جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۹۳۸۸
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
گزارش دیباچه از نشست خبری فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»



17 دیباچه-ایستاده در غبار (10)

دیباچه:

نشست خبری فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» در آستانه اکران عمومی این فیلم با حضور حبیب والی نژاد(تهیه کننده)،محمد حسین مهدویان(کارگردان)،محمدرضا شجاعی(طراح صحنه و لباس)،هادی حجازی فر(بازیگر) و علی سرتیپی(پخش کننده) در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، در ابتدی این نشست حبیب والی نژاد اظهار داشت: خانواده شهید متوسلیان از ابتدا در جریان ساخت بودند و در کنار ما  بودند وتا کنون نیز این همکاری وجود دارد.

همچنین محمدحسین مهدویان نیز گفت:وقتی فیلم اماده شد و خانواده حاج احمد فیلم  را دیدند در مرد قسمتی از فیلم ابهام داشتند که طی صحبت ها و بررسی ها فیلم فعلی که به خواست خانواده کوتاه شده برای اکران اماده است. این بخش کوتاه صدمه ای به فیلم نمی زند. رابطه ما با خانواده ایشان کاملا خوب پیش رفته و در حد دو سه دقیقه کوتاه شده است که به فیلم آسیب نمی زند. خانواده  در ادامه در حین اکران هم در کنار ما خواهند بود.

وی همچنین در خصوص این سوال که آیا فیلم بعدی او نیز در سینمای جنگ خواهد بود؟خاطرنشان کرد: لزومی ندارد فیلم بعدی ام در مورد جنگ باشد. روی سوژه ها و موضوعات مختلف کار می کنم. البته در پس ذهن خودم فیلم ساختن در مورد قهرمانان جنگ نظرم این است سه گانه شود که شروعش از اخرین روزهای زمستان بود و دومی هم ایستاده در غبار. دوست دارم در مورد محمد بروجردی بسازم که میخواهم سه گانه را با آن رقم بزنم اما زمان آن معلوم نیست.

در ادامه جلسه والی نژاددر خصوص نحوه اکران «ایستاده در غبار» گفت: ما همیشه برای اکران فکر کرده ایم و دنبال شرایط بودیم و اخبار و رسانه ها شرایط دیده شدن یک فیلم را به وجود می اورند. برای ما شرایط در اکران مد نظر بود

مهدویان نیز در این خصوص اظهار داشت:من خوش بین هستم و وقتی از سوی علم الهدی اکران در هنر و تجربه پیشنهاد شد خوشحال شدم.به نظرم تردید ما در اینکه سالن محدود داشته باشیم و نیز بعد از اکران عمومی از امتیاز دیده شدن محروم شویم با این پیشنهاد اتفاق خوبی رقم خواهد خورد.

براساس این گزارش، کارگردان "ایستاده در غبار" همچنین در خصوص انتخاب بازیگر نقش حاج احمد متوسلیان گفت:نقش حاج احمد نقش سختی است و باید بازیگری را انتخاب می کردیم که توان داشته باشد. ما دنبال بازیگر چهره نبودیم تا تاثیر بر مخاطب در هنگام بازی نداشته باشد. از ابتدا انتخابم تئاتر و هادی حجازی فر بود. شخصی آمد که گزینه خوبی در چهره نبود. وقتی هادی را برای تست آوردیم و گریم دیدم، استایل و چهره اش بسیار خوب است. او را به شهرام خلج سپردیم تا شرایط حاج احمد شدن را در او آماده کند. وقتی برای اولین بار بعد از گریم او را دیدم گفتم گزینه بهتری نخواهیم داشت و ایشان عالی است.

وی ادامه داد:هادی حجازی فر روزی سه ساعت و نیم روی میز گریم بود و گریم را هم خوب حفظ می کرد که این به کیفیت بازی و کار کمک کرد.

17 دیباچه-ایستاده در غبار (9)

در ادامه حبیب والی نژاد در واکنش به خبر احتمال زنده بودن حاج احمد متوسلیان اظهار داشت:در عملیات بیت المقدس هفت با دوست خوبم سید مسعود شجاعی در حال فیلمبرداری در گرمای شدید بودیم گرمایی که بسیاری از دوستان از تشنگی شهید شدند که فیلم های مستند آن هم هست. در برگشت از این عملیات از برخی از بچه ها بی خبر بودیم. بعد از مدتی مراسمی برگزار کردیم برای این بچه ها. چون دلیل مان این بود که اگر کسی بماند هم از تشنگی شهید شده است . فیلمی هم ساخته شد. برخی از بچه ها بعدها زنده برگشتند. برایم خوشحال کننده است که حاج احمد متوسلیان هم زنده باشد و برگردد و با او فیلم را ببینیم.

محمد حسین مهدویان نیز در این رابطه خاطرنشان کرد: در اردیبهشت ماه حرفهای جدی در مورد زنده بودن حاج احمد مطرح شد و کمپین ها و هشتگ ها اتفاق افتاد که مرا به فکر و تعجب فرو برد. در ذهنم بود که الان حاج احمد می آید و کنار هم فیلم را می بینیم. بیشتر فانتزی است البته ما هم مخاطب اخبار زنده بودن او هستیم.

ما در استفاده از الفاظ مشکل داریم مثلا داستانی و مستند. ما اگر سینما را انسان فرض کنیم همه یا مرد هستند یا زن. سینما هم این پیش فرض جدی در آن وجود دارد اما در این میان انسان ها افرادی هم هستند که میان این دو هستند . فیلم ما در سینما هم این شکل را دارد اما ماجراهای خوب، صحنه پردازی، فیلمبرداری و سایر کارها برای نمایش عمومی و روی پرده ساخته شده است. بنابراین من این بحث را بحث درستی نمی بینم که این فیلم مستند است یا داستانی. مهم این است که در میان این بحث کیفیت مهم است و از زیبایی کار لذت برد. این که در بخشهای مورد نظر در جشنواره گنجانده شده نظر هیات داوران است.

حبیب والی نژاد:از شروع کار وقتی از ساخت حاج احمد گفتیم همه دوستان و مسولین همکاری کردند و مسئله ای است که همه مردم نظام و سازمان ها پای کار و کمک بوده و هستند. همواره با محسن رضایی در تعامل بودیم اما نمی دانم فیلم را دیده اند یا نه اما در جلسه پنجشنبه فیلم را کنار هم خواهیم دید.

والی نژاد:آنهایی که متولی کاردفاع مقدسی هستندنگران چگونگی به تصویرکشیدن آن هستند.من درگذشته در روایت فتح این خط شکنی را داشتم.روایت۸ سال دفاع کار ساده ای نیست و باید به درستی شکل گیرد.

محمدحسین مهدویان نیز تاکید کرد:کار کردن راجع به جنگ سخت است و پوست کلفت می خواهد . باید با بسیاری آدم ها صحبت کنی که هیچ فایده ای برای فیلم و تحقق آن ندارد اما ناچاری این کار را انجام دهی. اگر توانستم آخرین روزهای زمستان و ایستاده در غبار را بسازم حضور آقای والی نژاد بود که سختی ها برایم به چشم نیامد. آقای والی نژاد وآقای امیر بنان مرا از این تونل مرگ عبورم دادند و خود سختی کشیدند. تبدیل شدن ایده فیلم به شکل فیلمنامه و تحقق و شکل گیری سیر فیلم و جمع آوری پژوهش کاری بود که گاهی من ناامید می شدم ، اما این عزیزان راه جدیدی به رویم باز می کردند .

بعد از جشنواره فیلم فجر نگرانی هایی که برای اکران این فیلم و اتفاقات دیگر داشتم اصلا قابل مقایسه با کار در تلویزیون نیست و سختی بیشتری دارد. هنوز وسط تونل مرگ و جای سخت و خطرناک آن هستیم و امیدواریم به خوبی از آن خارج شویم. من به زنده بودن حاج احمددر زمان ساخت فکر نمی کردم اما در حال حاضر این اتفاق جالب است.

17 دیباچه-ایستاده در غبار (16)

در ادامه این نشست علی سرتیپی پخش کننده فیلم "ایستاده در غبار" بیان داشت:من یک ماه قبل از جشنواره این فیلم را دیدم و متوجه شدم فیلم جذابی است. اکران قرار بود در اردیبهشت شود اما نشد. دوستان و ارشاد همکاری کردند. از موقعیت ماه رمضان برای فیلم استفاده می کنیم و سانس های زیاد برای فیلم می گذاریم چون فیلم برای مخاطب عام است و مردم می بینند . تا کنون هم در خرید بلیت ها استقبال خوب بوده است. اگر فیلم ها فیلم های خوبی باشند رونق سینما را به همراه دارد و اگر فیلمهای دیگر هم  خوب باشد به دیده شدن این فیلم کمک می کند. اولویتمان کیفیت تصویر و صدا بود به همین دلیل به دنبال سالن های خوب در تهران و شهرستان بودیم. امیدواریم تبلیغات خوب برای فیلم چه زبانی و چه رسانه ای انجام شود. فیلم را بسیاری تا کنون دوست داشتند و فکر می کنم استقبال خوبی را به همراه خواهد داشت.

وي در ادامه گفت: ده ها نفر از هنرمندان اعم از برومند و رادان فیلم را دیدند و دوست داشتند و این دوست داشتن از همه لحاظ از جمله ساختار و متن و غیره است. فیلم چون استاندارد ساخت را داشت از سوی هنرمندان استقبال شد به ویژه آقای فرهادی که شیفته این فیلم است . این فیلم در خارج از کشور نیز به جهت مضمون و ساخت با استقبال روبرو خواهد شد. هدف اول ما در حال حاضر اکران در ایران است که بازتاب آن در اکران خارج از کشور هم تاثیر خواهد داشت.

والی نژاد: اصطلاح فیلم دفاع مقدسی برای یک کارگردان اشتباه است. برای دفاع مقدس هر چه قدر فیلم ساخته شود کم است.حاج احمد متوسلیان یکی از هزاران فرد جنگ است. نگاه ما به مهدویان صرفا نگاه دفاع مقدسی نیست.

مهدویان نیز در ادامه این نشست خاطرنشان کرد:دلیل استقبال سینمایی ها از فیلم هایی چون ابد و یک روز و ایستاده در غبار دوست داشتن فیلم بود. تبلیغ آن دو دلیل دارد.

  1. منتظر دیدن فیلم خوب نبودند و وقتی دیدند که خوب است تبلیغ کردند تا دیگران هم ببیند و فکر اشتباه نداشته باشند.

  2. لطف و حمایت از کارگردانان جوانی مثل من و سعید روستایی است. به تعداد کافی سانس برای فیلم در نظر گرفته شده است و امیدوارم استقبال با وجود جو حاضر اتفاق بیفتد.


بهنوش بختیاری، شبنم مقدمی، رضا عطاران، مهرداد صدیقیان، حبیب رضایی، نیکی کریمی، پیمان معادی و سایر دوستان  فیلم را تبلیغ کردند و بقیه دوستان هم آن را دوست داشتند و ممکن است در فضای غیر مجازی تبلیغ کرده باشند و این لطف آنان است که امیدوارم با استقبال روبه رو شویم.

 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار