چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۸۹۱۶
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۰۹ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
حمیدرضا نعیمی ابراز امیدواری کرد منتقدان ما نسبت به حرکت‌های بسیار دشوار و زیبایی که در تئاتر ما رقم می‌خورد به‌درستی قلم بزنند و اینگونه آثار را آنالیز کنند چون ما باید راجع به معدود آثاری درخشانی که روی صحنه می‌رود حرف بزنیم.



naeemi asli

دیباچه: حمیدرضا نعیمی ابراز امیدواری کرد منتقدان ما نسبت به حرکت‌های بسیار دشوار و زیبایی که در تئاتر ما رقم می‌خورد به‌درستی قلم بزنند و اینگونه آثار را آنالیز کنند چون ما باید راجع به معدود آثاری درخشانی که روی صحنه می‌رود حرف بزنیم.

حمیدرضا نعیمی در حاشیه تماشای نمایش «بیگانه» درباره این نمایش به خبرنگار ما گفت: مسعود دلخواه در نمایش «بیگانه» دست به کار خطرناکی زده است. وقتی شنیدم که او نمایش «بیگانه» را هم اقتباس کرده است و هم قصد دارد آن را کارگردانی کند، دلشوره داشتم و نگران بودم چون فکر می‌کردم این کار، خودکشی است. رمان «بیگانه» آلبر کامو بسیار پیچیده است و اقتباس از این اثر و دراماتورژی آن بسیار کار دشواری است.

نعیمی با تاکید بر دشواری‌های اقتباس و روی صحنه بردن آن در ایران اضافه کرد: با توجه به این‌که بسیاری از شرایط و امکاناتی که تئاتر ما باید در اختیار یک گروه اجرایی برای یک کار بزرگ قرار دهد، وجود ندارد؛ همه چیز علیه مسعود دلخواه و این تصمیم و کار بزرگ بود اما قطعا دانش و تجربه او و این تیم هم‌دل، بسیار کوشا و بسیار خلاق همه چیز را مهیا کرد تا ما شاهد اتفاق بسیار خوبی در تئاترمان باشیم.
این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: این نمایش، این اقتباس، این کارگردانی، این بازی‌ها و ... که مجموع نمایش «بیگانه» را می‌سازد، یکی از گنجینه‌های تئاتر ما است که در ذهن تماشاگر باقی می‌ماند.
او با اشاره به لحظات دراماتیک این اثر تصریح کرد: این اثر لحظات بسیار درخشانی دارد. مهمترین مساله این است که نمایش «بیگانه» بسیار خوب نسبت به اثر بسیار زیبای کامو ادای دین کرده است. به‌شخصه احساس خلا نکردم؛ این‌گونه نبود که قسمتی را در اصل اثر دوست داشته باشم که در نمایشنامه شکل نگرفته باشد و یا به عبارتی دیگر حق مطلب درباره آن ادا نشده باشد.
حمیدرضا نعیمی خطاب به منتقدان گفت: نمایش «بیگانه» قطعا کلاس درسی برای تمام دانشجویان این رشته، است. امیدوارم منتقدان ما نسبت به حرکت بسیار دشوار و زیبایی که دلخواه رقم زده است به‌درستی قلم بزنند و این اثر را آنالیز کنند چون ما باید راجع به این نوع آثار بسیار زیاد حرف بزنیم.
او در خصوص تئاتر کار کردن در ایران و شرایط کار تصریح کرد: کار تئاتر، کار سختی است؛ در این روزها کار بسیار سختی است. وقتی گروهی این چنین کار می‌کند، به‌غیر از این که در مقابل آنها تعظیم کنیم و از آنها سپاسگزاری کنیم که چراغ تئاتر را روشن نگاه می‌دارند، کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم؛ ای کاش کار دیگری می‌توانستیم انجام دهیم. خوشحالم که کار مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است.
نعیمی اضافه کرد: مسعود دلخواه به زیبایی در صحنه‌های مختلف فرصت بازی را برای بازیگران ایجاد کرده است. کاری که وی در اقتباس انجام دادند و همچنین کاری که در طراحی و کارگردانی ایشان وجود دارد، به تمام بازیگران فرصت داد که در هر لحظه کوتاه، توانایی‌های خودشان را به ثبوت برسانند؛ چه افرادی که نقش فرعی و چه آنها که نقش اصلی دارند و چه کسانی که تعویض نقش دارند و نقش‌های مختلفی را ایفا می‌کنند؛ همگی بلا استثنا برای این‌که توانایی‌های خود را بروز بدهنند، فرصت کافی داشتند. از این بابت که همه در این زمینه حق مطلب را ادا کردند خوشحالم. انعطاف بدنی، انعطاف حسی و انعطاف بدنی بازیگران در این نمایش قابل ستایش است.
وی با اشاره به طراحی‌های این نمایش گفت: طراحی صدا و نور نمایش «بیگانه» یکی از اتفاق‌هایی است که در چند وقت اخیر در بسیاری از تئاترها ندیده‌ام. جای این طراحی صدا، نور و موسیقی در تئاتر این روزها خالی است و آثاری مثل «بیگانه» باعث می‌شوند تئاتر ما از این حیث نیز غنی باشد. درمورد طراحی صحنه همه اتفاق‌هایی که لازم بود، از لحاظ اختلاف سطح، ایجاد فضا برای کار بازیگران، افتاده است. همچنین چون نمایش چند صحنه‌ای است، به زیبایی می‌توانیم به کنار دریا برویم، از آنجا وارد دادگاه شویم، از دادگاه وارد خانه سالمندان شویم، وارد دفتر شویم و ....
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار