دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹  |  Monday, 18 January 2021

دیباچه

کد خبر: ۹۳۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ : ۰۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
نویسنده و کارگردان «هفتادوپنج یا پنجاه» اعلام کرد که کارگردانی است که با خود نویسنده‌اش فاصله دارد و متن را کاملا تغییر می‌دهد



Dibache Sahar nasooti asl

دیباچه: نویسنده و کارگردان «هفتادوپنج یا پنجاه» اعلام کرد که کارگردانی است که با خود نویسنده‌اش فاصله دارد و متن را کاملا تغییر می‌دهد

سحر ناسوتی؛ نویسنده و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «هفتادوپنج یا پنجاه» را در تماشاخانه هامون روی صحنه دارد، درباره این نمایش گفت: «هفتادوپنج یا پنجاه» کاملا اجتماعی است اما رگه‌هایی از طنز و فانتزی نیز در آن وجود دارد هوشنگ مردی بسیار مهربان است و تلاش می‌کند به همه اعضای خانواده‌اش کمک مالی می‌کند و در هر شرایطی آنها را ساپورت می‌کند اما اعضای خانواده‌اش رفتارهای او را ناشی از محبتش نمی‌دانند و از مهربانی هوشنگ سوءاستفاده می‌کنند تا جایی که هوشنگ تصمیم می گیرد از دست آنها فرار کند ...

ناسوتی که در سال 1393 این نمایشنامه را در کتاب تا «مرز جنون و چهار نمایشنامه دیگر» منتشر کرده بود، در مورد تغییرات اعمال شده بر این متن گفت: نماشنامه بسیار تغییر کرده است چون من کارگردانی هستم که با خود نویسنده‌ام فاصله دارم. زمانی‌که تمرین نمایشم را آغاز می‌کنم، با بی‌رحمی با متنم سر و کله می‌زنم و تا جایی که لازم باشد متن را تغییر می‌دهم. از سویی دیگر برای من با هر بازیگری متن، شکل دیگری به خود می‌گیرد. به عنوان نویسنده نیز با توجه به صدای بازیگر و جنس بازی او دیالوگ می‌نویسم. «هفتادوپنج یا پنجاه» نیز از این قائده مستثنی نیست.

وی در ادامه افزود: ما حتی رخدادگاه نمایش را تغییر دادیم. در ورژن نمایشنامه‌ای این اثر، رخدادگاه آمریکا است اما ما در نمایش مکان را ایران درنظر گرفتیم. درنتیجه اثر، علاوه‌بر تغییراتی که ممعمولا اعمال می‌کنم، تفاوتی اساسی‌تر با نمایشنامه دارد. البته ساختار کلی نمایشنامه‌هایم در زمان روی صحنه بردن آثار حفظ می‌شود.

نویسنده و کارگردان نمایش «دگمه» درمورد شرایط اجرای تئاتر در تماشاخانه هامون گفت: هامون سالن خوبی است و امکانات مناسبی نیز دارد. همچنین وقتی سالن‌های تئاتر خارج از مرکز تئاتر تهران باشند، می‌تواان تمام مخاطبان را پوشش داد. ما پنج یا شش اجرا تا کنون داشته‌ایم. روزهای اول استقبال بسیار خوب بود اما به‌خاطر تعطیلات و عزاداری‌هایی که در این میان وجود داشت، مقداری استقبال کم شده است که ارتباطی با سالن ندارد. از این سالن راضی هستم. البته از مرکز تئاتر تهران دور است اما شرایط مناسبی دارد؛ طرح ترافیک نیست و جای پارک نیز به‌راحتی گیر می‌آید.

این نویسنده و کارگردان درباره برنامه های خود در حوزه انتشار نمایشنامه گفت: چند نمایشنامه نوشته‌ام اما امسال بیشتر درگیر کارگردانی بوده‌ام. متن‌های من در اجرا کامل می‌شوند، به همراه بازیگر و با صدا و نفس او، متن برای من زنده می‌شود. به همین دلیل ترجیح می‌دهم نمایشنامه‌هایی که اجرا شده‌اند را منتشر کنم چون اگر پیش از اجرای نمایش، ان را ثبت کنم، ممکن است اثر دستخوش تغییراتی شود و با خود بگویم که ای کاش صبر می‌کردم و به همراه این تغییرات آن را منتشر می‌کردم. به همین دلیل در چاپ نمایشنامه‌ها عجله نمی‌کنم؛ سعی می‌کنم از بیرون به آنها نگاهی داشته باشم تا وقتی چاپ شد، اثری باشد که  بیشتر به ذهن خودم نزدیک است
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
در پی آتش سوزی بامداد امروز رخ داد

وارد شدن خسارت جدی به سالن « هادی حجازی فر »

۱۴:۳۱  -  ۰۸ آذر ۱۳۹۹
در دومین سال نبود جمشید مشایخی ،نادر مشایخی از پدر گفت

بهترین هدیه عمرم را از پدرم گرفتم

۱۰:۰۶  -  ۰۶ آذر ۱۳۹۹