سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۴  |  Tuesday, 16 September 2025
کد خبر: ۱۷۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۵

فاطمه گودرزی: پوری بنایی «آتش» را برای من روشن کرد

دیباچه: فاطمه گودرزی از ارجاعات بیرونی نقش «آتش» در نمایش «یادم تو را فراموش»سخن گفت



به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر این روزها میزبان نمایش «یادم تو را فراموش» نوشته پوریا کاکاوند و با کارگردانی ژاله صامتی است. در این نمایش فاطمه گودرزی، برای نخستین بار حضور یافته است. گودرزی نقش هنرپیشه‌ای به نام «مهرنگار»؛ ملقب به «آتش» را بازی می‌کند که مدت‌‎هاست نمی‌تواند در فیلمی حضور یابد و به نوعی ممنوع‌التصویر است، طی اتفاق‌هایی او به بازی در فیلمی امیدوار می‌شود و ... به بهانه اجرای این نمایش، با فاطمه گودرزی گفت‌‎وگو کرده‌ایم:دیباچه- فاطمه گودرزی

 

خانم گودرزی شما نخستین حضور خود روی صحنه تئاتر را با نمایش «یادم تو را فراموش» تجربه کردید. شما در این نمایش نقشی دارید که با زیست شما هماهنگ است. چقدر این شخصیت با دیدگاه‌های خود شما شکل گرفته است و چه میزان هدایت و دراماتورژی ژاله صامتی در مقام کارگردان نمایش موثر بوده است؟

محور قصه، «آتش» بود و موضوع حول محور این بازیگر می‌گذرد. گاهی کارگردان بخش دراماتورژی را خود بر عهده می‌گیرد و گاهی، فردی جدا از کارگردان به این کار می‌پردازد. در این نمایش خود ژاله صامتی بسیاری از مسائلی که در ذهنش بود را با بازیگران از جمله من مطرح کرد و بخش دیگر کار که طبیعتا بخش عمده ساختن شخصیت و ... است، بر عهده بازیگران اثر بود. بخش عمده را خودم کار کردم.

همگی می‌دانیم مدیوم سینما و تئاتر با یکدیگر متفاوت هستند. بازی شما روی صحنه تئاتر، کاملا باورپذیر بود و نمی‌توانستیم به عنوان فردی که نخستین فعالیت خود روی صحنه تئاتر را تجربه می‌کند، به شما نگاه کنیم؛ هم بازی شما بسیار روان و خوب بود و هم صدا و بیان شما. چه عقبه‌ای باعث بروز چنین اتفاقی شد؟

خیلی خوشحالم از تعریفی کردید. درست است که تا کنون تئاتر کار نکرده بودم و این نمایش نخستین تجربه تئاتر من بود اما از یک‌سو بسیار تئاتر دیده‌ام و از سویی دیگر با توجه به مولفه‌هایی که در حیطه بازیگری حرفه‌ای جلوی دوربین وجود دارد و اساسا متد اکتینگ بازیگری، یک بازیگر حرفه‌ای می‌تواند با تصحیح برخی نکات، کار بازیگری روی صحنه تئاتر خود را به درستی پیش ببرد و بازی‌پذیر ارائه دهد. مهم این است که بازیگر درک درستی از نقش خود و  از آن مهمتر، از تئاتر داشته باشد. صد در صد درمورد برخی از نکات بازیگری در تئاتر، از بزرگانی همچون حمید مظفری کمک گرفتم چون یکی از تئاتری‌های قدیمی و پیشکسوت است. حمید مظفری به من محبت کرد و برخی از نکات را برای بازیگری تئاتر به من یادآوری کردند. دیگر دوستانی که در گروه نمایش «یادم تو را فراموش» حضور داشتند، من جمله دوست عزیزم؛ ژاله صامتی به من کمک کردند و نتیجه، آن اتفاقی بود که شما دیدید.دیباچه-نمایش یادم تو را فراموش بسیاری از دوستانم خانه‌نشین شده‌اند

نقشی که در این نمایش بازی کردید، می‌تواند دغدغه بسیاری از بازیگران باشد؛ تعداد دوستانی که در حوزه سینما فراموش شده‌اند و یا اجازه فعالیت ندارند، نیز کم نیست. این دغدغه مشترک چقدر در ایفای نقش به شما کمک کرده است؟

من دوستانی دارم که تعدادی از آنها بازیگر هستند و با این مساله مواجه شده‌اند. آشنایان نزدیکی همچون پوری بنایی دارم که خانه‌نشین شده‌اند. همچنین افرادی هستند که در حوزه حرکات موزون فعالیت می‌کردند و از زمان قدیم بر روی حرکات بومی و قومی ایران کار می‌کردند و در تالار وحدت، به‌صورت حرفه‌ای در این رشته هنری کار می‌کردند اما متاسفانه الان دیگر در صحنه هنر، حضور ندارند. حتی در بخش اجرای بانوان نیز این اتفاق هنری، دیده نمی‌شود. تنها فرزانه کابلی است که توانسته است در حوزه اجرای بانوان فعالیت کند. این‌ها، مسائلی بوده‌اند که من در اطرافم شاهدشان بودم و با این مساله آشنا هستم.

دیباچه-نمایش" یادم تو را فراموش"

 

«یادم تو را فراموش» تجربه‌ای لذت‌بخش است

نقش «آتش» بسیار با شما هم‌سو شده بود و در این نقش به قول معروف بسیار جا افتاده بودید. آیا این نقش برای شما نوشته شده است یا شما با متن آماده روبه‌رو شدید؟

متن برای شخص من نوشته نشده بود. نمایشنامه کامل بود و آماده شده بود اما پس از این‌که به گروه اضافه شدم و متن را خواندم، نکاتی را به نقش افزودیم. درواقع متن مورد بازنویسی بسیار اندکی واقع شد.

برنامه شما در حوزه تئاتر چیست؟ آیا قصد دارید در تئاتر باقی بمانید؟

اگر تئاتر خوبی به من پیشنهاد شود، باز هم بازی خواهم کرد. بسیار دوست دارم در تئاتر بازی کنم و تا اینجا از بازی و حضور در تئاتر «یادم تو را فراموش» لذت بردم.

 
مطالب برگزیده
یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با دیباچه:

شنیدن قصه، یکی از نیازهای همیشگی کودکان و نوجوانان است/ کار قصه‌گو نگهداری و نگهبانی از زبان فارسی است

۱۹:۵۶  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴