شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 18 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۸۹۳۸
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۰ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
 

گروه کوارتت کاسته وارد پروسه ضبط آلبومشان شده‌اند و به زودی این قطعات این آلبوم ضبط می‌شود.

مازیار یونسی، پیانیست و اجراگر آوای «کوارتت کاسته» (کوارتت دمینیش) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درباره آلبوم جدید این کوارتت خبر داد: بعد از تور اروپایی‌ آلبوم جدیدمان وارد مرحله ضبط می‌شود. البته تا حدودی وارد پروسه ضبط قطعات شده‌ایم چون ما معمولا یک یا دو بار دموی قطعات را تهیه می‌کنیم تا بتوانیم آنها را گوش کنیم و رویشان تصحیح و ویرایش انجام دهیم اما طبیعتا ضبط نهایی آثار، داستان متفاوتی دارد. در واقع وارد پروسه ضبط شده‌ایم اما ضبط نهایی با کیفیتی که مدنظر ماست هنوز آغاز نشده‌ است.
یونسی درباره خصوصیات و نوع موسیقی‌ای که کوارتت کاسته ارائه می کند توضیح داد: طبیعتا وقتی یک هنرمند قصد دارد اثری را بسازد یا از یک‌سری بافت‌های صوتی که از دوران بچگی شنیده‌ است، درحافظه جمعی‌ و یا حتی در ژن‌ او حضور دارد، استفاده می‌کند یا به‌هرحال برخاسته از یک اتفاق اجتماعی، حالات روانی و روزمره و .. الگو می‌گیرد. غیر از این نخواهد بود اما من به‌عنوان هنرمندی که آوا کار می‌کنم، سعی می‌کنم خیلی نگاه بسته‌ای نداشته باشم و خودم را آزاد بگذارم؛ بدون این‌که نگران چیزی باشم، خیلی راحت حرفم را می‌زنم ولی باید بپذیریم که برای چنین اتفاقی، مرارتی نیز باید بکشیم.

 

کاسته عکس
او درخصوص موسیقی «جز» خاطرنشان کرد: اگر «جز» را یک نگرش بدانیم که قرار است ما خودمان را در آن بیابیم و اصوات خودمان را پیدا کنیم باید بگویم که بله، کلام هم می تواند وجود داشته باشد؛ گو این‌که ما در «کوارتت کاسته» از کلام استفاده نمی‌کنیم. البته اگر بخواهیم این مسئله را آسیب‌شناسانه نگاه کنیم؛ چون جز و راک و ... ریشه در موسیقی غربی دارد، اگر با آن زمینه به آنها نگاه کنیم، مجبوریم الحانی را در موسیقی استفاده کنیم که اساسا در موسیقی فارسی نیستند و این اتفاق تا حدودی در موسیقی راک ما رخ می‌دهد؛ داریم با وجه انگلیسی و با زبان فارسی ادای صوتی درمی‌آوریم؛ از این جهت من کاملا با این نوع کلام در موسیقی مخالفم اما اگر کسی بتواند راه‌کاری پیدا کند که واقعا در کانتکس خودمان کلام ایرانی را بر روی موسیقی جز و راک قرار دهد اتفاق خوبی است اما کار بسیار سختی است. شاید یکی از دلایلی که ما در «کوارت کاسته» به کلام نمی‌پردازیم این باشد که ما به وجوه دیگری می‌پردازیم که به اندازه کافی سخت هست و اگر بخواهیم از کلام نیز استفاده کنیم، ماجرای دیگری را در پی می‌آورد.

این پیانیست و اجراگر صوتی در ادامه درباره فستیوال‌های موسیقی جز خاطرنشان کرد: یک یا دو فستیوال در این مدت راه افتاد که یکی از آنها شب‌های جز بود و من و دو عضو دیگر «کوارتت کاسته» در آن مراسم بداهه نواختیم اما نکته مسلم این است که برگزاری فستیوال وظیفه من به‌عنوان یک موزیسین نیست، باید یا از من دعوت شود که در این برنامه‌ها شرکت کنم و یا فستیوالی باشد و من برای شرکت کردن در آن درخواست دهم و در آن شرکت کنم. این مساله بیشتر به تهیه‌کنندگان، ارشاد و مراکز فرهنگی بازمی‌گردد و این افراد باید در این زمینه فعالیت کنند.

 

 

کوارتت کاسته در سطح بین‌المللی با نام کوارتت دمینیش شناخته می‌شود، سال 1390 پا گرفت؛ احسان صدیق به‌همراه روزبه فدوی، نوازنده درام و پرویز نوروزی، ساکسفون‌نواز، تریویی را به نام تریو احسان صدیق، تشکیل دادند. حدود سال 1392، آلبوم‌ نخست گروه با نام کاسته که آکوردی ترکیب شده از سه نت است، از سوی نشر هرمس منتشر شد. در همان دوران بود که پرویز نوروزی گروه را ترک کرد و مازیار یونسی، پیانیست و رهبر ارکستر سمفونیک وین آی سو، به عنوان عضو سوم، وارد گروه شد. مدت کوتاهی پس از افزوده شدن مازیار یونسی، پیتر سلیمانی‌پور نیز به این گروه پیوست. از آنجا که گروهی جدید تشکیل شده بود و تمایل داشت نامش یادآور آلبوم قبلی‌شان «کاسته» باشد، نام گروه را کوارتت کاسته گذاشتند.

yunesi ax
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفت و گو اختصاصی دیباچه با انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده

وظیفه داریم تا از اصالت و هویت حقیقی و فطری خانواده حفاظت کنیم / حمایت دولت از هرگونه طرح آموزشی و تأسیس مرکزهایی که بتواند خانواده را ساماندهی کند

۱۲:۳۰  -  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

برای کسب سهمیه ناامید نیستیم/برادران عالمیان شایستگی حضور در المپیک را دارند

۱۰:۴۹  -  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی

امسال ما شاهد درخشش ۹۹ شبکه رادیویی بودیم

۱۵:۱۹  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با دیباچه :

اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «هویت ملی» و «سبک زندگی ایرانیان» است

۱۶:۵۹  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس فدراسیون ورزش جانبازان و توان یابان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ورزشکاران جانباز و توان‌یاب، تابستان در مسابقات پارالمپیک پاریس شرکت می‌کنند/ کسب نتایج درخشان از اهداف مهم فدراسیون

۱۵:۲۵  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳