پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱  |  Thursday, 07 July 2022

دیباچه

کد خبر: ۱۵۵۶۰
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۲ - ۱۷ تير ۱۳۹۵
دیباچه: طراح صحنه و دکور برنامه تلویزیونی «خندوانه» از جزئیات جدید در طراحی دکور این برنامه و اضافه شدن بخش‌های جدید خبر داد.

به گزارش دیباچه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طراح صحنه برنامه تلویزیونی «خندوانه» درخصوص تغییرات جدید در طراحی و اجرای دکور این برنامه تلویزیونی گفت: دکور و فضای «خندوانه» در فصل سوم به سفارش رامبد جوان و درخواست برنامه‌سازان و عوامل این برنامه، بزرگتر از قبل طراحی شده بود. اما گویا بازتاب مورد نظرمان از تماشاچیان داخل استودیو به وقوع نپیوست و به همین دلیل ترجیح دادیم که دوباره دکوری جدید با فضایی صمیمی‌تر و کوچکتر درنظر بگیریم تا تماشاچیان نزدیکی و گرمای بیشتری را در این برنامه احساس کنند.

وی افزود: به هرحال ما هویت بصری و طراح ساختار اصلی را که همیشه به بدنه برنامه تزریق شده است، خواهیم داشت و همچنان ادامه می‌دهیم.

جوانبخت تصریح کرد: دغدغه ما در طراحی دکور بازیافتی فصل جدید خندوانه احترام به محیط زیست و حساسیت در برابر زباله به ویژه زباله‌های پلاستیکی در طبیعت بوده است که همیشه در جای‌جای برنامه گوشه چشمی به آن داشته و همچنان خواهیم داشت.

دیباچه-دکور خندوانه


طراح صحنه خندوانه با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد بخش جدیدی با حضور جناب خان هستیم، گفت: طراحی آیتم‌های مختلف دیگر بیرون از استودیو انجام گرفته شده است که جناب‌خان نیز در آن حضور دارد. این بخش در چند مرحله صحنه آرایی و طراحی و اجرا شده و تا چند روز آینده در بخش‌هایی مانند پشت صحنه و لوکیشن‌های مختلف و دیده نشده «خندوانه» شاهد آن خواهیم بود. طراحی دکورهای جداگانه این قسمت انجام شده و به تدریج ضبط و پخش می شود.

وی درباره زمان‌بندی و آماده سازی دکور جدید «خندوانه» تصریح کرد: احتمالا دکور جدید تغییر می‌کند، اما جابجایی مکان و انتخاب فضای دقیق آن هنوز قطعی نیست. از زمان طراحی تا اجرا دست کم به زمانی حدود یک تا یک ماه و نیم نیاز است تا شاهد دکور و فضایی جدید باشیم.

جوانبخت در ادامه با بیان اینکه همیشه در طراحی دکور هویت بصری «خندوانه» رعایت شده است، درخصوص ساختار طراحی دکور این برنامه عنوان کرد: اگر در طراحی فصل‌های پیشین و فصل سوم برنامه دقت کرده باشید، هویت سازمانی و فضاسازی اعم از فرم‌ها و رنگ‌ها در آن رعایت شده. یعنی طراحی دکور به فرم‌های منحنی و عناصر تصویری ایرانی، رنگ‌های شاد و هماهنگی آنها که شناسنامه اصلی برنامه است وفادار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شکل منحنی و فرم اصلی در دکور برنامه برگرفته از هویت اصلی «خندوانه» و لوگویی است که برای آن طراحی کرده‌ایم و در فصل‌های پیشین آن را بسط و توسعه دادیم. در اصل لبخند و فرم منحنی آن امضای ما است و تمام آیکن‌ها بر این اساس شکل می‌گیرد و از آن تبعیت می‌کند چرا که استفاده از اشکال زاویه‌دار، تیز و خشن اصالتا القا کننده مفهوم دلخواه ما نیست و آن شادی و لطافت را به همراه ندارند. تلاش ما این است که همیشه انحنای فرم نیم‌دایره و لبخند را در «خندوانه» حفظ کنیم.

جوانبخت بیان کرد: در طراحی جدید هم ما ممکن است روش و یا نوع ارائه و قالب را تغییر بدهیم اما همچنان ایده پردازی بر پایه هسته مرکزی و فرم‌های اصلی «خندوانه» پا‌برجاست و ماندگار خواهد بود. چارچوب اصلی «خندوانه» یک هویت بصری است که من از قبل و همزمان با نامگذاری «خندوانه» طراحی کردم. قالب عوض می‌شود اما کلیات طرح داینامیک است و نحوه ارائه آن قابل توسعه و بسط خواهد بود.

 

وی درباره اجرا و طراحی دکور جدید با مصالح بازیافتی توضیح داد: دغدغه بازیافت و محیط زیست، بحث همیشگی ما است، به هرحال فضا و دکور فصل سوم به خاطر عظمتش و بستری که برای من فراهم می‌کرد، به عنوان طراح صحنه و مدیر هنری توانستم قدری کوبنده‌تر از هنر بازیافت و ویژگی محیط زیستی این جریان‌سازی استفاده کنم و دغدغه رامبد جوان و برنامه‌سازان را به نمایش بگذارم.

جوانبخت تصریح کرد: برای اولین بار در جهان دکور بازیافتی برای یک برنامه تلویزیونی ساخته شد. شاید با کوچکتر شدن فضا این موضوع به شکلی دیگر به نمایش گذاشته شود و به این اندازه که این فصل دکور-محور بود صورت نگیرد. اما قطعا در طراحی و اجرا اهمیت محیط زیست را درنظر می‌گیریم.

طراح صحنه برنامه تلویزیونی «خندوانه» پیرامون زمان آغاز برای طراحی‌های اولیه اظهار داشت: هنوز طراحی و اتود‌های به پایان نرسیده است و در واقع این کار تا زمانی که فضا را دقیقا نشناسم، اتفاق درستی نیست. ولی ویژگی‌هایی که باید رعایت شود و همچنان مهم است، نفس به نفس بودن تماشاچیان است که بسیار به روی آن تاکید شده، ضمن اینکه تماشاچیان را در برنامه بیشتر دخیل کنیم تا بیشتر و بهتر دیده شوند و از فاصله‌ای نزدیک‌تر با مهمان‌ها، بازیگران و مجری برنامه در ارتباط قرار گیرند.

جوانبخت درخصوص احترام به نظر مخاطبان و بازخورد مردم از دکور فصل سوم از برنامه تلویزیونی «خندوانه» ادامه داد: اصولا طراحی دکور فصل سوم را به خاطر احترام به نظر مردم بزرگتر کردیم، تا حضوری بیشتر و پررنگ تر در برنامه داشته باشند. دکور قبلی ما در گذشته حدود 100 تا 140 نفر تماشاچی را در خود جای می‌داد و در برنامه‌های ویژه که تماشاچیان بیشتر می‌شدند ما به اجبار صندلی اضافه می‌کردیم و به همین دلیل و به خاطر استقبال بسیار مردم از حضور بیشتر تماشاچی، آقای جوان و سازندگان «خندوانه» مجاب شدند تا گنجایش بیشتری را برای حضور تماشاچیان در نظر بگیرند.

 

وی افزود: به هر حال رامبد جوان به خواسته حضور بیشتر تماشاچیان احترام گذاشتند و این موضوع بسیار دور از ذهن بود که بیننده تلویزیونی از زاویه‌ای دیگر به فضای بزرگ می‌نگرد و شاید در مقابل، آن صمیمیت و گرمای برنامه در فضایی کوچکتر برایش دلپذیرتر است. ظرفیت بالای دکور و گسترش آن به خاطر احترام به مخاطب بود و از آنجا که رامبد جوان به دیدگاه‌های مخاطبان بسیار بسیار اهمیت می‌دهد، حالا باز هم تغییرات آینده براساس بازتاب‌های مردمی صورت می‌گیرد.

جوانبخت پیرامون نورپردازی و تاثیر آن در طراحی و اجرای دکور گفت: بد نیست بدانید که نورپردازی دکور با نورپردازی خود برنامه متفاوت است. نورپردازی دکور پیش از اجرای برنامه در هنگام ساخت دکور و مبنی بر طراحی ساختمان صحنه با مدیریت طراح نور و مشورت من به‌عنوان طراح صحنه و تایید نهایی کارگردان  انجام می‌گیرد، نوری که برای دکوری خالی از تماشاچی، مجری و... است.

وی یادآور شد: نورپردازی بخش اجرا و حضور تماشاچیان برعهده طراح نورپردازی است که براساس میزانسن هر برنامه، محتوای برنامه و با مشورت کارگردان هنری و کارگردان تلویزیونی آن را به اجرا درمی آورد. ایشان ایده و نظرات خودشان را دارند و من در کار آنها دخیل نیستم. به‌عنوان طراح صحنه و مدیر هنری نظر می‌دهم و  اما در نهایت تصمیم آخر با ایشان است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سید شاهین موسوی، بوکسور ملی پوش کشور و نفر پنجم بوکس جهان در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد:

برای حضور در المپیک فرانسه باید تغییر وزن بدهم / متاسفانه ما در هیج مسابقه ای با رقبای خود حضور پیدا نمی کنیم

۱۲:۳۱  -  ۱۲ تير ۱۴۰۱
حمیدرضا مهدی پور تهیه کننده برنامه طنز «دی بی سی فارسی» در گقت و گو با دیباچه مطرح کرد:

هدف اصلی ما از تولید برنامه «دی بی سی فارسی» شکستن هژمونی شبکه‌های معاند بود / با استقبال خوب مدیران جدید رسانه ملی به تلویزیون آمدیم

۱۵:۳۳  -  ۰۸ تير ۱۴۰۱
غفلت بزرگ در حوزه نمایشنامه نویسی

چرا بیشتر نمایش‌های روی صحنه، برگرفته از نمایشنامه‌های خارجی است؟

۱۳:۰۱  -  ۰۸ تير ۱۴۰۱
احمد شفیعی، تهیه کننده سریال « آقای قاضی » در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد:

این اولین ژانر درام قضایی در قالب یک سریال است / بهزاد خلج در نقش یک قاضی واقعی ظاهر شد / فصل دوم سریال آقای قاضی بزودی ساخته می‌شود

۱۷:۰۸  -  ۰۶ تير ۱۴۰۱
ابراهیم فروزش کارگردان و فیلمنامه نویس سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد

ارگان‌های دولتی ما بودجه کمی در سال برای ساخت یک فیلم بلند دارند / امیدوارم این کارگروه فارابی قدم‌های مثبتی بردارد

۱۷:۰۳  -  ۰۴ تير ۱۴۰۱
پربازدیدها
آخرین اخبار