جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۰۳۷۷
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۰۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
مدیر اداره برنامه‌های تئاتر در گفت‌وگو با دیباچه:
دیباچه:علی‌اصغر راسخ‌راد اعلام کرد که بازسازی و مقاوم‌سازی اداره تئاتر امکان نداشت به همین دلیل این ساختمان تخریب و بازسازی می‌شود البته این طرح اسیر بروکراسی اداری خواهد شد.

دیباچه-علی‌اصغر راسخی‌راد اصل 3

 

دیباچه-علی‌اصغر راسخی‌راد اصل 2

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، علی‌اصغر راسخ راد؛ کارگردان، مدرس و نویسنده تئاتر، هشتم خردادماه 95 به صورت رسمی مدیر اداره برنامه‌های تئاتر و خانه نمایش شد. از مسئولیت‌های سابق او می‌توان به مشاور فرهنگی سازمان نوسازی شهر تهران، مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی در امور اجراها و تالارهای نمایشی کشور، کارشناس مسئول هماهنگی تئاتر استانها و شهرستانها، عضو شورای بازبینی و نظارت بر نمایش مرکز هنرهای نمایشی (1387) و ... اشاره کرد. به بهانه این انتصاب، با راسخ‌راد درباره برنامه‌های او برای اداره تئاتر گفت‌وگو کرده‌ایم.

آقای راسخ‌راد شما به‌تازگی به عنوان مدیر اداره تئاتر و خانه نمایش این اداره منصوب شده‌اید؛ خانه نمایش یکی از مهمترین سالن‌های تئاتر کوچک تهران محسوب می‌شود. چه برنامه‌هایی برای این سالن دارید؟

سالن خانه نمایش، گنجایشی بیش از 60 مخاطب ندارد. برنامه‌ای که من برای خانه نمایش داریم این است که این مکان را مرکز فعالیت و تولید تئاتر ایرانی کنیم و همچنین بر شیوه اجرای تئاتر و کیفیت آثار نیز بازنگری داشته باشیم. همچنین قصد داریم از امکانات دیگری که در اداره موجود است نیز استفاده کنیم تا این مرکز تنها به‌عنوان سالن تمرین مورد استفاده قرار نگیرد. به همین دلیل اعلام کرده‌ام از هر گونه پیشنهاد دانش‌بنیان و نوآورانه‌ای که به تئاتر امروز جهان مربوط می‌شود، استقبال می‌کنیم. درواقع از افرادی که تمایل دارند دست به تولیدات تازه و بدیع با پشتوانه علمی بزنند، حمایت می‌کنیم.

نکته‌ای که در مورد خانه نمایش عنوان می‌شود این است که آنقدر که باید و شاید در بحث تبلیغات این سالن تئاتر فعالیت نشده است و این مکان برای مخاطب عام تا حد زیادی ناشناخته است. برای این مساله چه برنامه‌ای دارید؟

خانه نمایش و اداره تئاتر نیازی به شناساندن ندارد؛ از سال 1336 این مرکز فعالیت‌های خود را آغاز کرده است و هر فردی که تئاتر کار می‌کند اینجا را می‌شناسد اما همان‌طور که می‌دانید تبلیغ تئاترهایی که به اجرا می‌رسند، بر عهده خود گروه‌ها است و البته خانه نمایش نیز به آنها کمک می کند. روابط‌عمومی گروه‌هایی که نمایش اجرا می‌کنند، باید این مسائل را بر عهده گیرند و نمایششان را بشناسانند و سپس نوبت به روابط‌عمومی اداره تئاتر می‌رسد که قرار است فعال‌تر بشود. همین حالا هم اگر وبسایت اداره تئاتر را ببینید، درمی‌یابید که خبرهاو گزارش‌هایش به‌روز است.

نمایش بعدی خانه تئاتر، «هفت‌هشتم» است که نمایش خوبی است که اگردرست اطلاع رسانی کنند مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

مهم‌ترین مساله این است که سطح کیفی نمایشها را بالا ببریم چون اگر تماشاگر بداند که به خانه نمایش بیاید، کار خوبی می‌بیند، خود به خود دیدن تئاتر در خانه نمایش را جزء برنامه‌های خود قرار می‌دهد. تماشاخانه ایرانشهر یا تماشاخانه‌های خوب دیگر نیز به همین صورت مخاطب پیدا کرده‌اند.

شورای انتخاب آثار خانه نمایش را معرفی می‌کنید؟

با چند تن از هنرمندان صحبت کرده‌ام که یکی از این دوستان موافقت کرده است و تعدادی دیگر گفته‌اند که به من خبر می‌دهند. انشااله تا یک‌شنبه 23خرداد این شورا مشخص می‌شود و ما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

رسانه‌ها چه میزان می‌توانند در امر شناساندن خانه نمایش به مخاطبان عام کمک بکنند؟

به طور قطع و یقین رسانه‌ها در شناساندن مراکز تئاتر به مخاطبان نقش موثری دارند. قطعا ما هم به کمک رسانه‌ها نیاز داریم.

شما چه فکر تازه‌ای برای خانه نمایش و اداره تئاتر در نظر دارید؟

برآنیم تا از هر گوشه‌ای از ساختمان اداره تئاتر که امکان یک رخداد تئاتری وجود دارد، استفاده کنیم. در جامعه تئاتری ما افرادی هستند که به دنبال مکانی برای اجرای یک ایده و رخداد تئاتری تازه‌اند و ما اینجاییم تا البته به نمایندگی از اداره کل هنرهای نمایشی به این آدم‌های خوش‌فکر کمک کنیم. اخیرا با تعدادی از دوستان از جمله علی‌اصغر دشتی، برکه فروتن، آرمان طیران و ... صحبت کرده‌ام وایده‌های این دوستان را شنیده‌ام و امیدوارم که بتوانیم این ایده‌ها را به عمل درآوریم.

ما به دنبال ایده‌های نو و متفاوتی می‌گردیم که به نوعی بشود آنها را در اینجااجرایی کرد. ایده هایی که اگر مبتنی بر شیوه های نمایشی ایرانی باشد و به تحکیم تاتر ملی بیانجامد عالی است.

در این کار به قول مولانا «چه دانم‌های بسیار است لیکن من نمی‌دانم» اما با همفکری و گفتگو با دیگرانی که ایده های خوبی دارند سرانجام به یک طرح و ایده‌ای مطلوب می‌رسیم و با آزمون و خطا و نقد و تحلیل اصحاب نظر درست و کارآمدش می‌سازیم و ان‌شاءالله حرکتی را در اداره تئاتر آغاز می‌کنیم.حالا رسانه‌ها نیز باید اطلاع‌رسانی کنند تا اهالی تئاتر باخبر شوند و بیایند برای  مشارکت ...

دیگر اینکه کتابخانه‌ای در اداره تئاتر وجود دارد که قصد داریم آن را فعال‌تر کنیم البته این روزها با وجود فضاهای مجازی کلا کتاب‌خوانی کم‌رنگ شده است اما به دوستان تئاتری که به خواندن و پژوهش علاقه‌مند هستند می‌‌گویم که در این کتاب‌خانه کتاب‌هایی هست که از گذشته باقی مانده‌ و از بعضیشان تنها یک نسخه موجود است.این آثار هم برای خواندن ارزشمند هستند و هم قابلیت اجرای دوباره را دارند. برآنیم تا به نحوی حتی اگر شده اسکن و یا کپی این آثار تک نسخه ای را در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

 

دیباچه-علی‌اصغر راسخی‌راد اصل 4

تکلیف مکان سابق اداره تئاتر چه شد؟ آیا برای آماده‌سازی این مکان برنامه‌ریزی‌ای صورت گرفته است؟

ساختمان کنون اداره تئاتر استیجاری و البته موقت است و اداره کل هنرهای نمایشی برای اجاره‌بهای اینجا هزینه قابل توجهی می پردازد؛ بودجه‌ای که می‌شود و باید در جای مناسب‌تری هزینه شود و به هر حال درست در روزی که فعالیتم را در این سمت شروع کردم، به‌همراه مهندس مهدی شفیعی؛ مدیر کل محترم مرکز هنرهای نمایشی و اتابک نادری مدیر امور استان‌ها و جمعی از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد، از ساختمان اصلی اداره تئاتر در خیابان پارس بازدید کردیم. همینجا بگویم که آقای شفیعی در این موضوع  بسیار پیگیرند.

به هر حال در ابتدا برنامه‌هایی برای بازسازی و مقاوم‌سازی این مکان در دستور کار بوده است اما عملا با توجه به فرسودگی ساختمان امکانی برای بازسازی این مکان وجود ندارد چون هزینه بسیار زیادی در بر خواهد داشت و اصولی هم نخواهد بود. به همین دلیل درخواست مهندس شفیعی این بود که این بنا تخریب و بازسازی شود. و قرار شد نماینده سازمان برنامه و بودجه گزارشی تهیه و بودجه‌ای را برای تخریب و نوسازی اداره تئاتر تخصیص دهند. پیگیر هستیم که هر چه زودتر این بودجه تخصیص یابد اما مسلما این اتفاق در زمانی نزدیک نخواهد افتاد؛ به هرحال این طرح اسیر بروکراسی اداری است و تا زمانی‌که بودجه اختصاص یابد و بازسازی آغاز شود حتما زمان بسیاری می‌گذرد.

طبیعتا درمورد سالن تئاتری که پس از بازسازی در اداره تئاتر تاسیس می‌شود، حساسیت‌های بیشتری وجود خواهد داشت.

اگر عملیات تخریب و بازسازی اداره تئاتر عملی شود حتما سالن متفاوت و شایسته‌ای در آنجا ساخته خواهد شد. دراین صورت از ابتدا با طرح و نقشه و نظر کارشناسان سالن تئاتر ساخته می‌شود. این سالن خانه نمایش که در حال حاضر فعالیت می‌کند و همچنین سالن تئاتری که در ساختمان قدیم اداره تئاتر وجود داشت، هیچ‌یک با کاربری سالن نمایش ساخته نشده بودند.

صد در صد در نوسازی اداره تئاتر، سالن اجرا و پلاتوهای مناسب‌تری برای تئاتر ایران ساخته خواهد شد.

سخن آخر:

در پایان بر خود وظیفه می دانم که از تمام مدیران پیش از خودم در اداره تئاتر، از دکتر فروغ تا استاد علی نصیریان و استاد جمشید مشایخی و ... تا داود فتحعلی بیگی و مهرداد بیات و محمود فرهنگ و سرکار خانم مریم معترف که بیش از 12 سال چراغ تئاتر را در این اداره روشن نگاه داشته اند تشکر کنم.

همچنین از مهندس مهدی شفیعی؛ مدیرکل محترم هنرهای نمایشی که به من لطف داشته است تشکر می‌کنم و امیدوارم که بتوانم در این کار مفید و کارآمد باشم.

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳