم، او همیشه از بالا به مردم نگاه می‌کرد و حتی خود را در جایگاه شاه می‌دید که این نگاه‌ها و رفتار‌ها در شخصیت من نیست، به همین دلیل ابراز این ابعاد از شخصیت اشرف پهلوی برای من آزاردهنده بود و سخت‌ترین کار من در «معمای شاه» ایفای ابعادی از نقش اشرف پهلوی بود که اصلاً در من وجود نداشت.

وی افزود: بخش دیگر از سختی‌های کار لباس‌های سنگین و گرمی بود که باید می‌پوشیدم و جلوی دوربین قرار می‌گرفتم که بسیار سخت بود اما الآن که به این سختی‌ها فکر می‌کنم برایم شیرین است. وقتی «معمای شاه» را می‌بینم و در کنار اینکه اشکالات کار خود را نیز پیدا می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که چقدر در ایفای نقشم صبور بودم و چه شرایط سختی را تحمل می‌کردم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» خاطرنشان کرد: وقتی این نقش به من پیشنهاد شد مطمئن بودم که از پس ایفای آن بر می‌آیم و از آنجا که اولین بار بود نقشی به این بزرگی به من پیشنهاد شد برای ایفای آن بسیار خوشحال و راغب بودم. پیشنهاد بازی در نقش اشرف یکی از بزرگترین هدیه‌های خداوند بود و از آقای ورزی نیز بابت اعتمادشان به من ممنونم.

ربانی در پایان اظهار داشت: در فیلم سینمایی «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی نیز نقشی کوتاه ایفا کردم که در دو سکانس به پایان رسید. اینکه در فیلمی به کارگردانی مسعود کیمیایی بازی کردم برای من بسیار حائز اهمیت است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار