جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۰۳۵۸
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۰۸ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
یکی از تهیه کنندگان و کارگردانان «صد برگ» با اشاره به ویژگی های رمضانی این برنامه عنوان کرد که در بخشی از برنامه دعاهای مردم در حق دیگران خوانده می شود.



دیباچه:

محمد صوفی یکی از تهیه کنندگان و کارگردانان برنامه «صد برگ» درباره این برنامه که در ماه مبارک رمضان هر شب از جمعه تا چهارشنبه روی آنتن شبکه چهار می رود گفت: همانطور که می دانید برنامه «صد برگ» نسبت به برنامه قبلی ما «رادیو هفت» ساختار کامل تری دارد چراکه بخش های مختلف و متنوعی دارد و ما خواستیم بخش دلی این برنامه را تقویت کنیم؛ یعنی آنچه که مردم از ما بیشتر انتظار دارند و این روندی است که از سال گذشته به سمت آن رفتیم و حالا حضور خواننده ها را پررنگ تر کردیم.

وی ادامه داد: «صد برگ» می خواهد با توجه به فضایی که متناسب با یک مجله فرهنگی و هنری دارد حالِ قلب مخاطبش را هم خوب کند و به همین دلیل است که از حضور خواننده ها و چهره ها برای متن خوانی هم استفاده می کنیم.

دیباچه-محمد صوفی


خوانش دعای مردم در حق دیگران در برنامه

این کارگردان با اشاره به تغییرات این برنامه در ایام ماه مبارک رمضان عنوان کرد: در این ماه آیتم هایی به برنامه اضافه شده است که یکی از آنها دعای مردم در حق دیگران است. روايت است كه زمانی امام حسن (ع) مى بينند كه حضرت زهرا(س) سر نماز هستند و براى همسايه ها و دیگران دعا می کنند. وقتی دلیل این مساله را می پرسند آن حضرت پاسخ می دهند که وقتی به جاى خود برای دیگران دعا کنید ملائكه از خداوند می خواهند كه آن دعا زودتر اجابت شود.

وی در ادامه بیان کرد: ما هم طبق این روایت هر شب از مردم می خواهیم که دعای خود را در حق دیگران برای ما پیامک کنند. این دعاها در پلاتویی توسط مجری خوانده می شود و بعد از آن مناجات هایی که برای این ماه در نظر گرفته شده است روی آنتن می رود. بعد از مناجات نیز دعای منتخب مردم با اسم خود فرد پخش می شود.

صوفی در بخش دیگری از این گفتگو درباره اینکه برنامه ساز چقدر باید متناسب با شرایط و اوضاع زمانه خود به روز باشد، عنوان کرد: این یک اصل است که باید وجود داشته باشد و اگر نیست اشکال دارد. من جایگاهی برای برنامه ساز قایل هستم و آن را بالاتر از تهیه کننده می دانم. برنامه ساز امضای مشخصی دارد و وقتی کاری را در تلویزیون می بینید، می توانید تشخیص دهید که آن کار به چه کسی تعلق دارد.

این کارگردان برنامه های تلویزیونی اظهار کرد: برنامه سازی که می خواهد در کار خود جریان ساز باشد طببیعی است که باید به روز باشد و نه فقط اینکه در حوزه کاری خود مطالعه داشته باشد و یا مثلا اگر برنامه ای موسیقی محور دارد، موسیقی گوش کند بلکه باید به فضای جامعه خود آشنا باشد. مسایل اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی را دنبال کند و بداند که مردم به چه نیاز دارند تا حالشان خوب شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه های مختلف هنر و فرهنگ در کشور اتفاقات خوبی رخ می دهد، با مثالی یادآور شد: سال ها پیش من دانشجوی قطب الدین صادقی بودم و او ما را مجبور می کرد هر هفته که به کلاسش می رفتیم از فیلم، تئاتر، نمایشگاه نقاشی و دیگر اتفاقات فرهنگی صحبت کنیم. خاطرم هست ما یک بار معترض شدیم و گفتیم آثار بد بوده اند و او بیان کرد که تا زمانیکه آثار بد را نبینید ارزش کارهای خوب را نمی فهمید.

 

کپی برداری در برنامه ها اشکالی ندارد به شرط اینکه اثر دوم مستقل باشد

صوفی درباره اینکه او و منصور ضابطیان و تیمشان همیشه برنامه هایشان را متناسب با فضای فرهنگی ایران خلق کرده و سراغ کپی برداری نرفته اند، گفت: در هر شکلی که برنامه سازی می کنید باید حرفی برای گفتن داشته باشید. برنامه باید شبیه مردم باشد اگر این اتفاق افتاد با مردم ارتباط برقرار می کند. ما سعی کردیم همیشه ایده های خود را کار کنیم و فرم خود را جلو ببریم و تلاشمان هم این بود که جریان سازی خود را داشته باشیم. با این حال کپی ساختن را بد نمی دانم. در بسیاری از نقاط دنیا وقتی یک برنامه موفق می شود دیگر شبکه های تلویزیونی امتیاز آن برنامه را می خرند. مبلغی پرداخت می کنند و حتی فرم اجرای مجری و ساختار آن را حفظ می کنند. بعضی هم برنامه ای را شبیه یک برنامه دیگر می سازند و این کار هم اشکالی ندارد به این شرط که ترجمه ای برای فرهنگ خودتان باشد و به اصطلاح بومی سازی شود. ممکن است مردم با دیدن برنامه دوم، برنامه اصلی برایشان تداعی شود اما مهم این است که برنامه دوم به خودی خود اثری مستقل باشد.

مهر نوشت: «صد برگ» در ایام ماه مبارک رمضان جمعه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.
برچسب ها: دیباچه ، صدبرگ ، محمد صوفی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار