پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۹۶۷۹
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۱۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
پس از مدت‌ها دوباره وعده‌ای دیگر از سوی مسئولان بازسازی مجموعه تئاتر شهر به گوش رسید که این سالن تیرماه به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود.



به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه،روز گذشته؛دوشنبه 17 خردادماه 1395 خبری در رسانه‌ها منعکس شد مبنی بر این که مسعود معمار؛ سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد درباره وضعیت صندلی‌های سالن سایه و قشقایی، اعلام کرده است: طبق اعلام شرکت مورد نظر این صندلی‌ها تا دو هفته دیگر به گمرک می‌رسند و بعد از آن کار نصب آنها در سالن‌های قشقایی و سایه انجام می‌شود.

دیباچه- تعمیرات سالن سایه متن

براساس این گزارش،شرکت استرالیایی اعلام کرده که به محض اینکه صندلی‌ها به دست ما برسند، نمایندگان خود را برای نصب آنها اعزام می‌کند. از این رو به احتمال زیاد تا یک ماه آینده این صندلی‌های تلسکوپی در سالن‌های قشقایی و سایه نصب خواهند شد.

اما اهمیت حضور صندلی‌ها در چیست؟

مهمترین نکته این است که قرار بوده بازسازی سالن اسیه، شرایط این سالن را برای اجرا بهتر کند اما درنهایت نارضایتی عمومی اهالی تئاتر را به ارمغان آورده است. از آنجا که صندلی‌های این مجموعه از استرالیا نرسیدند، صندلی‌های یکی از پلاتوها را به صورت موقت در این سالن قرار دادند که طبیعتا از استانداردهای لازم برخوردار نبودند.

این اقدام از یک‌سو سبب شد مخاطبان تئاتر در شرایطی کاملا نامساعد تئاتر ببینند، از سویی دیگر ظرفیت سالن را به 30الی 60 مخاطب کاهش داد و از تمام این مسائل مهمتر مکان اجرای تئاتر را نیز بسیار ناموزون و کوچک کرد. درنتیجه بارها رسما اعلام شد با وجود اینکه در انی سالن تئاتر اجرا می‌شود اما سالن سایه به‌صورت رسمی افتتاح نشده است و افتتاح این سالن را به زمانی موکول کردند که صندلی‌های استرالیایی از راه برسد.

اما از آنجا که تعداد سالن‌های تئاتر در تهران یکی از بزرگترین معضلات است و همچنین سالن‌های مجموعه تئاتر شهر همواره مخاطبان خود را دارند، بسیاری از کارگردان‌ها و گروه‌ها حاضر شدند در این سالن افتتاح نشده نمایش اجرا کنند.

این وعده را باور کنیم؟

همچنین مسعود معمار اعلام کرده است که یک ماه دیگر صندلی‌های سالن سایه و تالار قشقایی نصب می‌شود و در نتیجه این دو سالن به صورت رسمی افتتاح می‌شوند؛ یعنی اواسط تیرماه 1395 ما باید منتظر این اتفاق باشیم اما نکته‌ای سبب می‌شود درباره این اعلام رسمی معمار اندکی بدبین باشیم.

سالن سایه مجموعه تئاتر شهر تا کنون بارها تصمیم داشته است که افتتاح شود؛ در نخستین نشست خبری بازسازیز مجموعه تئاتر شهر، مسعود معمار اعلام کرد که این سالن در زمان برگزاری سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر؛ بهمن‌ماه 1393 سالن‌ها به بهره‌برداری می‌رسند. علی مرادخانی؛ مکعاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در تاریخ بیستم آبان‌ماه 93، تایید کردکه که سالن‌های مجموعه بهمن‌ماه آماده استفاده خواهند بود. در روز یازدهم دی‌ماه و در شرایطی که کمتر از یک ماه به آغاز سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر باقی مانده بود، مسعود معمار باز هم اعلام کرد که تا پایان دی‌ماه مجموعه تئاتر شهر آماده بهره‌برداری می‌شود. اما این وعده‌ها عملی نشد و مجموعه تئاتر شهر تنها با سالن اصلی و تالار چهارسو، میزبان سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر شد.

البته هموراه از نعمت وعده و معیدهای مدیران تئاتر بهره‌مند بودیم. پس از جشنواره در اسفندماه 1393 نمایش «کابوس شب نیمه آذر» به سالن سایه رفت و در همین دوره، نشست دوم بازسازی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در این نشست پریسا مقتدی اعلام کرد: تاکنون سالن سایه را به 60 درصد آمادگی رسانده‌ایم و بعد از پایان نمایش «کابوس شب نیمه آذر» دوباره بازسازی را از سر می‌گیریم. اردیبهشت‌ماه افتتاح سالن سایه را داشته باشیم و نیمه خردادماه سالن قشقایی هم آماده می‌شود.

که صد البته منظور از اردیبهشت، اردیبهشت سال 1394 بوده است که این ماه آمد و رفت و اتفاقی برای سالن سایه رخ نداد.

داستان تکراری افتتاح سالن سایه

اما این حجم از بدقولی‌ها به مرور داستان بازسازی مجموعه تئاتر شهر را از رونق انداخت اما اتفاقی دوباره نگاه‌ها را به مجموعه تئاتر شهر دوخت: مردادماه 1394 مهدی شفیعی؛ رییس مرکز هنرهای نمایشی و حسین نوش‌آبادی؛ سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  اولتیماتوم دادند که اگر پیمانکار به سرعت لازم را نداشته باشد و زمان‌بندی رعایت نشود، قرارداد را فسخ می‌کنند و تابستان 1394 را آخرین فرصت بازسازی مجموعه تئاتر شهر اعلام کردند.

و صد البته که باز هم اتفاقی نیفتاد.

امید می‌بندیم اما دل خوش نمی‌کنیم

تابستان خبری منتشر شد که سالن سایه میزبان هفدهمین جشنواره تئاتر آیینی‌سنتی می‌شود اما این به معنای افتتاح سالن نیست چون هنوز صندلی‌هلای استرالیایی نرسیده‌اند.

در آن زمان پریسا مقتدی؛ مدیر مجموعه تئاتر شهر اعلام کرد: طبق اطلاعاتی که دفتر طرح‌های عمرانی به ما داده است، نیمه آبان صندلی‌های سایه می‌رسند.

این آخرین اعلام رسمی مجموعه تئاتر شهر بود تا روز گذشته که اعلام شد یک‌ماه دیگر سالن اصلی آماده می‌شود.

با توجه به سابقه‌ای که در زمینه بازسازی مجموعه تئاتر شهر وجود دارد، به این وعده امید می‌بندیم اما دل‌خوش نمی‌کنیم.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار