جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۱۶۳۳
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۰۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
 

دیباچه: کارگردان نمایش «آیدا» اعلام کرد نمایش «آیدا»  نسبت به یک اثر مونولوگ، نمایشی پرهزینه است؛ برخی تجهیزات را برای این نمایش تهیه کرده‌ایم و طراحی تصویری ویژه‌ای نیز درایم. از همین‌رو ما تهیه‌کننده داریم



دیباچه- ابراهیم امینی (3)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ ابراهیم امینی با نمایش «آیدا» در مقام کارگردان در فصل سوم، بهار از دوره ششم جشنواره تئاتر مونولیو شرکت کرده است. وی درمورد این نمایش گفت: موقعیت اصلی و محوری نمایش ما یک منزل مسکونی است که شخصیت اصلی نمایش برای سرقت به آن منزل رفته است. این شخصیت، در حین سرقت، مروری بر زندگی خود و اتفاقاتی که از سر گذرانده است، دارد.

امینی در مورد نحوه پیوستن خود به این جشنواره گفت: من پیش از این اصلا مونولوگ کار نکرده بودم اما از دوستانم درمورد تاثیر این شیوه تئاتری در معرفی چهره‌ای تازه بسیار شنیده بودم. مجتبی امینی؛ نویسنده «آیدا» پیش از این نیز بارها در جشنواره‌های مونولوگ کار کرده بود و در این حوزه باتجربه است. او متنی را نوشته بود و قصد داشت آن را در این جشنواره اجرا کند. قرار بود خود او کارگردان و بازیگر این اثر باشد اما تصمیم گرفت یک شخص بیرونی به‌عنوان کارگردان وجود داشته باشد تا فکری جدید را بیاورد؛ به من پیشنهاد داد و ما کار را آغاز کردیم.

وی در ادامه افزود: این‌که یک نفر هم متن را بنویسد، هم آن را کارگردانی کند و هم تک بازیگر آن اثر باشد، در مونولوگ اتفاق غریبی نیست و معمولا این‌گونه اجراها به این ترتیب اجرا می‌شوند اما به نظر من روشی که فلاحی پیش گرفت، شیوه بهتری است چون در این نوع تقسیم کار، اثر تنها از یک اندیشه یا فکر عبور نمی‌کند.

کارگردان نمایش «آیدا» درمورد پروسه تمرین این نمایش گفت: ما از بیستم فروردین‌ماه تمرین را آغاز کردیم و تا امروز حدود دو ماه برای آماده‌سازی این نمایش تمرین کرده‌ایم. نمایشنامه «آیدا» از همان ابتدا آماده بود و ما با متنی کامل وارد پروسه تمرین شدیم. البته در مدت تمرین، متن با تغییراتی جزی مواجه شد اما شالوده آن کاملا حفظ شده است. درواقع طی دو ماه تمرینمان، تنها روند اجرا را طی کردیم.

دیباچه- ابراهیم امینی (2)

این هنرمند عرصه تئاتر درمورد آینده نمایش «آیدا» گفت: ما به‌شدت پیگیر اجرای عمومی «آیدا» هستیم چون از یک‌سو علاقه‌مندیم که اثرمان بیشتر دیده شود و بتوانیم نقدهای بیشتری را درمورد این اثر بشنویم و از سویی دیگر «آیدا»  نسبت به یک نمایش مونولوگ، اثری پرهزینه است؛ برخی تجهیزات را برای این نمایش تهیه کرده‌ایم و طراحی تصویری ویژه‌ای نیز درایم. از همین‌رو ما تهیه‌کننده داریم. باید هزینه‌های گروه برگردند.

ابراهیم امینی دلیل اجرا شدن نمایش در تالار محراب را توضیح داد: سالن کوچک تالار محراب کاملا به سالن موج نو شبیه است. به دلیل شرایطی که این نمایش دارد، نیاز به زمانی برای آماده‌سازی سالن داشتیم که تدر موج نو به دلیل اجرا شدن سایر آثار در آن، امکان‌پذیر نبود. به همین دلیل با مدیر تالار محراب؛ ابراهیم گله‌دارزاده صحبت کردیم و او قبول کرد که این اثر را د ر محراب اجرا کنیم.

نمایش «آیدا» نوشته مجتبی فلاحی، با کارگردانی  ابراهیم امینی بازی  مجتبی فلاحی، امروز؛ جمعه؛ 28 خردادماه در دو نوبت، ۱۸ و ۱۹ در سالن کوچک تالار محراب روی صحنه می‌رود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲