جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 03 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۲۱۴۲
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۱۴ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
مراسم هفتمین روز درگذشت حبیب محبیان در شهرک غرب
امروز یکشنبه 30 خردادماه 1395 مراسم یادبود هفتمین روز درگذشت حبیب محبیان در مسجد جامع شهرک غرب با حضور چهره‌های مختلف هنری و رسانه‌ای برگزار شد.



به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، ابتدای این مراسم به علت ممانعت ازورود عموم مردم به مسجد و محل برگزاری مجلس یادبود، با حاشیه‌هایی روبرو شد عده زیادی از مردم در مقابل درهای مسجد گرد آمده بودند و خواهان ورود به محل مراسم بودند. حتی ورود خبرنگاران و اهالی رسانه به سالن برگزاری مراسم یادبود تا اواسط این برنامه نیز با مشکل مواجه شد اما در ادامه با پیگیری رسانه‌ها اهالی رسانه وارد مسجد شدند.

گزارش تصویری از مراسم هفتم حبیب محبیان

ابتدای این مراسم به قرائت آیاتی از کلام‌الله و مدیحه  سرایی گذشت و مدتی از طول این مراسم نیز اشعاری در رثای حبیب محبیان خوانده شد.

سپس مجری مراسم از حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی خواست تا برای ارائه پاره‌ای از توضیحات و همچنین سخنرانی به جایگاه بیاید.

نوربخش در ابتدای سخنانش با اشاره به جایگاه حبیب محبیان در موسیقی پاپ ایران، گفت: حبیب محبیان هنرمند ارجمندی بود که با وجود سالها زندگی در لس‌آنجلس هیچ‌وقت خودش و اثرش به ابتذال آلوده نشد و همیشه مفاهیم خاصی در هنرش متبلور و متجلی بود.

مدیر عامل خانه موسیقی ادامه داد: موسیقی حبیب پاپ بود اما همیشه مبتنی بر تفکر و تعقل و چهارچوب‌های درست در زمینه موسیقی فعالیت می‌کرد. حبیب هنرمندی بی‌حاشیه و بی‌آزار بود که چند سال پیش به میهنش بازگشت اما متاسفانه وعده‌های دولت قبل برای فعالیت مجازش در زمینه موسیقی محقق نشد، با این حال در گوشه‌ای در شمال کشور زندگی بی حاشیه‌اش را در شمال کشور پی گرفت و به ندرت هم پیش می‌آمد که در مراسم یا جشن خاصی مربوط به موسیقی حضور می‌یافت.

او در ادامه خاطرنشان کرد: حبیب به معنای واقعی مظلوم و نجیب بود و حتی در طول دولت جدید حتی درخواستی برای صدور مجوز فعالیتش نکرد، شاید اگر چنین درخواستی را ارائه می‌کرد، زمینه فعالیت برایش فراهم می‌شد اما آنقدر نجیب بود که که گوشه گرفت و فروتنانه زندگی‌اش را ادامه داد و پس از اینکه خبر درگذشت او را شنیدیم همگی شوکه شدیم.

رئیس کانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی درباره تلاش خانه موسیقی برای برگزای مراسم تشییع وخاکسپاری حبیب در تهران نیز مدعی شد: خانه موسیقی از همان ابتدا پیگیر برگزاری مراسم تشییع و تدفین ایشان بود اما متاسفانه محقق نشد که بتوانیم در تهران مراسم تشییع و تدفین او را برگزار کنیم. در این حال مراسم تشییع باشکوهی در مازندران برای این عزیز برگزار شد و باید از مردم حق‌شناس تشکر کرد که آنطور عاشقانه در مراسم بدرقه ابدی هنرمندشان حاضر شدند و خانواده‌اش را تنها نگذاشتند.

 

نوربخش در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به مراسم بادبود هفتمین روز این هنرمند خاطرنشان کرد: این مراسم که شاهدش هستید با پیگیری‌های ما از سوی خانه موسیقی برگزاری‌اش امکان‌پذیر شد و باید از زحمات علی مرادخانی، معون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کسی که از همان ابتدا پیگیر کارهای ایشان بودند و در برگزاری این مراسم نیز کمک‌های فراوانی کردند تشکر کنم.

وی در ادامه افزود: باید بیشترین سپاسگزاری را از مردم عزیز داشت که اینچنین دل در گرو فرهنگ و هنر دارند و باید احساس شرمندگی کنم از همه افرادی که بیرون درهای سالن ایستاده‌اند و برای زنده نگاه داشتن یاد حبیب محبیان به این مکان آمده‌اند. متاسفانه به دلیل محدودیت فضا و ظرفیتی که سالن محل برگزاری دارد ورود آنان امکان‌پذیر نشد و من از همه آنها و از همه کسانی که در سالن سرپا ایستادند عذر می‌خواهم.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین فخرالدین صابری نماینده سابق مردم رامسر در مجلس شورای اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و با دکلمه کردن ترانه «من مرد تنهای شبم» فضای اندوهناکی را برای حاضرین به وجود آورد.

وی در ادامه گفت: حبیب در لس‌آنجلس زندگی کرد اما هیچ‌وقت مقهور فضای آنجا نشد و بر اساس حس وطن‌دوستی که در احادیث به عنوان نیمی از ایمان از آن یاد شده است، طی نامه‌ای از رئیس جمهور سابق تقاضای بازگشت به وطنش را کرد اما متاسفانه موفق به ارائه هنرش در وطن خویش نشد و به رغم میل زیاد مردم سرانجام به روستای نیاسته در بخش کتالم شهرستان رامسر رفت و یک ویلا در آنجا اجاره کرد تا به اتفاق خانواده‌اش روزگار بگذراند.

صابری گفت: سیر و سلوک مرحوم حبیب محبیان به گونه‌ای بود که مردم همه آن مناطق از ته دل او را دوست می‌داشتند و بسیار با آنان به فروتنی و تواضع رفتار می‌کرد و این نشان از معرف و سجایای اخلاقی حبیب داشت. این اخلاق حسنه به گونه‌ای بود که پس از درگذشت ایشان مردم منطقه نیاسته می‌گفتند حبیب ما رفت.

از حاشیه‌های مراسم امروز این بود که مسئولان وزارت ارشاد با وجود همکاری برای برگزاری مراسم یادبود، حاضر نشدند در مراسم ختم حبیب محبیان شرکت کنند. همچنین تعداد انگشت‌شماری از چهره‌های شناخته شده در مراسم یادبود حبیب محبیان شرکت کردند. چهره‌هایی همچون، مهدی یراحی، بابک جهانبخش، مجید خراط‌ها، امید جهانف امیر تاجیک و پدر مرحوم مرتضی پاشایی.

دیباچه-مراسم هفتم حبیب محبیان

اما بیرون درهای مکان برگزاری مراسم یادبود از ابتدای صبح تجمع مردم هر لحظه بیشتر می‌شد و در همه طول مراسم مردم با خواندن ترانه‌های حبیب به طور دسته‌جمعی سعی می‌کردند یاد او را در این تجمع زنده نگه دارند. همچنین از جمع‌های کوچکی نیز در گوشه و کنار پیاده روها صدای ترانه‌های زنده‌یاد حبیب محبیان به گوش می‌رسید اما ازدحام اصلی در مقابل درها ورودی بود.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار