جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۹۰۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ : ۰۸ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: این‌روزها سینماگران ایرانی از هروقت دیگری پرجنب و جوش‌ترند و هر روز خبری از گوشه و کنار سینما به گوش می‌رسد که فلان فیلم‌ساز، فلان فیلم را کلید زد و... مسعود کیمیایی، سعید سهیلی، سامان مقدم، پوران درخشنده، هاتف علیمردانی، محسن قرایی، محمد پرویزی، کاوه صباغ‌زاده و... از جمله کارگردان‌هایی هستند که در حال حاضر درگیر ساخت فیلم‌های‌شان هستند. یکی تصویربرداری می‌کند... یکی همچنان در حال اتود زدن است... دیگری تدوین نهایی را انجام می‌دهد و... در این گزارش به فیلم‌های مهم در حال ساخت سینمای ایران پرداخته‌ایم...
79d73272824fe2ee515fc4e50a0d1c23_XL

مسعود کیمیایی غیرقابل پیش‌بینی
«قاتل اهلیِ» مسعود کیمیایی: مهم‌ترین فیلمی که این‌روزها در حال تصویربرداری است و نقش اولش را پرویز پرستویی بر عهده گرفته است. فیلمی که لوکیشن‌های عجیب‌وغریبش از کارخانه‌ای متروک در کرج تا امامزاده صالح میدان تجریش، نشان از حال و هوای همیشگی مسعود کیمیایی و کاراکترهای بامرام فیلم‌هایش دارد.
مسعود کیمیایی پس گذشت سه سال از ساخت فیلم ضعیف «متروپل» که سینه‌چاک‌هایش را ناامید از سالن‌های سینما بدرقه کرد، «قاتل اهلی» را می‌سازد.فروش ناامیدکننده 50 میلیون تومانی «متروپل» در هفته اول اکران خود گویای همه‌چیز بود. کیمیایی در حالی سراغ پروژه تازه‌اش رفته است که بازیگران زیادی را برای این فیلم در نظر گرفته که در این میان نام پولاد کیمیایی به علت همزمانی «قاتل اهلی» با فیلم «گشت ارشاد 2» از فیلم خط خورد. پولاد کیمیایی قرار بود نقش یک موزیسین را در فیلم پدرش ایفا کند که به گفته خودش سنگین بودن هر دو پروژه مانع از حضور او در «قاتل اهلی» شد.
باید منتظر ماند و دید: آیا کیمیایی می‌تواند دوباره طرفداران دو‌آتشه‌اش را به سینما بکشاند و راضی بدرقه‌شان کند با تجربه‌ای مشابه با «متروپل» در انتظار آن‌هاست...
gasht-2

«گشت ارشاد2» و باز هم همان سه نفر محبوب
سعید سهیلی که با فیلم موفق «گشت ارشاد» مدتی در صدر اخبار بود و با حاشیه‌های فراوانی هم روبه‌رو شد، این‌روزها مشغول ساخت سری دوم این فیلم است. فیلمی که بدون شک یکی از پر فروش‌ها در چرخه اکران خواهد بود. جالب است بدانید که «گشت ارشاد 1» که سال 1390 ساخته شد، در کمتر از دو هفته به فروش یک میلیارد رسید و با دخالت‌های انصار حزب‌الله با مشکلاتی مواجه و ابتدا اکرانش محدودتر شد و سپس از سردر و پرده سینماها پایین کشیده شد. «گشت ارشاد» داستان آدم‌هایی را روایت می‌کرد که با سو استفاده از شکل و شمایل بسیجی‌ها، خفت‌گیری می‌کردند. البته این فیلم نقد آشکارایی بود به گشت ارشاد و نیروهای خودسری که مردم را در خیابان‌ها تفتیش می‌کنند.
البته «گشت ارشاد» سه بار با اصلاحات روبه‌رو شد: بار اول پیش از صدور پروانه نمایش و سپس برای اکران عمومی و در آخر هم برای پخش در شبکه خانگی به کل فیلم را تکه و پاره کردند تا صدای کارگردان فیلم بلند شود: «این دیگر فیلم من نسیت!»
حالا سعید سهیلی پس از پنج سال از سری اول «گشت ارشاد» و با روی کار آمدن دولت روحانی؛ با فراغ بال به ساخت سری دوم این فیلم مشغول است. فیلمی که به گفته بازیگرانش از فیلمنامه‌ای پخته‌تر و کامل‌تر برخوردار است و تجربه‌ای دچسب را برای مخاطب در سینما رقم می‌زند.
باید منتظر ماند و دید: انصار حزب‌الله که اکران «گشت ارشاد» را ابتدا محدود و سپس تمام کردند در مواجهه با سری دوم این فیلم که به نظر بی‌پرواتر و جسورانه‌تر هم می‌رسد چه واکنشی خواهد داشت.
nahang.Anbar_.2.Selecyion.Roya_

رضا عطاران: نهنگ عنبر سینمای ایران
سامان مقدم هم این روزها درگیر فیلمبرداری سری جدید فیلم «نهنگ عنبر: سلکشن رویا» است. فیلمی با بازی رضا عطاران پول‌ساز، مهناز افشار و ویشکا آسایش که نقش‌آفرین‌های اصلی سری اول این فیلم هم بودند، که در محله‌ای شیک تهران مثل زعفرانیه در حال فیلمبرداری است.
«نهنگ عنبر» سال 1393 ساخته شد و برای عبور از دالان‌های تودرتوی ارشاد و رسیدن به پرده سینماها، تن به سانسورهای زیادی داد و بلاخره موفق شد یک سال بعد وارد چرخه اکران بشود. البته در مورد این فیلم شایعه‌هایی از جمله نارضایتی شخص وزیر ارشاد (علی جنتی) نیز مطرح بود.
به هر حال «نهنگ عنبر» بیش از هفت میلیارد در سینماها فروش داشت و پس از «محمد رسول‌الله»ی مجید مجیدی که با اقبال فراوان در اکران و نحوه اکران همراه شد، ارپز پرفروش‌های سال گذشته بود.
«نهنگ عنبر» روایت‌گر زندگی دختر و پسر جوانی بود که در چند دهه روایت می‌شد، اما نقطه طلایی این فیلم در یک‌سوم ابتدایی‌اش بود که سامان مقدم موفق شد تصویر جذابی از دهه شصت به مخاطب ارئه بدهد. پس از آن فیلم به شدت افت می‌کند اما این رضا عطاران است که فیلم را تا آخر می‌کشاند.
با وجود این «نهنگ عنبر: سلکشن رویا» این روزها جلوی دوربین است و پس از اتمام و آمادگی برای نمایش عمومی، مسلما یکی از پرفروش‌ها خواهد بود چرا که رضا عطاران این روزها یکه‌تاز گیشه‌ها است و فرقی نمی‌کند در «تیغ زن» بازی کند یا در «من سالوادور نیستم» یا «دراکولا»، چون در هر حال این روزها سینما در سلطه‌اش است و مردم دوستش دارند و او هر سازی بزند آن‌ها می‌رقصند...

و چند مورد دیگر...
البته فیلم‌های دیگری هم این‌روزها در مراحل فنی مختلف قرار دارند: «آباجانِ» هاتف علیمردانی، «سد معبرِ» محسن قرایی، «لابیِ» محمد پرویزی و فیلم مهم‌تری از پوران درخشنده که گفته می‌شود این روزها در آمریکا به سر می‌برد و مشغول فیلمبرداری تکه‌هایی از فیلم تازه‌اش است. فیلمی که گفته می‌شود تا کنون حضور مریلا زارعی در آن قطعی شده است. هرچند زارعی از صحبت در این باره پرهیز می‌کند و ترجیح می‌دهد در مورد این فیلم اظهارنظری نکند.
پوران درخشنده پیش از این «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» را با موضوع تجاوز به کودکان ساخته بود و اتفاقا با استقبال خوبی هم در کشورهایی مثل آمریکا مواجه شده بود و درخشنده در چندین جشنواره برای حضار سخنرانی کرده بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار