پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۹۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۶ : ۱۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
به بهانه درگذشت کامران باختر بازیگر قدیمی سینما
رضا رویگری گفت:کارمان باختر هم مانند بازیگرهای با استعدادی که هیچ‌گاه به آن‌چه استحقاقش را داشتند، نرسید و امروز در سکوت از این دنیا رفت. همیشه گفته‌ام: سینما بی‌رحم است! سینما آدم‌هایی که سال‌ها برایش زحمت کشیده‌اند را فراموش می‌کند و به انزوا می‌کشندشان...



به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه؛کامران باختر یکی از بازیگرهای فیلم‌های اکشن قبل از انقلاب بود که در چد اخیر به شدت کم‌کار شده بود و به جز چند تجربه که مطرح‌ترین‌شان «سگ‌کشی» بهرام بیضایی بود، فعالیت دیگری در سینما نداشت و تمام سال‌های اخر را در خانه و بیمرستان گذراند.

رضا رویگری یکی از بازیگرهای سابقه‌دار سینمای ایران که قطعه «ایران ایران» در روزهای انقلاب پنجاه‌وهفت در یادها ماندگار شد، در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار دیباچه از مرگ این بازیگر فقید ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: «کامران باختر یکی از بازیگرهای قدیمی این سینما بود که سال‌های سال برای فرهنگ کشورش زحمت کشید و هیچ‌وقت به حقش نرسید. یکی از آن بازیگرهایی که در فیلم‌های سینمایی پیش از انقلاب کتک خورد و دیده نشد! مطمین باشید که هیچ‌کدام از اهالی سینما از مرگ ایشان خبرندارد و نمی‌دانند که کامران الان مرده است؛ چه برسد به مردم! وقتی سینمایی‌ها کامران را فراموش کرده‌اند، چطور توقع دارید که مردم او را به خاطر بیاورند؟!

برای فیلم «بلوف» ساموئل خاچیکیان با او هم‌بازی بودم و از آن زمان او را می‌شناسم، اما کامران باختر بازیگر محجوب و تنهایی بود و همیشه از شلوغی و هیاهو به دور بود. او هم مانند بازیگرهای با استعدادی که هیچ‌گاه به آن‌چه استحقاقش را داشتند، نرسید و امروز در سکوت از این دنیا رفت. همیشه گفته‌ام: سینما بی‌رحم است! سینما آدم‌هایی که سال‌ها برایش زحمت کشیده‌اند را فراموش می‌کند و به انزوا می‌کشندشان...

رضا رویگری+ کامران باختر


یکی از دلایلی که باعث شد کامران باختر مانند بسیاری از بازیگرهای دیگر سینمای کشورمان از یادها برود، تغییر مسیر سینما بود و روی آوردن تهیه‌کننده‌ها و فیلم‌سازها به ساخت فیلم‌های آبکی و به درد نخور! مسیر سینما تغییر کرده و سینمایی‌ها رفته‌اند سمت سود آوری و به قول معروف: نون به نرخ روز خوری!

جای فیلم‌های اکشن به شدت خالی‌ست و دیدن دوباره این فیلم‌ها و سینمای جان‌دار چند دهه قبل برای ما تبدیل به نوستالژی شده است. گاهی پیش می‌آید که در خلوت خودم، فیلم‌های اکشن قدیمی را دوباره و دوباره می‌بینم و یاد و خاطره بازیگرهایی مثل حسن شاهین، رضا طوفان که امروزِ روز، فراموش شده‌اند، برایم زنده می‌شود و دلم برای آن سینما تنگ می‌شود؛ سینمایی که پر بود از بازیگرهای با استعدادی که عاشق کارشان بودند و کارگردان‌هایی که فیلم‌های ماندگار  به یاد ماندنی می‌ساختند...»

قابل ذکر است که کامران باختر، متولد سال 1325 در تهران بود و سال1347، با فیلم «گردش روزگار» ساخته قدرت‌الله بزرگی، وارد عرصه بازیگری شد و طی سال‌ها فعالیت هنری خود در آثار کارگردان‌های بزرگی چون ساموئل خاچیکیان و بهرام بیضایی، بازی کرد و حضور در 30 فیلم سینمایی و نمایش را تجربه کرد که در این میان می‌توان به فیلم‌های «فرش باد»، «سگ‌کشی»، «جهنم سبز»، «افعی»، «تیغ»، «ابریشم»، «مجازات» و... اشاره کرد.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار