شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۵۳۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۰۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۵
کنسرت‌های میلیاردی بدون میلیاردرهای کنسرت‌گزار
دیباچه: در شرایطی که کنسرت‌های پاپ با قیمت‌های بلیت نجومی برگزار می‌شود، تهیه‌کنندگان می‌گویند ما ضرر می‌دهیم.



به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، کنسرت‌های موسیقی و به خصوص کنسرت‌هایی که در بخش پاپ برگزار می‌شود نسبت به سایر رشته‌های هنری همچون تئاتر و سینما از گردش مالی بالاتری برخوردار هستند اما هیچ‌گاه آمار فروش دقیقی از این کنسرت‌ها منتشر نمی‌شود تا بتوان به تحلیل مناسبی از اوضاع اقتصادی و حجم گردش مالی هنر- صنعت موسیقی زنده یا همان کنسرت‌های موسیقی رسید و هر گزارشی که تاکنون در این زمینه منتشر شده است یا با استناد به سخنان غیررسمی و غیر مستدل تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گزاران بوده است و یا با تکیه بر تخمین‌ها و برآوردهایی که خود روزنامه‌نگاران از حجم گردش مالی و اوضاع اقتصادی برگزاری کنسرت‌های موسیقی داشته‌اند.

آیا اسمش عشق است؟

سال‌هاست عادت کرده‌ایم که از کنسرت‌گزاران بشنویم برگزاری کنسرت هیچ سودی ندارد و با توجه به دستمزد خوانندگان، نوازندگان، هزینه سالن و... کنسرت‌گزاران استفاده چندانی از برگزاری اجراهای زنده پاپ نمی‌برند. اگر صحت همه گزاره‌هایی که ما را به ضرر مالی کنسرت‌ها دلالت می‌کنند تائید کنیم که همواره هم همین کار را کرده‌ایم، تنها یک نکته باقی می‌ماند و آنهم اینکه آیا واقعا تنها عشق است که کار برگزاری کنسرت‌ها را در ایران پیش می‌برد و کنسرت‌گزاران سود چندانی از این برنامه‌ها نمی‌برند؟ یا حتما در این میان استفاده‌هایی وجود دارد که چراغ کنسرت‌های موسیقی همچنان پابرجاست؟

اگر سود نداشت، ادامه نمی‌یافت

یک تهیه‌کننده موسیقی و کنسرت‌گزار که نخواست نامش فاش شود در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی دیباچه، در این باره خاطرنشان می‌کند: اینکه کنسرت‌گزاران می‌گویند، کنسرت استفاده چندانی برای آنها ندارد چندان صحت ندارد و اگر چنین بود واقعا برنامه‌های کنسرت و مخصوصا کنسرت‌های پاپ اصلا ادامه پیدا نمی‌کرد اما اگر بخواهیم برگزاری کنسرت را با سایر فعالیت‌های اقتصادی مقایسه کنیم، آنوقت شاید به این نتیجه برسیم که سرمایه گذاری در کنسرت‌ها شاید سود کمتری را عاید سرمایه‌گذار کند.

دستمرد خوانندگان پاپ 15 تا 40 میلیون

این تهیه‌کننده درباره قیمت‌های نجومی بلیت‌ کنسرت‌ها هم می‌گوید: ما کنسرت‌گذاران بدمان نمی‌آید قیمت بلیت‌ها کاهش یابد تا سریع‌تر و با تبلیفات کمتر سالن‌ها را پر کنیم اما با توجه به هزینه‌ها این قیمت‌ها حداقل میزان بهایی است که می‌شود دریافت کرد.

او ادامه می‌دهد: خوانندگان سطح یک موسیقی پاپ بسته به نوع کنسرت بین 15 تا 40 میلیون تومان به صورت پیش‌پیش از ما پول دریافت می‌کنند. آنها پولشان را می گیرند و می‌روند و دیگر برایشان فرقی ندارد که ما بتوانیم سالن‌ها را پر کنیم یا نه اما ما تنا با این هزینه سروکار نداریم. اجاره سالن و دستمزد نوازندگان و به خصوص تبلیغات و دیگر هزینه‌های پیش‌بینی نشده باعث می‌شود بهای بلیت‌های کنسرت گران به نظر برسد و واقعا هم گران است اما کار دیگری نمی‌شود کرد.

شهرام شکوهی: دستمرد نگیریم یا بلیت ارزان شود اعتراض می‌کنند

اما شهرام شکوهی، خواننده مطرح پاپ نظر دیگری دارد. شکوهی درباره دستمزد خوانندگان و قیمت بلیت به خبرنگار ما می‌گوید: این که می‌گویند قیمت بلیت کنسرت‌ها به علت دستمزد بالای خونندگان است صحت ندارد. این قیمت‌ها را کسی نمی‌تواند پایین بیاورد چون بقیه تهیه‌کنندگان به این موضوع واکنش نشان می دهند و اعتراض می‌کنند.

دیباچه - گزارش کنسرت

شکوهی تصریح می‌کند: خود من حاضر هستم و اعلام هم کرده‌ام که حاضرم در شهرستان‌ها اصلا دستمزد نگیرم یا کمتر بگیرم اگر قیمت بلیت‌ها کاهش پیدا کند اما با این موضوع موافقت نشده است چرا که شکستن نرخ‌ بلیت‌ها باعث اعتراض گسترده سایر کنسرت‌گزاران می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که کاهش نرخ بلیت‌ها امکان‌پذیر نشود. وگرنه دستمزد خوانندگان و نوازندگان یک رقم توافقی است و اینکه گفته می‌شود بالا بودن قیمت بلیت به علت دستمزد بالای خوانندگان است، منطقی نیست و صحت ندارد.

رقابت سر خوانندگان زیاد است

اما غلام علمشاهی، تهیه‌کننده قدیمی موسیقی و مدیر شرکت آوای نکیسا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درباره خوانندگان پاپ و کنسرت‌هایشان می‌گوید: اکنون تعداد خوانندگانی که برای تهیه کنندگان بازدهی مالی مناسبی داشته باشند از تعداد انگشتان دست کمترند و به همین علت، هر رقمی که آنان به تهیه کنندگان اعلام کنند، تهیه کنندگان هم مجبور هستند قبول کنند. خود من به شخصه همواره به دنبال استعدادیابی از جوانان و سرمایه‌گذاری بر روی چهره‌های نوظهور و گمنام هستم اما مدت زیادی می‌شود که چهره جدیدی نظرم را جلب نکرده است تا بر روی او آن طور که دلم می‌خواهد سرمایه‌گذاری کنم.

دیباچه - گزارش کنسرت2

کاش پولمان را برده بودیم در ساختمان‌سازی

او ادامه می‌دهد: دستمزد خوانندگان اکنون خیلی بالاست و رقابت کنسرت‌گزاران برای همکاری با این تعداد معدود خواننده افزایش پیدا کرده است و بنا بر همه اینها برگزاری کنسرت بسیار دشوار شده است. از سوی دیگر منتشر کردن آلبوم مثل قدیم سود ندارد و همه آن ضرر است بنا بر این واقعا این عشق است که ما تهیه‌کنندگان را در وادی موسیقی نگه داشته است وگرنه پولمان را در ساختما‌ن‌سازی و دیگر فعالیت‌های تجاری اگر برده بودیم اکنون همگی میلیاردر بودیم.

 خودتان قضاوت کنید

در این شرایط است که به واقع برای رسیدن به حقیقت ماجرا، خود علاقه‌مندان به موسیقی پاپ تحقیق و قضاوت کنند که آیا واقعا کنسرت‌هایی که با قیمت بلیت‌های 40 تا 120 هزار تومان برای هر نقر با گنجایش سالن‌های 2000 و 3000 نفری، ضرر مالی می‌دهند یا در این‌باره همواره بزرگنمایی شده است؟  قضاوت را به خوانندگان(پاپ) نمی‌سپاریم، قضاوت را به خوانندگان(این مطلب) می‌سپاریم!
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار