سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳  |  Tuesday, 01 October 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۰۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۲ : ۱۴ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
گزارش دیباچه از نشست خبری سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر
دیباچه: دبیر سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر از استقلال بخش «+ فجر» خبر داد و گفت که اگر در حق صاحبان آثار حاضر در «+ فجر» اجحاف شود، جشنواره ورود می کند
 به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ نخستین نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ روز دوشنبه؛ چهارم مردادماه برگزار شد.

دیباچه- نشست خبری تئاتر (2)

در ابتدای این نشست، سعید اسدی؛ دبیر این جشنواره تغییرات اعمال شده در بخش «اجراهای محیطی، تعاملی و دیگر گونه‌‎های اجرایی تئاتر بیرونی» را راه‌کاری برای بردن تئاتر در اقصی نقاط تهران و همچنین برداشته شدن بار اجرای تئاتر از دوش سالن‌های تئاتر دانست و گفت: با این کار میتوان در تهران توریسم فرهنگی راه انداخت. اصولا زمانی می توان یک جشنواره را بین‌المللی دانست که مخاطب جهانی نیز داشته باشدو این تغییر در بخش تئاتر بیرونی، چنین نتایجی را در بر خواهد داشت. باید به جایی برسیم که هر مخاطبی که خصوصا در زمان برگزاری جشنواره تئاتر فجر در تهران قدم می زند، در هر نقطه آن با یک تئاتر مواجه شد.
اسدی درباره بخش مهمان که به فراخوان این دوره از جشنواره تئاتر فجر افزوده شده است، گفت: در این بخش جشنواره با گروه های تئاتر و تالارها به تعامل می‌رسد و آنها در خارج از جشنواره و بدون فشارهای مالوف و کمبود زمان تولید این آثار، نمایششان را تولید می کنند. درواقع ما با کارگردان ها تعامل می کنیم تا در شرایطی مطلوب تئاتر تولید کنند. این کارگردان‌ها از میان نام‌آشناهای تئاتر ایران انتخاب می شوند چراکه جوان ترها امکان حضور در بخش‌های دیگر را دارند و بخش تخصصی برای آنها دیده شده است. این آثار نیز می توانند در بخش جشنواره حضور داشته باشند.

دیباچه- نشست خبری تئاتر
همچنین در این نشست مهدی شفیعی؛ مدیر کل هنرهای نمایشی نیز حضور داشت. شفیعی ضمن ابراز امیدواری از ابقای سعید اسدی در مقام دبیری جشنواره در سالهای آینده، در پاسخ به این سوال که برای تماشاخانه «سرو» که این روزها مهجور باقی مانده است، چه برنامه ای دارند، گفت: همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری جشنواره تئاتر مقاومت؛ به دبیری حسین پارسایی، دو سالن استودیو نمایش «روایت» و «سرو» افتتاح شدند و این دو سالن به تئاتر تهران افزوده شدند. سال گذشته نیز در قالب جشنواره ای دیگر در بجنورد، تالار شمس این شهر افتتاح شد که در بازدیدی که در هفته گذشته از آن داشتم، دریافتم که به‌صورت مداوم مورد استفاده قرار گرفته است. احداث سالن های تئاتر در قالب برگزاری جشنواره ها اتفاق خوبی است.
در همین مورد سعید اسدی نیز گفت: ما سال گذشته از استودیو نمایش «سرو» در بخش اصلی جشنواره استفاده کردیم و به این وسیله از این سالن تازه تاسیس حمایت کردیم. اگر مکان دیگری نسبت به این سالن بی توجه است، به جشنواره تئاتر فجر مربوط نمی شود.
در ادامه این نشست، سعید اسدی که از حذف شدن بخش تازه‌های تئاتر و افزوده شدن بخش مهمان خبر داده بود، اعلام کرد که بودجه این بخش بازگردانده نمی شود و در بخش های دیگر هزینه خواهد شد و گفت: سال گذشته حدود چهار میلیارد تومان برای جشنواره در نظر گرفته شده بود که امسال نه تنها از این رقم کاسته نمی شود بلکه با تعامل هایی که با سازمان شهرداری آغاز کرده ایم، این رقم را افزایش داده ایم.
در ادامه این نشست، از بخش «+ فجر» صحبت به میان آمد و دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، از برگزاری نظام مندتر این بخش خبر داد و گفت: امسال در این بخش سالن های نیمه‌دولتی و دولتی ای که در بخش اصلی حضور ندارند، می توانند شرکت کنند. همچنین این تماشاخانه ها میتوانند آثار را از میان تمام تئاترهایی که در طول سال در تماشاخانه‌های مختلف روی صحنه رفته‌اند انتخاب کنند. باز هم مانند سال گذشته، از تماشاخانه‌های حاضر در این بخش حمایت به عمل می آید.
اسدی در پاسخ به سوال خبرنگار تئاتر دیباچه که سال گذشته با وجود حمایتی که از سوی ستاد برگزاری جشنواره از تماشاخانه‌های خصوصی صورت گرفته بود، برخی تماشاخانه‌ها از کارگردان‌ها مبالغ گزافی را درخواست کرده بودند، در این باره ستاد برگزار جشنواره چه برنامه‌ای دارد؛ گفت: در آیین‌نامه درج شده است که تعامل منصفانه میان سالن‌ها و گروه‌ها اتفاق بیفتد. با وجود اینکه ماهیت بخش «+فجر» اینگونه اقتضا می‌کند که این بخش کاملا مستقل باشد اما اگر در حق هنرمندان اجحافی صورت گیرد، ما رسیدگی میکنیم. همچنین باید بگویم که نه در سال گذشته و نه در این دوره ما از بخش «+ فجر» توقع مالی نداریم و بهای بلیت‌فروشی، به نمایش‌های حاضر در این تماشاخانه‌ها و یا خود تماشاخانه‌ها پرداخت میشود.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار دیباچه در این باره که آیا کمک‌هزینه‌ها افزایش مییابند یا خیر، گفت: اگر بتوانیم در بحث جذب سرمایه موفق عمل کنیم، مبلغ کمک‌هزینه‌ها را نیز افزایش می دهیم اما باید به مرور این واژه کمک‌هزینه را حذف کنیم چرا که در هیچ فستیوالی، کمک‌هزینه وجود ندارد و حتی در بخش بین‌الملل نیز شرایط اینگونه نیست که ما کمک‌هزینه پرداخت کنیم.رسم جشنواره‌ها به این منوال است که آنها با هنرمندان وارد تعامل می‌شوند و فستیوال سه یا چهار اجرای آنها را می‌خرد و پول آن را پرداخت می کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان در گفتگو با دیباچه:

نماد هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان «لک‌لک» است/ برگزاری مراسم شادی‌پیمایی در سطح شهر مریوان

۱۸:۵۲  -  ۰۶ مهر ۱۴۰۳
صحبت‌های انتقادی "حمید بهمنی"نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با دیباچه

دست‌های پنهان در پشت پرده‌ی اکران فیلم ها، زیرآب آثار دفاع مقدسی را می‌زنند / برای ساخت فیلم، باید وارد یک کارزار جنگی شد!

۰۹:۰۰  -  ۰۷ مهر ۱۴۰۳
معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با دیباچه عنوان کرد:

توجه جدی آموزش و پرورش به توسعه هوش مصنوعی در مدارس / افزایش ۵ درصدی در سهم آموزش‌های هنرستانی

۱۹:۰۴  -  ۰۶ مهر ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران

امسال همه توان را گذاشتیم تا بچه‌های ما، مهارت بیشتری را کسب کنند

۲۲:۰۶  -  ۰۲ مهر ۱۴۰۳
پرسش جالب رئیس جمهور از دانش آموزان

دکتر مسعود پزشکیان، زنگ سال جدید تحصیلی را به صدا درآورد+ ویدئو

۰۸:۲۸  -  ۰۱ مهر ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با «ستاره اسکندری» هنرمند توانمند سینما، تئاتر و تلویزیون

نادیده گرفتن حوزه فرهنگ و هنر، ترویج خشونت را در جامعه به دنبال دارد / من قبول ندارم که تئاتر در کشورمان افول یافته است

۱۲:۵۸  -  ۰۳ مهر ۱۴۰۳
غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی در گفت و گو اختصاصی با دیباچه مطرح کرد؛

انگیزه فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد درآمد در روستا را در اولویت قرار دادیم

۰۹:۰۰  -  ۰۳ مهر ۱۴۰۳
کاپیتان تیم ملی پدل در گفت‎گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدفمان صعود به جام جهانی است/ محمدرضا گلزار، سوپراستار سینمای کشورمان، مدام دغدغه مند بازیکنان و تمرین آنهاست

۱۴:۵۵  -  ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار