يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۹۰۱۱
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۰۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
با جایگزینی اصغر همت به جای ایرج راد در سمت مدیر عاملی خانه تئاتر آیا منتقدان این نهاد صنفی دوباره به آن برمی‌گردند؟



 

دیباچه: با جایگزینی اصغر همت به جای ایرج راد در سمت مدیر عاملی خانه تئاتر آیا منتقدان این نهاد صنفی دوباره به آن برمی‌گردند؟

جمعه، 24 اردیبهشت‌ماه خبر رسید که ایرج راد پس از 15 سال از مدیرعاملی خانه تئاتر استعفا داد. البته کمی پس از آن‌که این خبر منتشر شد، ایرج راد طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که استعفایی در کار نبوده است بلکه در زمان رای‌گیری تعیین مدیرعامل در هیت رئیسه، وی برای این منصب کاندید نشده است.

البته استعفا دادن یا همان کاندید نشدن ایرج راد به معنای کناره‌گیری وی از خانه تئاتر نیست چراکه وی در این دوران نیز نایب‌رییس خانه تئاتر است و در این خانه حضور دارد.

سخنگوی سخن‌نگو، مدیرعامل سخنگو!

در همان روز طی تماس‌هایی که با اعضای خانه تئاتر داشتیم، مشخص شد که قرار است هیات مدیره خانه تئاتر پس از رای‌زنی‌هایی مدیرعامل این خانه را معرفی کنند و صدالبته برای این اعلام نظر، زمان مشخصی نیز تعیین نشد. همچنین در همان روز اعلام شد که تا زمان انتخاب مدیرعامل، ایرج راد به‌صورت موقت در سمت سابق خود باقی می‌ماند که این اتفاق چندان به طول نینجامید. روز دوشنبه، 27 اردیبهشت‌ماه، مدیرعامل جدید خانه تئاتر انتخاب و اعلام شد. نکته شایان توجه این است که این هنرمند عرصه تئاتر، اصغر همت؛ سخنگوی دوره جدید هیات مدیره خانه تئاتر است و از آن جالب‌تر این‌که خود وی باید نام مدیرعامل را اعلام می‌کرد چون سخنگو بود! اما نکته جالب‌تر از همه اینها این بود که اصغر همت در تمام مدت سخنگویی‌اش در خانه تئاتر کمتر از انگشتان یک دست با مطبوعات و رسانه‌ها مصاحبه و گفت‌و‌گو کرده بود در حالیکه سمت سخنگوی خانه تئاتر را بر عهده داشت.

حاشیه‌هایی که از پیش راه افتادند

البته همچون سایر اتفاق‌هایی که در تئاتر ایران می‌افتد، این انتخابات نیز بدون حاشیه نبوده است. حاشیه‌ها پیش از آن‌که اصغر همت به عنوان مدیرعامل انتخاب شود، آغاز شده بود.

برخی از اهالی تئاتر که جزو منتقدان خانه تئاتر محسوب می‌شوند، کاندید نشدن ایرج راد برای مدیرعاملی خانه تئاتر را چندان حایز اهمیت نمی‌دانند. برای دانستن دلیل این مساله، باید کمی به عقب‌تر بازگردیم.

 

18 مهر تلخ!

18مهرماه سال 94؛ یعنی حدود هفت ماه پیش، علیرضا نادری، علی‌اصغر دشتی، حمید پورآذری و محمدامیر یاراحمدی در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر نشستی خبری را ترتیب دادند و در آن انتقادهای شدیدی به خانه تئاتر و مدیرعامل آن، ایرج راد وارد دانستند.

در آن نشست، محمدامیر یاراحمدی؛ اساس‌نامه خانه تئاتر را نیم‌بند دانست.

نادری نیز در انتقاد به عملکرد مدیرعامل سابق خانه تئاتر گفت: برای ایرج راد نیز نهادینه شده که او خود خانه تئاتر است چراکه 99 درصد تصمیمات باید توسط او گرفته شود. او مدام در حال رفتن است و دیگر عشقی هم به خانه تئاتر ندارد. ایرج راد انسان پاکی است ولی این شرط اولیه است و برای مدیریت درست کافی نیست.

 

13(4)

علی اصغر دشتی شگفت‌انگیز!

اما شاید غافل‌گیرکننده‌ترین اتفاق آن جلسه، حرف‌های علی‌اصغر دشتی بود؛ او دراین جلسه گفت: در اساس‌نامه خانه تئاتر که به نام موسسه فرهنگی هنری ذکر شده به سندی دسترسی پیدا کرده‌ایم مبنی بر اینکه پروانه این موسسه فرهنگی هنری به مدیر مسوولی ایرج راد صادر شده است. وقتی ماجرا را پرسیدیم، ایرج راد از پروانه‌ای که به نام او صادر شده اظهار بی‌اطلاعی کرد و آن موقع بود که آب سردی روی سر ما ریخته شد چون احساس کردیم در خانه کسی دیگر، دم از تغییر می‌زنیم.

دشتی در ادامه توضیح داد: در واقع آنجا خانه تئاتر و نیز صنف به معنای واقعی که مجوزی از وزارت کار داشته باشد نیست. در دوره اصلاحات، مجوزی برای فعالیت صنفی به این شکل داده شد اما سندی که ما به آن دسترسی پیدا کردیم، مجوزی است که به نام ایرج راد است. البته در حال پیگیری بودیم که اگر روزی ایشان نباشد تکلیف چیست، اما هنوز به نتیجه نرسیدیم.

 

 

سکوت معنی‌دار پورآذری در نشست 18 مهر

ما در این گزارش، از حمیدرضا پورآذری نام بردیم اما از قول او مطلبی را نقل نکردیم، دلیلش بسیار ساده است. پورآذری در این نشست حضور داشت، در کنار سایر اعضا نشست اما هیچ سخنی علیه کسی بر زبان نراند.

البته در پایان آن نشست، منتقدان خانه تئاتر اعلام کردند که حاضرند در زمانی دیگر با اعضای هیات مدیره خانه تئاتر جلسه برگزار کنند اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

 

n00001203-b

دشتی و نادری: بازنمی‌گردیم

پس از این‌که خانه تئاتر دست‌خوش تغییرات شد و مدیرعامل آن تغییر کرد، با علی‌اصغر دشتی و علیرضا نادری؛ ؛ نویسنده و کارگردان تئاتر و دو تن از اعضای سابق خانه تئاتر درباره این تغییرات صحبت کردیم که این هنرمندان عرصه تئاتر دوباره اعلام کردند ایرج راد خیلی، خیلی، خیلی دیر از مدیرعاملی کناره‌گیری کرده است و خانه تئاتر ملک شخصی ایرج راد است. همچنین هر دو اعلام کردند که دیگر به خانه تئاتر بازنمی‌گردند.

6527721-19_rbe859f8375f2db9c62f134ee00992ad7-1-800x415

 

ایرج راد: شنیدن دروغ‌ها و اتهامات برایم تاسف‌آور بود

ایرج راد همواره اعلام می‌کرد که چون مدیرعامل خانه تئاتر است، نمی‌تواند درمورد بسیاری از مسائل صحبت کند. در نتیجه اکنون که وی دیگر این سمت را ندارد اما نایب رییس این خانه است به سراغش رفتیم و درمورد مسائل خانه تئاتر با وی گفت‌وگو کردیم.

راد درمورد شبهاتی که درباره پروانه موسسه خانه تئاتر که در هجدهم مهر ماه سال گذشته در نشست کارگروه بهسازی خانه تئا‌تر مطرح شد، گفت: در آن نشست اتهام‌هایی به من زده شد و دروغ‌هایی گفته شد که شنیدنشان برایم تاسف‌آور بود. نمی‌دانم این حجم از تهمت و تخریب شخصیت چرا انجام شد؟ مسائل صنفی تئا‌تر به مردم چه ربطی دارد که ما برای آن نشست خبری برگزار می‌کنیم؟ مسائل صنفی باید در داخل صنف مطرح شود نه اینکه آن را در بوق و کرنا کرد. نمی‌دانم از مطبوعاتی کردن آن موضوعات به دنبال چه چیزی بودند؟ به شخصه دنبال چیزی جز سلامت و صحت وضعیت تئا‌تر نبوده‌ام. بار‌ها هم این موضوع را عنوان کرده‌ام که این آقایان اگر راست می‌گویند برای اثبات تهمت‌های ناروایشان سند نشان دهند و از من شکایت کنند تا من در دادگاه اسنادم را و آنچه را دارم نشان دهم و دروغ‌ها و تهمت‌‌هایشان را برملا سازم. درخواست من برای رفتن به دادگاه به این دلیل است که در آنجا همه چیز داوری خواهد شد و رای صادر می‌شود. اگر بخواهم در هر شکل دیگری به این اتهامات پاسخ دهم، جواب‌هایم لوث خواهد شد اما در دادگاه می‌توانم همه چیز را با سند و مدرک اثبات کنم.

 

IMG00504897

بهسازی یا جوسازی؟!

راد در ادامه رفتار کارگروه بهسازی خانه تئا‌تر را یک جو سازی علیه خانه تئاتر،  دانست و گفت: جو سازی که متاسفانه هنوز هم ادامه دارد و تمام نشده است. من نمی‌دانم این آقایان چه پشتکاری در اتهام زدن دارند. این‌ها اکنون که خانه تئا‌تر بعد از ۱۵ سال به جایی رسیده است و صاحب چنین ساختمان و موقعیتی شده است آمده‌اند و با ادای دلسوز تئا‌تر می‌خواهند ساختمان جدید را مصادره کنند و آن را در دست بگیرند؟ من نمی‌دانم واقعا مسئله این کارگروه چنین چیزی است؟ این‌ها اگر راست می‌گویند می‌توانند از خانه تئا‌تر انشعاب کنند. کسی جلویشان را نگرفته است. این‌ها می‌توانند تشکل دیگری برپا کنند. می‌توانند ظرف دو ماه مجوز بگیرند. بروند در تشکل خودشان تلاش کنند و کارهایی را که ما بلد نبودیم انجام دهیم و آن‌ها بلدند، انجام دهند.

اساسنامه خانه تئاتر را در بوفه تالار هنر نوشتیم

همچنین ایرج راد پلی به گذشته زد و گفت: آن زمان ما یک اتاق در اختیار نداشتیم که جلسه هیات موسس خانه تئا‌تر را در آن تشکیل بدهیم. ما در بوفه تالار هنر اساس‌نامه خانه تئا‌تر را نوشتیم. این آقایان بروند ببینند می‌توانند یک اتاق برای تشکل خودشان دست و پا کنند. آن‌ها زحمات ما را نادیده می‌گیرند. انگار نمی‌دانند همین ساختمان فعلی خانه تئا‌تر با چه دشواری به دست آمد و با چه دشواری ساخته شد. چرا اکنون که شرایط محیا شده است آمده‌اند؟ اگر به قصد مصادره نیامده‌اند هدفشان چیست؟ از نظر آن‌ها هر کاری که تا امروز انجام شده بیهوده و باد هوا بوده است؟ هیچ کاری تا امروز انجام نشده است و این‌ها آمده‌اند کار‌ها را درست کنند؟ از نظر شما این حرف درستی است؟

از مدیرعامل سابق خانه تئاتر درمورد تغییرات حوزه فعالیت وی در دوره جدید این انجمن پرسیدیم. ایرج راد ضمن اعلام این‌که هر کاری از دستش براید در کمک به اصغر همت انجام میدهد، گفت: در طول این سال‌ها برای خانه تئاتر زحمات بسیار زیادی کشیده شده است و طبیعتا در ادامه نیز از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کنم. فقط در ارتباط با مسئله مدیر عاملی باید بگویم که کاری به شدت وقت گیر بود. این کار تمام ساعات شبانه‌روز مرا می‌گرفت. ترجیح می‌دهم کمی هم به علایقم و به کار هنری بپردازم.

بهزاد فراهانی: خانه تئاتر دشمن دارد

برای شفاف تر شدن مساله، به سراغ بهزاد فراهانی؛ رییس انجمن بازیگران خانه تئاتر رفتیم و نظر او را درمورد سند خانه تئاتر پرسیدیم. فراهانی نیز این مساله را درست نمی‌داند پاسخ داد: این مساله به هیچ عنوان ربطی به مدیرعاملی ایرج راد ندارد. افرادی که می‌گویند پروانه خانه تئاتر به نام ایرج راد است، دوستان ما نیستند. این مساله از سوی مخالفان و دشمنان خانه تئاتر مطرح شده است. طبق اساس‌نامه، وقتی هیات مدیره تعیین شــد، خودشان مدیرعامل را تعیین و استخدام میکنند. امسال ایرج راد مسئولیت هیات مدیره را پذیرفت اما مسئولیت مدیرعاملی را نپذیرفت.

p1a0aeo9jt12qg122g1pf51tdlq464

نکته قابل توجه این است که دشتی خانه تئاتر را ملک ایرج راد می‌داند، ایرج راد این را افترا می‌خواند و بهزاد فراهانی منتقدان خانه تئاتر را دوست نمی‌داند. اما اصغر همت؛ مدیرعامل جدید خانه تئاتر و سخنگوی این انجمن نظر دیگری دارد.

اصغر همت: شک نکنید می‌خواهم منتقدان به خانه تئاتر برگردند

اصغر همت اعلام کرده است که می‌خواهد حمید پورآذری، علی‌اصغر دشتی و علیرضا نادری به خانه تئاتر بازگردند و به‌نوعی به سوی آنها دست یاری دراز کرده است.

قضاوت با شما

در نهایت برخی دیگر از منتقدان خانه تئاتر حاضر نشدند درمورد این مساله سخن بگویند و خواستند که صحبت‌ها به زمانی دیگر موکول شود. در نتیجه قضاوت را با همین مصالح بر عهده مخاطبان می‌گذاریم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳