دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۴  |  Monday, 01 September 2025
کد خبر: ۹۰۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۰۷ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

«سونامی عشق» در رستوران بیشتر از کتاب‌فروشی خریداری شد!

 

iman-jafari-pouyan

ایمان جعفری پویان گفت گوش دادن به موسیقی یکنواخت مثل هر روز خوردن قورمه‌سبزی است.

دیباچه: ایمان جعفری پویان، نوازنده کلارینت ساکسفون و خواننده آلبوم «سونامی عشق» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درباره خاستگاه موسیقی راک و ریشه‌هایش در جز خاطرنشان کرد: ادامه منطقی منطقی موسیقی جز و راحت‌تر شدن فعالان آن عرصه موسیقی راک را پدید آورد. البته در زمینه موسیقی جز، هم جز پاپیولار داریم که ملودی‌ها و هارمونی‌های کمی ساده‌تر دارد مانند «استندآپ‌جز» که کمی پاپیولرتر از جز مدرن و ... است.

او ادامه داد: برای شنیدن موسیقی جز، باید در فضای این نوع موسیقی قرار گرفت، پس از مدتی که موسیقی‌های دیگر را به‌خوی گوش دادید، درمی‌یابید که یک چیزی کم است، موسیقی جز آن کمبود را جبران می‌کند. اصولا من توصیه نمی‌کنم که آدم‌ها درمورد شنیدن موسیقی تک‌سبک باشند؛ عده‌ای می‌گویند که فقط موسیقی متال گوش می‌دهند و عده‌ای تنها موسیقی جز می‌شنوند و .... این اتفاق مانند این است که شما هر روز قرمه‌سبزی بخورید، این غذا خوشمزه است اما باید تنوع را در غذا رعایت کنید؛ موسیقی نیز غذای روح است.

جعفری پویان درباره میزان فروش آلبوم «سونامی عشق» گفت: یکی از دلایلی که سبب می‌شود در زمینه فروش آثار موسیقی اتفاقی نیفتد این است که مردم بابت هر چیزی که به دستگاه گوارش مربوط می‌شود، پول می‌دهند اما بابت غذای روح‌شان که خروجی آن را نمی‌دانند، پول نمی‌پردازند و این مساله گلایه من است که این‌گونه آن را مطرح می‌کنم.

این نوازنده و خواننده تصریح کرد: من در یک رستوران و در عرض مدت دو روز، 200 نسخه از آلبومم را فروختم. به یک رستوران در شمال رفته بودم که در آنجا ارکستری نیز وجود داشت که فقط مرا معرفی کردند. سی‌دی‌های آلبوم «سونامی عشق» من نیز آنجا بود. مردم که می‌رفتند پای صندوق تا پول شام‌شان را حساب کنند، یک سی‌دی نیز خریده بودند اما به نشر جوان، 300 نسخه داده‌ام تا در شهر کتاب‌ها پخش کند ولی دیدم در یک رستوران و کنار محصول غذا، راحت‌تر آلبوم را می‌فروشند تا در مراکز فرهنگی.

 

ایمان جعفری پویان درباره اسم مستعار خود و وجه تسمیه آن توضیح داد: قصد داشتم کمی نام خانوادگی‌ام را سبک‌تر کنم چون طولانی است و مردم از اسم‌های خلاصه بیشتر استقبال می‌کنند. نام «ایمی‌جی» را برای نوازندگی‌ام انتخاب کردم. قرار نیست چک بکشم! در کار هنری مردم با چنین اسم‌هایی راحت‌تر هنرمند را می‌شناسند.

این نوازنده کلارینت درباره میزان استقبال از موسیقی اینسترومنتال در ایران اظهار کرد: اکنون موسیقی اینسترومنتال در آسانسورها جا دارد و ما می‌توانیم به اندازه بالا رفتن از سه‌طبقه موسیقی گوش کنیم؛ مگر اینکه برج داشته باشیم و این تعداد، به 40 طبقه برسد.

او اضافه کرد: به نظر من افرادی که موسیقی غیرایرانی‌ای که زبان آنها را متوجه نمی‌شوند گوش می‌دهند و درنتیجه درگیر کلام نمی‌شوند اما موسیقی اینسترومنتال (بی‌کلام) گوش نمی‌کنند، افراد جالب‌تری هستند. این افراد نمی‌دانند که اگر موسیقی بی‌کلام گوش دهند، بیشتر لذت می‌برند.

 

 

جغفری پویان افزود: من به تجربیات خودم که رجوع می‌کنم، می‌بینم من هم از این راه وارد موسیقی بی‌کلام شده‌ام. در زمان کودکی‌ام مایکل جکسون یا پینک‌فلوید گوش می‌کردم و نمی‌دانستم چه می‌گویند اما موسیقی مرا با خود می‌برد؛ اکنون نیز همین‌طور است؛ نمی‌فهمم خواننده چه می‌گوید اما با موسیقی ارتباط برقرار می‌کنم و خواننده را به‌عنوان ساز می‌بینم. به همین دلیل وقتی آهنگی را می‌سازم به خود می‌گویم باید ووکال من به‌‌شکلی باشد که وقتی ملودی‌ با ساز زده می‌شود، قشنگ باشد. بسیاری از آهنگ‌های نوستالژیک که خواننده داشته است را بی‌کلام می‌نوازند و می‌بینیم چه‌قدر زیباست.

این خواننده و نوازنده توضیح داد: مثلا حسنو که یک نوازنده کلارینت معروف در ترکیه است، می‌گوید که من نوازنده کلارینت عجیب و غریبی نیستم اما با نواختن موسیقی‌های نوستالژیک مخاطب پیدا کرده‌ام. حسنو ملودی قطعاتی که مردم با آنها خاطره داشته‌اند را با کلارینت می‌زند شنونده‌ها نیز شعر را زمزمه می‌کردند؛ پس باز هم مردم درگیر شعر بوده‌اند. خود من در نخستین آلبومم به نام «دوباره»، همین کار را کردم؛ آهنگ‌های نوستالژیک دهه 50 را زدم البته چون آلبوم بسیار شخصی است، قطعاتی را که خودم به آنها علاقه داشتم را در این آلبوم گنجاندم.

آلبوم «سونامی عشق» به آهنگسازی، نوازندگی و خوانندگی ایمان جعفری پویان اردیبهشت ماه 1395 منتشر شد و در همان تاریخ نیز بر روی سایت بییپ‌تونز قرار گرفت.
مطالب برگزیده
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴