جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۹۶۰۶
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۰۸ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
وحید تاج درباره آلبوم تازه‌اش و همکاری با سیروس جمالی توضیح داد که به دلیل شناخت و آشنایی با جمالی از این همکاری استقبال کرده است.



دیباچه: وحید تاج درباره آلبوم تازه‌اش و همکاری با سیروس جمالی توضیح داد که به دلیل شناخت و آشنایی با جمالی از این همکاری استقبال کرده است.

وحید تاج، خواننده درباره همکاری‌اش با سیروس جمالی در آلبوم «رفته‌ای که باز آیی» به خبرنگار ما گفت: من سیروس جمالی را مدت‌هاست که می‌شناسم. ایشان هم موزیسین خیلی خوب و شاعر بسیار توانایی هستند. اشعار بسیاری از موسیقی‌هایی که می‌شنویم و با آنها ارتباط برقرار کرده‌ایم، متعلق به ایشان است. به عنوان مثال شعر فارسی قطعه معروف «ساری‌گلین» سروده ایشان است با این مطلع که «دامن‌کشان ساقی می خواران از کنار یاران / مست و گیسو افشان می‌گریزد».

تاج در این باره افزود: البته قبلا در پروژه عبدالقادر و همکاری‌هایی که با همایون شجریان و محمدرضا درویشی داشتند، با ایشان آشنا شده بودم. یک آلبوم هم با مهیار شادروان داشتند. تا اینکه به من پیشنهاد کار دادند و من کار را شنیدم و بنا بر علاقه‌ای که خودم به دستگاه چهارگاه داشتم و همچنین نظم و انضباط و دقتی که آقای جمالی در کار داشت و موسیقی و چیدمان سازها و تنظیمی که کرده بود ارزشمند است کار را پذیرفتم.

چهارگاه فقط مختص حماسه نیست

این خواننده در ادامه افزود: بر عکس اینکه تصور می‌شود در دستگاه چهارگاه فقط مضامین حماسی می‌گنجد، می‌تواند اینچنین نباشد. مثلا می‌گویند دستگاه دشتی برای فضاهای غم‌انگیز است ولی شما سرود ای ایران را می‌شنوید که حماسی است اما در دستگاه دشتی جای می‌گیرد. در این آلبوم هم کتمان نمی‌کنم که رنگ‌و‌بوی حماسه در این آلبوم هست اما شعرهای عاشقانه و تغزلی در اثر وجود دارد که کار را از صرف حماسه خارج می‌کند.

تاج درباره خواندن شعر بیدل هم خاطرنشان کرد: خواندن شعر بیدل به هم به علت تصویری بودن شعر سبک هندی و هم به علت نوع کلماتی که در اشعارش استفاده کرده است دشواری‌های خاص خودش را دارد و به همین علت هم هست که آهنگسازان و خوانندگان موسیقی ایرانی کمتر به سراغ بیدل رفته‌اند. وقتی کلمات موسیقایی نباشد موسیقی ساختن و آواز خواندن بر روی شعر دشوار می‌شود و بیدل هم به این گونه است.

او اضافه کرد: سیروس جمالی خیلی خوب از پس کار برآمده‌اند و به همین دلیل هم من مشکل زیادی برای خواندن قطعات نداشتم.

آلبوم موسیقی «رفته ای که بازآیی» به سبک آوازی با صدای «وحید تاج» و آهنگسازی «سیروس جمالی» توسط انتشارات «سازآواز» تهیه شده و در اسفندماه 1394 منتشر شده است. «وحید تاج» دارای مدرک کارشناسی ارشد آهنگسازی و از شاگردان استاد محمدرضا شجریان است.

این آلبوم موسیقیایی سنتی شامل هفت قطعه از جمله «مقدمه ی چهارگاه», «تک نواری کمانچه»، «ترانه ی دستی دور»، «تار»، «رنج هستی» ، «رفته ای که بازآیی» و «یار دیگر» می باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲