دیباچه: ناصر وحدتی گفت که اسلوب مشخصی برای تشتنوازی وجود ندارد اما تشت که یک شبه ساز به حساب میآید در فرهنگ گیلان دیگر تبدیل به یک نماد شده است.
ناصر وحدتی، خواننده و پژوهشگر موسیقی محلی گیلان و سرپرست گروه گیل و آمارد که در روزهای هفتم و هشتم مردادماه به اتفاق این گروه موسیقی در تالار وحدت کنسرت موسیقی گیلانی خود را برگزار میکند، در گفتوگو با خبرگار موسیقی
دیباچه درباره این کنسرت گفت: ما در کنسرتی که در تالار وحدت برگزار خواهیم کرد بعد از 10 سال قرار است دوباره در این کنسرت تشتهایمان را به تالار وحدت بیاوریم و به اتفاق بانوان گیلانی روی صحنه تشتنوازی کنیم.
وحدتی در ادامه درباره این کنسرت تصریح کرد: مدتها بود که تشتنوازی را در کنسرتهایم اجرا نمیکردم اما در این کنسرت تماشاگران با اجرای متفاوتی روی صحنه روبرو میشوند. این مراسم آینهای از شادیهای زنان گیلانی است که در موسیقی ما نمود خواهد داشت.
سرپرست گروه گیل و آمارد درباره اسلوب نواختن تشت و اینکه چگونه زنان گیلانی آن را آموزش میبینند گفت: اسلوب خاص و مدونی برای آموزش تشتنوازی وجود ندارد اما تشت در فرهنگ مردم گیلان به نوعی تبدیل به یک نماد شده است؛ نماد موسیقی مردم گیلان. البته مدتهاست با همان پویایی سابق در محافل نواخته نمیشود اما چون خود من تشت نواختن را بلد هستم سعی کردهام در این سالها چیزهایی که میدانم را به شاگردانم منتقل کنم.
خواننده قطعه «آهابوگو» درباره قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا کنند نیز گفت: ما قرار است بیش از 25 قطعه موسیقی گیلانی را اجرا کنیم که این 25 قطعه در دو بخش است. بخش نخست آن بخش سازی است و در بخش دوم ما قطعات کوبهای را داریم که تشتنوازی در این قسمت قرار دارد.
او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا موسیقی گیلانی مخاطب غیرگیلانی را هم جذب میکند یا خیر تاکید کرد: دیگر آن دوره گذشته است که موسیقی یک ناحیه را فقط مردم همان ناحیه دوست داشته باشند. موسیقی نواحی مختلف ایران دیگر یک موسیقی بینالمللی است و از سطح ملی هم فراتر رفته است بنا بر این مشخصا مخاطبان زیادی داریم که حتی زبان و گویش گیلکی ار متوجه نمیشوند اما موسیقی ما را دوست دارند. ما کنسرتهای زیادی داشتهایم که تعداد غیرگیلانیهای حاضر در سالن بیش از گیلانیهای آن بوده است.