جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۸۹۱۶
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۰۹ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
حمیدرضا نعیمی ابراز امیدواری کرد منتقدان ما نسبت به حرکت‌های بسیار دشوار و زیبایی که در تئاتر ما رقم می‌خورد به‌درستی قلم بزنند و اینگونه آثار را آنالیز کنند چون ما باید راجع به معدود آثاری درخشانی که روی صحنه می‌رود حرف بزنیم.



naeemi asli

دیباچه: حمیدرضا نعیمی ابراز امیدواری کرد منتقدان ما نسبت به حرکت‌های بسیار دشوار و زیبایی که در تئاتر ما رقم می‌خورد به‌درستی قلم بزنند و اینگونه آثار را آنالیز کنند چون ما باید راجع به معدود آثاری درخشانی که روی صحنه می‌رود حرف بزنیم.

حمیدرضا نعیمی در حاشیه تماشای نمایش «بیگانه» درباره این نمایش به خبرنگار ما گفت: مسعود دلخواه در نمایش «بیگانه» دست به کار خطرناکی زده است. وقتی شنیدم که او نمایش «بیگانه» را هم اقتباس کرده است و هم قصد دارد آن را کارگردانی کند، دلشوره داشتم و نگران بودم چون فکر می‌کردم این کار، خودکشی است. رمان «بیگانه» آلبر کامو بسیار پیچیده است و اقتباس از این اثر و دراماتورژی آن بسیار کار دشواری است.

نعیمی با تاکید بر دشواری‌های اقتباس و روی صحنه بردن آن در ایران اضافه کرد: با توجه به این‌که بسیاری از شرایط و امکاناتی که تئاتر ما باید در اختیار یک گروه اجرایی برای یک کار بزرگ قرار دهد، وجود ندارد؛ همه چیز علیه مسعود دلخواه و این تصمیم و کار بزرگ بود اما قطعا دانش و تجربه او و این تیم هم‌دل، بسیار کوشا و بسیار خلاق همه چیز را مهیا کرد تا ما شاهد اتفاق بسیار خوبی در تئاترمان باشیم.
این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: این نمایش، این اقتباس، این کارگردانی، این بازی‌ها و ... که مجموع نمایش «بیگانه» را می‌سازد، یکی از گنجینه‌های تئاتر ما است که در ذهن تماشاگر باقی می‌ماند.
او با اشاره به لحظات دراماتیک این اثر تصریح کرد: این اثر لحظات بسیار درخشانی دارد. مهمترین مساله این است که نمایش «بیگانه» بسیار خوب نسبت به اثر بسیار زیبای کامو ادای دین کرده است. به‌شخصه احساس خلا نکردم؛ این‌گونه نبود که قسمتی را در اصل اثر دوست داشته باشم که در نمایشنامه شکل نگرفته باشد و یا به عبارتی دیگر حق مطلب درباره آن ادا نشده باشد.
حمیدرضا نعیمی خطاب به منتقدان گفت: نمایش «بیگانه» قطعا کلاس درسی برای تمام دانشجویان این رشته، است. امیدوارم منتقدان ما نسبت به حرکت بسیار دشوار و زیبایی که دلخواه رقم زده است به‌درستی قلم بزنند و این اثر را آنالیز کنند چون ما باید راجع به این نوع آثار بسیار زیاد حرف بزنیم.
او در خصوص تئاتر کار کردن در ایران و شرایط کار تصریح کرد: کار تئاتر، کار سختی است؛ در این روزها کار بسیار سختی است. وقتی گروهی این چنین کار می‌کند، به‌غیر از این که در مقابل آنها تعظیم کنیم و از آنها سپاسگزاری کنیم که چراغ تئاتر را روشن نگاه می‌دارند، کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم؛ ای کاش کار دیگری می‌توانستیم انجام دهیم. خوشحالم که کار مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است.
نعیمی اضافه کرد: مسعود دلخواه به زیبایی در صحنه‌های مختلف فرصت بازی را برای بازیگران ایجاد کرده است. کاری که وی در اقتباس انجام دادند و همچنین کاری که در طراحی و کارگردانی ایشان وجود دارد، به تمام بازیگران فرصت داد که در هر لحظه کوتاه، توانایی‌های خودشان را به ثبوت برسانند؛ چه افرادی که نقش فرعی و چه آنها که نقش اصلی دارند و چه کسانی که تعویض نقش دارند و نقش‌های مختلفی را ایفا می‌کنند؛ همگی بلا استثنا برای این‌که توانایی‌های خود را بروز بدهنند، فرصت کافی داشتند. از این بابت که همه در این زمینه حق مطلب را ادا کردند خوشحالم. انعطاف بدنی، انعطاف حسی و انعطاف بدنی بازیگران در این نمایش قابل ستایش است.
وی با اشاره به طراحی‌های این نمایش گفت: طراحی صدا و نور نمایش «بیگانه» یکی از اتفاق‌هایی است که در چند وقت اخیر در بسیاری از تئاترها ندیده‌ام. جای این طراحی صدا، نور و موسیقی در تئاتر این روزها خالی است و آثاری مثل «بیگانه» باعث می‌شوند تئاتر ما از این حیث نیز غنی باشد. درمورد طراحی صحنه همه اتفاق‌هایی که لازم بود، از لحاظ اختلاف سطح، ایجاد فضا برای کار بازیگران، افتاده است. همچنین چون نمایش چند صحنه‌ای است، به زیبایی می‌توانیم به کنار دریا برویم، از آنجا وارد دادگاه شویم، از دادگاه وارد خانه سالمندان شویم، وارد دفتر شویم و ....
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار