شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۸۳۶۹
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۶ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
دیباچه: حمیدرضا هدایتی درمورد پوستر نمایش و میانگین سن مخاطبان «آنتیگنه؟» توضیح داد

دیباچه- حمیدرضا هدایتی(1)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ نمایش «آنتیگنه؟» اثر حمیدرضا هدایتی از روز یک‌شنبه؛ 27 تیرماه اجراهای خود را در تئاتر باران آغاز کرده است. هدایتی؛ نویسنده، کارگردان و یکی از بازیگران «آنتیگنه؟» درمورد این نمایش گفت: «آنتیگنه؟» درباره؛ «آنی» دختر 14، 15 ساله‌ای است که یک مغازه کتاب‌فروشی به او به ارث رسیده است. صاحب قبلی این مغازه، دایی دختر است که مغازه را از آنی گرفته و در آن، مغازه قصابی راه انداخته است و ... آنی امروز، بزرگ شده، مجسمه‌ساز است؛ درواقع بر روی پایان‌نامه‌اش کار می‌کند اما اتفاق‌های دوران 14 سالگی‌اش را در ذهن مرور می‌کند. از آنجا که مادر آنی برای او داستان آنتیگنه را تعریف می‌کرد؛ او اکنون شباهت‌های میان این داستان و زندگی خود را می‌یابد. او مجسمه‌هایش را به شکل اضای خانواده‌اش می‌سازد.

هدایتی درباره پروسه آماده‌سازی نمایش «آنتیگنه؟» گفت: نمی‌خواستیم وقتی که مخاطب به سالن نمایش می‌آید، تصور کند قرار است نمایش «آنتیگنه» سوفوکل را ببیند. علامت سوالی که در پایان عنوان نمایش گذاشته شده است به این مساله دلالت دارد. اعتقاد دارم نمایشنامه‌‎‎های قدیمی و آثار اساطیری باید مقداری به روز شوند؛ باید ببینیم اگر یکی از این شخصیت‌های اساطیری در شرایط حال و اکنون قرار گیرد، چه اتفاقی برای او می‌افتد؛ آیا ری‌اکشن‌ها و اعمال او همچون دوران قدیمی است؟ البته نمایش را به صورت کارگاهی پیش بردیم و درنتیجه نمایشنامه دقیقا با شیوه و اسلوب من پیش نرفت. البته هدف ما مشخص بود اما اجازه دادیم در پروسه کارگاهی مسیر حرکت مشخص شود.

دیباچه- آنتیگنه؟ (1)

وی در ادامه افزود: ما 12 بازیگر داریم که این تعداد بازیگر، هماهنگی خاصی می‌طلبد و گریم و لباس این نمایش بسیار سنگین است. در نتیجه گروه کارگردنی سه نفره را برای نمایش در نظرگرفتم. مسعود دلخواه نیز در این نمایش مشاور کارگردان است. دکتر دلخواه استاد من است و من از زمانی که دلخواه به ایران آمد، با او همکاری می‌کردم و به غیر از یک یا دو نمایش  آخر دکتر دلخواه، در باقی آثار او حضور داشتم. زمانی که تصمیم گرفتم «آنتیگنه؟» را کار کنم، از او کمک خواستم و دکتر از ابتدا در کنار کار بود و به ما کمک می‌کرد. البته این کمک در ابتدا کمتر بود اما به مرور بیشتر شد و دیگر بر سر تمرین‌ها حضور پیدا می‌کرد. این نمایش، دراماتورژی بسیار پیچیده‌ای دارد و دکتر قدم به قدم با من همکاری کرد و این همراهی تا رز افتتاح نمایش ادامه یافت. الان ما سر تمرین هستیم تا تغییراتی که مسعود دلخواه مد نظرش بوده است را اعمال کنیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره حضور آرم «+12» بر روی پوستر نمایش و «+18» در توضیحج اثر در صفحات مجازی، گفت: برخی تصور می‌کنند که این کار یک شگرد تبلیغاتی است درحالیکه اصولا من اعتقادی به این گونه تبلیغات ندارد. اصولا افسانه ادیپ یا آنتیگنه، داستانی نیست که برای یک بچه 12 ساله مناسب باشد و ممکن است از نظر ذهنی کودک را دچار مشکل کند. نمایش«آنتیگنه؟» هم به لحاظ اینکه داستان مناسبی ندارد و هم از این جهت که نمایش بسیار خشنی است، تصمیم گرفتم این را اعمال کنم. مرکز هنرهای نمایشی از ما خواست که «+12» را لحاظ کنیم اما با گروه به این نتیجه رسیدیم که بجه‌های زیر 18 سال، با دیدن تصاویر خشن دچار مشکل می‌شوند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار