يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۴  |  Sunday, 07 September 2025
کد خبر: ۹۲۰۳
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

جبار آذین: در «دلبری» هیچ کدام از بازیگران در حد قابلیت های خود ظاهر نشدند

ضعف در فیلمنامه و شخصیت‌پردازی های نادرست کشش مخاطبان را برای دیدن این اثر کاهش داده است.

دیباچه:

جبار آذین منتقد سینما در خصوص فیلم سینمایی «دلبری» گفت: «دلبری» دومین ساخته سینمایی  دهقانی اشکذری است که از نظر مضمون و محتوا فیلمی ارزشمند و دفاع مقدسی است. اثر اجتماعی و شخصیت محور این فیلمساز کوشیده زندگی زنی به نام «طوبی» را در قالبی رمانتیک و عاشقانه بیان کند. «دلبری» حاوی نکات محتوایی ارزشمند و ساختار متوسط، سینمایی است.

وی افزود: این فیلمساز برای نمایش ابعاد گوناگون شخصیتی طوبی و آدم‌های پیرامون او و زندگی‌اش، داستان عاطفی خود را از میان مضامین ارزشی اخلاقی، دینی و خانوادگی گذرانده و با طراحی و بازسازی لحظه‌ها و حادثه‌ها و غم و شادی های فیلم به ویژه شخصیت اصلی آن،  فیلمی به نسبت قابل باور به مخاطب آثار دفاع مقدسی عرضه کرده است. با اینکه موضوع اصلی فیلم و مناسبات «طوبی» با دیگران و اقدام قهرمانانه این زن در فیلم جای پرداخت داستانی و سینمایی را بیشتر داشته، ولی کارگردان تمام تلاش خود را به کار برده تا با تصویر سازی به نسبت مناسب و بازی های متوسط هنگامه قاضیانی و آتیلا پسیانی و فضاسازی‌های احساسی و گرم تماشاگر را با «دلبری» همراه کند.

دیباچه-دلبری


آذین در خصوص ساختار این اثر اظهار داشت: گرچه چند فیلم خوب و متوسط دفاع مقدسی با مرکزیت زن با عناوین همسر و مادر در سینمای ایران ساخته شده و «دلبری» هم با آن که از همان فیلم هاست اما تمرکز فیلمنامه نویس و فیلمساز بر روی عشق و امیدواری، باورها و اعتقادات دینی توانسته این اثر را تا حدی از آثار مشابه متمایز کند. کوشش برای نمایش سینمایی تقابل مرگ و زندگی از زوایای گوناگون علمی و دینی و همچنین توجه به اصول و قواعد درام‌های رمانتیک و توجه به موضوع زندگی و شخصیت های جانبازان شیمیایی و قطع نخاعی از امتیازات «دلبری» است.

این منتقد ادامه داد: این فیلم علیرغم مضمون و محتوای خوب خود از منظر پرداخت سینمایی کاستی‌هایی هم دارد. در واقع روایت هنری و سینمایی و ساختارش به اندازه محتوای آن پرداخت نشده و در حد متوسط متوقف شده است. از همین رو مخاطب احساس می‌کند روی پرادازش قصه و دیالوگ و کاراکترها به خصوص شخصیت اصلی فیلم «طوبی» بیشتر کار می‌شد.

وی در خصوص کارگردان این فیلم تصریح کرد: اشکذری فیلمسازی مستعد و دارای قابلیت های خوبی در فیلمسازی است. او این توانایی را دارد تا برای تبدیل کردن مضامین و حرف های خوب خود تسلط و تجربه اش را بر ابزار سینما و به کارگیری آن در خدمت محتواهای ارزشی آثارش ارتقا دهد. «دلبری» کاری قابل احترام در پاسداشت حریم و حرمت جانبازان، مادران و ارزش های دفاع مقدس است ولی بزرگترین اشکال کارهای او تجربه کم فیلمسازی و دانش سینمایی است که امیدواریم این کارگردان با اصلاح آنها در عرصه فیلمسازی با آثار ارزشی بدرخشد و جزو سینماگران متعهد و ماندنی سینما قرار گیرد.

جبار آذین در مورد بازی بازیگران گفت: بازیگری مهمترین رکن فیلمنامه و  آثار سینمایی شخصیت محور است. چنانچه شخصیت به درستی تعریف و شناسایی شود و کارگردان با تجربه بتواند با هدایت درست و بازیگردانی مناسب از بازیگران توانا به شخصیت ها در فیلم خود جذابیت و محبوبیت بخشد، یک فیلم سینمایی موفق خواهد بود.

وی در خصوص عدم موفقیت برخی از آثار دفاع مقدسی بیان کرد: عدم موفقیت فیلم‌ها و آثار دفاع مقدسی نداشتن قصه خوب پرداخت شده و شخصیت پردازی های ضعیف است.  در فیلم «دلبری» هم علیرغم کوشش های کارگردان  در شخصیت‌پردازی و تعریف جذاب قصه این نقص به چشم می‌خورد .

وی ادامه داد: گرچه فیلمساز تلاش کرده با تصویرسازی هنری این نواقص را پوشش دهد اما این معضل همچنان قابل مشاهده است و با وجود اینکه کارگردان از بازیگران شناخته شده در فیلمش بهره برده و توانایی‌های خوب هنرمندانی چون آتیلا پسیانی و هنگامه قاضیانی را در ایفای نقش های مختلف به اثبات رسیده اما در «دلبری» هیچ کدام در حد قابلیت های خود ظاهر نشدند و علت اصلی این ضعف شخصیت پردازی ضعیف و هدایت ضعیف‌تر کارگردان است .

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: وی خاطرنشان کرد: چنانچه کاراکترها از پردازش مناسب برخوردار بودند و فیلمساز می‌توانست به درستی آن‌ها را هدایت کند، بازیگران می‌توانستند با درک شخصیت‌ها و همذات‌پنداری با آن ها و استفاده از دانش و تجربه بازیگری خود کاراکترهایی کاملا دراماتیک و جذاب ارائه کنند اما این اتفاق در «دلبری» رخ نداده و هیچ ارتباطی به قوی و ضعیف بودن بازیگران ندارد.
مطالب برگزیده
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴