شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 04 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۱۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۵ : ۰۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
اهمیت دادن به تئاتر محیطی و تئاتر آلترناتیو، اجرای عمومی تئاتر خیابانی را محتمل‌تر می‌کند
دیباچه: مدیر کانون تئاتر خیابانی اعتقاد دارد که اعلب آثاری که در پروژه «تئاتر محیطی» در مجموعه تئاتر شهر اجرایی شده بود، فاقد المان‌های این نوع تئاتر بود
دیباچه- سامان خلیلیان اصل (3)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ سامان خلیلیان، دبیر بخش تئاتر خیابانی سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، درمورد این دوره از جشنواره گفت: یکی از تفاوت‌های مهم این دوره از جشنواره تئاتر فجر نسبت به دوره‌های گذشته در این است که تنها اجراها به آثار خیابانی به شیوه مالوف محدود نخواهد شد. در این دوره از جشنواره تئاتر شورایی، تئاتر محیطی و اجراهای آلترناتیو نیز لحاظ شده است.

خلیلیان درمورد شیوه انتخاب آثار متقاضی برای شرکت در بخش تئاتر محیطی، شورایی و آلترناتیو گفت: کارگردان‌هایی که تمایل دارند در این بخش شرکت کنند، متن خود به همراه مکانی که برای اجرا در نظر گرفته‌اند را به دبیرخانه اعلام می‌کنند و در صورتی که متن انتخاب شود، ستاد برگزاری جشنواره نامه‌ای را به مکان مورد نظر کارگردان ارسال و شرایط اجرای تئاتر در آن مکان را بررسی می‌کند؛ به عنوان مثال کارگردانی می‌گوید مکان مورد نظر من ساختمانی نیمه‌کاره در چهار طبقه است و مکان مورد نظر را معرفی می‌کند، ستاد جشنواره با مکان مورد نظر مکاتبه می‌کند تا شرایط اجرا فراهم شود و یا کارگردانی یک گالری را انتخاب می‌کند و باز هم شرایط به همین ترتیب پیش می‌رود. ستاد جشنواره هیچ‌گونه مسئولیتی در رابطه با یافتن مکان مناسب، هماهنگی و اخذ موافقت آنها را ندارد و معرفی‌نامه را صادر می‌کند و در اختیار کارگردان قرار می‌دهد.

این هنرمند عرصه تئاتر خیابانی ضمن اعلام این مطلب که نگاه جدید به تئاتر خیابانی می‌تواند موجب شود توجه بیشتری به اجرای عمومی نمایش‌های خیابانی شوند، گفت: طبیعتا تئاترهای محیطی و آلترناتیو قرار است به اجرای عمومی برسند و درنتیجه نگاهی جدی‌تر به تئاتر خیابانی را به ارمغان بیاورد. البته مدیران تا حد زیادی به اهمیت تئاتر خیابانی و فرهنگ‌ساز بودن آن اعت=قاد پیدا کرده‌اند. درواقع یکی از مهمترین اهداف ما از گنجاندن این بخش در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر، به وجود آوردن امکان اجرای تئاتر در هر مکانی که میسر است و اجرای عمومی تمام گونه‌های تئاتر خیابانی البته با مطالعات کافی است.

دیباچه- سامان خلیلیان اصل (2)

مدیر کانون تئاتر خیابانی در ادامه ضمن اعلام این نکته که این اجراها با برنامه‌ای که تحت عنوان «تئاتر محیطی» در مجموعه تئاتر شهر اجرایی شده بود، متفاوت است؛ افزود: در آن زمان آثاری در کافه‌تریاهای مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شدند که در دسته تئاتر محیطی قرار نمی‌گرفتند. آن اجراها به‌دلیل ترافیک بالایی که در سالن‌های اجرای مجموعه تئاتر شهر وجود داشت، نسبت به اجرا در کافه‌تریاها اقدام کرده بودند. به عنوان مثال چندی پیش نمایش «افسانه ببر» در تماشاخانه باران روی صحنه رفته بود. این نمایش سال 1390 در قالب اجرای تئاتر محیطی در مجموعه تئاتر شهر اجرا شد اما تا حدودی فاقد المان‌های این نوع تئاتر بود. از مجموع آثاری که در آن دوارن در قالب پروژه تئاتر محیطی در مجموعه تئاتر شهر اجرا شده بودند، چند اثر برخی از شرایط مناسب برای تئاتر محیطی را داشتند.

وی در ادامه افزود: درحالی‌که در برنامه‌ای که ما در نظر داریم آن را اجرایی کنیم، قرار است نمایش‌ها با قوائد و چهارچوب‌های این تئاتر محیطی و آلترناتیو تولید و اجرا شوند. این برنامه قرار است به‌صورت کاملا آکادمیک و اصولی انجام شود. همچنین کارگاه‌های آموزشی در این حوزه نیز به دبیری افشین خورشیدباختری برگزار می‌شود.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار