جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 03 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۹۲۰۳
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
ضعف در فیلمنامه و شخصیت‌پردازی های نادرست کشش مخاطبان را برای دیدن این اثر کاهش داده است.

دیباچه:

جبار آذین منتقد سینما در خصوص فیلم سینمایی «دلبری» گفت: «دلبری» دومین ساخته سینمایی  دهقانی اشکذری است که از نظر مضمون و محتوا فیلمی ارزشمند و دفاع مقدسی است. اثر اجتماعی و شخصیت محور این فیلمساز کوشیده زندگی زنی به نام «طوبی» را در قالبی رمانتیک و عاشقانه بیان کند. «دلبری» حاوی نکات محتوایی ارزشمند و ساختار متوسط، سینمایی است.

وی افزود: این فیلمساز برای نمایش ابعاد گوناگون شخصیتی طوبی و آدم‌های پیرامون او و زندگی‌اش، داستان عاطفی خود را از میان مضامین ارزشی اخلاقی، دینی و خانوادگی گذرانده و با طراحی و بازسازی لحظه‌ها و حادثه‌ها و غم و شادی های فیلم به ویژه شخصیت اصلی آن،  فیلمی به نسبت قابل باور به مخاطب آثار دفاع مقدسی عرضه کرده است. با اینکه موضوع اصلی فیلم و مناسبات «طوبی» با دیگران و اقدام قهرمانانه این زن در فیلم جای پرداخت داستانی و سینمایی را بیشتر داشته، ولی کارگردان تمام تلاش خود را به کار برده تا با تصویر سازی به نسبت مناسب و بازی های متوسط هنگامه قاضیانی و آتیلا پسیانی و فضاسازی‌های احساسی و گرم تماشاگر را با «دلبری» همراه کند.

دیباچه-دلبری


آذین در خصوص ساختار این اثر اظهار داشت: گرچه چند فیلم خوب و متوسط دفاع مقدسی با مرکزیت زن با عناوین همسر و مادر در سینمای ایران ساخته شده و «دلبری» هم با آن که از همان فیلم هاست اما تمرکز فیلمنامه نویس و فیلمساز بر روی عشق و امیدواری، باورها و اعتقادات دینی توانسته این اثر را تا حدی از آثار مشابه متمایز کند. کوشش برای نمایش سینمایی تقابل مرگ و زندگی از زوایای گوناگون علمی و دینی و همچنین توجه به اصول و قواعد درام‌های رمانتیک و توجه به موضوع زندگی و شخصیت های جانبازان شیمیایی و قطع نخاعی از امتیازات «دلبری» است.

این منتقد ادامه داد: این فیلم علیرغم مضمون و محتوای خوب خود از منظر پرداخت سینمایی کاستی‌هایی هم دارد. در واقع روایت هنری و سینمایی و ساختارش به اندازه محتوای آن پرداخت نشده و در حد متوسط متوقف شده است. از همین رو مخاطب احساس می‌کند روی پرادازش قصه و دیالوگ و کاراکترها به خصوص شخصیت اصلی فیلم «طوبی» بیشتر کار می‌شد.

وی در خصوص کارگردان این فیلم تصریح کرد: اشکذری فیلمسازی مستعد و دارای قابلیت های خوبی در فیلمسازی است. او این توانایی را دارد تا برای تبدیل کردن مضامین و حرف های خوب خود تسلط و تجربه اش را بر ابزار سینما و به کارگیری آن در خدمت محتواهای ارزشی آثارش ارتقا دهد. «دلبری» کاری قابل احترام در پاسداشت حریم و حرمت جانبازان، مادران و ارزش های دفاع مقدس است ولی بزرگترین اشکال کارهای او تجربه کم فیلمسازی و دانش سینمایی است که امیدواریم این کارگردان با اصلاح آنها در عرصه فیلمسازی با آثار ارزشی بدرخشد و جزو سینماگران متعهد و ماندنی سینما قرار گیرد.

جبار آذین در مورد بازی بازیگران گفت: بازیگری مهمترین رکن فیلمنامه و  آثار سینمایی شخصیت محور است. چنانچه شخصیت به درستی تعریف و شناسایی شود و کارگردان با تجربه بتواند با هدایت درست و بازیگردانی مناسب از بازیگران توانا به شخصیت ها در فیلم خود جذابیت و محبوبیت بخشد، یک فیلم سینمایی موفق خواهد بود.

وی در خصوص عدم موفقیت برخی از آثار دفاع مقدسی بیان کرد: عدم موفقیت فیلم‌ها و آثار دفاع مقدسی نداشتن قصه خوب پرداخت شده و شخصیت پردازی های ضعیف است.  در فیلم «دلبری» هم علیرغم کوشش های کارگردان  در شخصیت‌پردازی و تعریف جذاب قصه این نقص به چشم می‌خورد .

وی ادامه داد: گرچه فیلمساز تلاش کرده با تصویرسازی هنری این نواقص را پوشش دهد اما این معضل همچنان قابل مشاهده است و با وجود اینکه کارگردان از بازیگران شناخته شده در فیلمش بهره برده و توانایی‌های خوب هنرمندانی چون آتیلا پسیانی و هنگامه قاضیانی را در ایفای نقش های مختلف به اثبات رسیده اما در «دلبری» هیچ کدام در حد قابلیت های خود ظاهر نشدند و علت اصلی این ضعف شخصیت پردازی ضعیف و هدایت ضعیف‌تر کارگردان است .

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: وی خاطرنشان کرد: چنانچه کاراکترها از پردازش مناسب برخوردار بودند و فیلمساز می‌توانست به درستی آن‌ها را هدایت کند، بازیگران می‌توانستند با درک شخصیت‌ها و همذات‌پنداری با آن ها و استفاده از دانش و تجربه بازیگری خود کاراکترهایی کاملا دراماتیک و جذاب ارائه کنند اما این اتفاق در «دلبری» رخ نداده و هیچ ارتباطی به قوی و ضعیف بودن بازیگران ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار