شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۰۴۶۵
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
در نشست‌خبری‌دوازدهمین‌جشنواره سراسری‌تئاتربسیج مطرح شد
دیباچه: نشست خبری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج با حضوردکترغلامرضا منتظری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان؛ کوروش زارعی، مدیر مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر جشنواره  و امیر نصیربیگی، مدیر امور انجمن و تشکل‌های هنری سازمان بسیج هنرمندان، امروز چهارشنبه، مرداد درسالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزارشد.



دیباچه-بسیج2

کوروش زارعی ، دبیردوازدهمین جشنواره تئاتر بسیج، درپاسخ به پرسش خبرنگار دیباچه درحاشیه برگزاری نشست خبری این جشنواره مبنی براینکه آیا جشنواره به موضوعات تازه دربستر اجتماعی کنونی مثل مسائل محیط زیست  وحتی مسائل کودکان و زنان ورود کرده وآثاری دراین خصوص به دبیرخانه رسیده است گفت : اتفاقا حمّیت ما دراین جشنواره تأکید برگسترش مفهوم بسیج و پرداخت به مسائلی از این قبیل است چرا که بسیج فقط به زمینه های انقلاب وجنگ محدود نمی شود بلکه زمینه ها ومقوله های دیگری که اشاره کردید و یا مسئله بهداشت را نیز دربرمی گیرد و متن هایی هم دراین زمینه ها دریافت کرده ایم. حتی متن های استند آپ کمدی به دبیرخانه رسیده و ما هم توجه لازم را دراین خصوص خواهیم داشت.

در ابتدای این نشست، دکتر غلامرضا منتظری ، شعارراهبردی این سازمان، را نقش‌آفرینی با هدف‌ترویج موازنه‌ی فرهنگ و ادبی‌کشور و سوق دادن آن درجهت آرمان‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد وادامه داد : رویکرد دیگراین سازمان ، توجه به"مسئله محوری" نسبت به رهنمودهای مقام معظم رهبری است چون باورداریم که رهنمودهای معظم له جهت اطلاع نیست بلکه از مسائل اساسی کشوراست و سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی موظف‌اند اسباب پاسخگویی به این مسئله را فراهم کنند که هنرتئاتر نیزازاین قاعده مستثنی نیست.

وی تولیدمحوری را یکی دیگرازسیاست های این سازمان ذکرکرد وگفت: صرف برگزاری جشنواره، مطلوب و شایسته نیست بلکه اتلاف وقت است وبنا براین ، آثار باید بتوانند محصول برای جامعه داشته باشند وگرنه خسارت و حیف و میل بیت‌المال است.

وی کادرسازی و تربیت نیرو با تکیه بر نیروی نسل جوان با مدنظر قراردادن تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی برتکیه روی توانایی های هنرمندان جوان و مؤمن با هدف رشد و اعتلای هنرکشور را از اهداف این سازمان  و همچنین این جشنواره عنوان و خاطرنشان کرد: این راهبرد ، ازآغازتا فرجام این جشنواره سراسری مدنظرما است و تلاش شده تا اززمان تولدیک اندیشه و شکل‌گیری یک طرح تا تبدیل شدن آن به یک نمایشنامه، آموزش‌های لازم پیش از تولید داده شود. بعد ازجشنواره نیزدوره‌های تخصصی برای استعدادهایی که درجشنواره شناسایی کرده ایم برگزارمی‌شوند. چراکه این وظیفه‌ی ماست که اسباب بالندگی و رشد استعدادهای جوان را فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری ازصحبت‌هایش، "سبک زندگی" و "پایداری و مقاومت" را محورهای اصلی تمام جشنواره‌های بسیج هنرمندان عنوان کرد و گفت: هنر بایدیک ابزارنیرومند برای ارائه تصویری روشن ازشایسته زیستن باشد. از این رو موضوع سبک زندگی را درتمام جشنواره‌های بسیج هنرمندان و ازجمله جشنواره‌ی سراسری تئاتربسیج دنبال می‌کنیم.

منتظری استفاده‌ی بهینه ازاستعدادهای کشف شده در جشنواره‌ها و توجه به این نکته که اختتامیه جشنواره به منزله پایان جشنواره نیست را هم از اهداف جشنواره سراسری تئاتر بسیج دانست و سپس براجرای عمومی آثار جشنواره براساس عدالت‌ محوری درتمام ایران تأکیدوخاطر نشان کرد : اگر خواهان رشد متوازن ادبی وهنری هستیم باید قلمرو نگاه‌مان را به سایراستان‌ها گسترش دهیم چراکه‌ایران فقط تهران نیست و باید به تهران به سهم خودش نگاه کنیم.

منتظری با اشاره به فقرجدی درحوزه نمایشنامه نویسی ، روی نوآوری و خلاقیت و پرهیزازکلیشه‌ پردازی های پیشین تأکیدکرد وگفت : وقتی ازنمایشنامه نویسی دفاع مقدس سخن به میان می آید ، فقط چنداثری‌ دیده می شوندکه همیشه به چشم می‌خورند . بایدنوآوری دراین زمینه اتفاق بیفتدکه این امر با رسیدن بیش از ۹۰۰ طرح نمایشی به دبیرخانه و تولید بخشی از آن‌ها تا حدی محقق خواهد شد.

منتظری از2محور اصلی سبک زندگی و مقاومت و پایداری به عنوان بسترهایی برای فعالیت هنری سازمان بسیج هنرمندان یاد کرد و خاطر نشان کرد: فقط هنر برای هنر برای ما مطرح نیست بلکه هنرباید پنجره ای نوین ازسبک زندگی را با بیان رسا وجذاب اش بگشاید.

درادامه کوروش زارعی ، دبیردوازدهمین جشنواره تئاتر بسیج مدیر مرکزهنرهای نمایش حوزه هنری ، با اشاره به اینکه این جشنواره کاملا توسط سازمان بسیج هنرمندان برگزار می‌شود و حوزه هنری هیچ مشارکت مالی درآن ندارد، گفت:‌ تلاش کردیم ساختارمعمول جشنواره را تغییردهیم. به همین خاطر، قبل از فراخوان، همایشی برای همفکری در این زمینه برگزارکردیم و بعد از مدت‌ها بحث، به ساختار فعلی رسیدیم ودراین راستا به دغدغه های هنرمندان نظر داشتیم.

اودرتوضیح چگونگی ساختار جشنواره نیز بیان کرد: ما از شکل مرسوم جشنواره‌ها پرهیزکردیم و قبل از این‌که نمایشنامه‌ها نوشته و بازخوانی شوند، به طرح فکرکردیم. این امردرراستای تولید محوری و تربیت هنرمند و کادرسازی برای هنرانقلاب و بسیج صورت گرفت. با انتشار فراخوان حدود ۹۱۰ طرح به دبیرخانه جشنواره رسید که در این میان، اصفهان با ۱۱۰ طرح بیشترین حضور را در جشنواره دارد.

دبیردوازدهمین جشنواره تئاتر بسیج با اشاره به این‌که براساس تعداد آثار و کیفیت آثار، استان‌ها را به دسته‌های الف، ب، ج و د، تقسیم‌بندی کردیم، توضیح داد: در گروه الف، هر استان 6 اثر صحنه‌ای و 3 اثر خیابانی خواهد داشت که 2اثر صحنه‌ای و 2 اثر خیابانی در نهایت برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شوند. در گروه ب، ابتدا پنج اثر صحنه‌ای و سه اثر خیابانی انتخاب می‌شوند که ازآن میان 3 نمایش صحنه‌ای و 2 نمایش خیابانی به جشنواره راه پیدا می‌کنند. در گروه ج، 4 اثر صحنه‌ای و 2 اثر خیابانی اجرا می‌شوند که از آن میان 2 اثر صحنه‌ای و 2اثر خیابانی وارد جشنواره می‌شوند و در گروه د، از 3 نمایش صحنه‌ای و  2نمایش خیابانی،  2 اثر صحنه‌ای و  2 اثر خیابانی به جشنواره راه پیدا می‌کنند و به این ترتیب تعداد آثاری که در مرحله پایانی جشنواره خواهند بود مشخص شده است.

او با اشاره به درحال بررسی بودن طرح‌های رسیده در شورای بازخوانی ادامه داد: طرح‌هایی که مناسب تشخیص داده شوند انتخاب می‌شوند و براین اساس،  استان‌هایی که طرح‌های‌شان انتخاب شده منطقه‌بندی می‌شوند و تا پایان نگارش نمایشنامه‌ها ، یک نویسنده به‌عنوان مشاور برای هرمنطقه تعیین می‌شود که با نویسندگان درتماس ایمیلی خواهند بود و درکنار آن یک کارگاه آموزشی حضوری هم خواهیم داشت. پس از نگارش نمایشنامه‌ها نیزکمک هزینه‌ای به نویسندگان تعلق می‌گیرد تا اگرآثارشان به مرحله تولید نرسید متضررنشوند.

زارعی با بیان این‌که در مرحله تولید نیزیک کارگردان حرفه‌ای درکنارگروه خواهد بود، گفت:‌ از این طریق سعی می‌کنیم آثارتولیدشده از نظرفنی کاستی کمتری داشته باشند. همچنین برای تولید آثار نیزکمک هزینه‌ای پرداخت خواهد شد. پس ازآماده شدن کارنیزهنرمندان آثارشان را دراستان‌های خود به اجرای عمومی می‌رسانند.

زارعی درباره زمان‌بندی جشنواره نیزتوضیح داد: تا ۱۵ مردادماه نتیجه بازخوانی طرح‌ها اعلام می‌شود و مهلت ارسال متون نهایی نیزتا پایان شهریور تعیین شده است. بعد از بازخوانی نیز مرحله تولید شروع می‌شود که تا پایان آبان‌ماه مهلت دارد. پس از آماده شدن آثار و اجرای عمومی آن‌ها تا پایان آذرماه در استان‌ها، در بهمن‌ماه جشنواره در یکی از استان‌ها که هنوز مشخص نیست، برگزار می‌شود.

زارعی تأکید کرد:‌ جشنواره بسیج با جشنواره تئاتر مقاومت کاملا متفاوت است و این تفاوت هم در موضوعات مورد نظر و هم در زمینه کادرسازی مشخص خواهد بود. همچنین نمایش‌هایی که در این جشنواره تولید می‌شوند حتما باید مفهوم و روح بسیج در آن‌ها متبلور باشد.

امیر نصیربیگی ، مدیر انجمن‌ها و تشکل‌های هنری و ادبی بسیج هنرمندان ،نیزدرادامه به اقدامات انجمن نمایشی سازمان بسیج هنرمندان پرداخت و گفت: در ۳۲ استان کشور، انجمن‌های نمایشی راه‌اندازی شده و در۳۸۰ شهرستان نیز گروه‌های نمایشی تشکیل شده‌اند.

وی درادامه خاطرنشان کرد : ما به دنبال گسترش تئاتر مردمی هستیم که تئاتر کشور ازآن فاصله گرفته است ! هنوزتئاترآزمایشگاهی داریم و به دنبال مشارکت دادن مردم نرفته ایم. او با اشاره به پرهیز از قالب‌های قبلی افزود: بخشی از هنرمندانی که در این جشنواره خواهند بود فقط برای تجربه کردن و ایجاد رزومه کار می‌کنند، اما بعضی دیگردرسطح حرفه‌ای هستند و ما برنامه‌ریزی جدی‌تری برای آن‌ها داریم.

کوروش زارعی هم در پاسخ به پرسشی خاطرنشان کرد : موضوع ومحتوا برای ما مهم است همان طورکه برای شکسپیر هم ، با اینکه درخدمت ملکه الیزابت بوده است ،  مهم بوده است.همان طور که برای ویکتور هوگو که یکی ازمذهبی ترین نویسنده ها بوده ولی شعار نمی دهد.ما هم می خواهیم به سمت  و سوی شعار دادن نرویم ولی موضوع محوری ، قصه محوری و درست طراحی کردن قصه برای ما نیزمهم است.

دبیرجشنواره درباره همزمانی برگزاری این جشنواره با جشنواره تئاتر فجرگفت : جشنواره تئاتربسیج دراواخربهمن وپس ازجشنواره تئاترفجربرگزارخواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار