شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 04 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۸۸۹۲
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۰۶ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
 

777839_309

 

ابراهیم ابراهیمیان از کیفیت‌های بالای فنی «عادت نمی‌کنیم» فیلمی که کارگردانی کرده است می‌گوید.

 

دیباچه: ابراهیم ابراهیمیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما می‌گوید ایده دیگری داشته‌اند و به سمت ان ایده در حرکت بوده‌اند اما به همراه سارا سلطانی تصمیم گرفته‌اند ابتدا بروند سراغ «عادت نمی‌کنیم».

ایده اولیه قصه این فیلم در نتیجه اتفاقی که برای شخص ابراهیم ابراهیمیان می‌افتد، شکل می‌گیرد و تاثیر این اتفاق به‌ قدری در ذهن او پر رنگ است که در شكل گيرى اين ايده خودنمايى مى كند.

مشکلات تولید پیش پا افتاده‌اند

ابراهیمیان می‌گوید در بخش تولید به جز زمانی که پیش‌تولید پروژه به طور کامل از سرگیری شد با مشکل خاصی روبرو نشده‌اند هرچند در هر پروژه‌ای مشكلات پیش پا افتاده‌ای هستند که سر راه عوامل قرار می‌گیرند.

ملودرام یا تریلر؟

او درباره قصه فیلم و مضامینش توضیح می‌دهد: فیلم داستان پیچیده‌ای ندارد. قصه «عادت نمی‌کنیم» بسیار قصه ساده‌ای است و مخاطب اصلا نیازی ندارد با مطلبی که من به او می‌گویم نسبت به درک فیلم اقدام کند. قصه سرراست است و یک درام معمایی است البته بیش از اینکه درام معمایی باشد، تریلر اجتماعی محسوب می‌شود. فضای فیلم پرالتهاب و پرتنش است. خودم نمی‌توانم بگویم ملودرام اجتماعی و به نظر من، یک تریلر اجتماعی است. قصه از سر سادگی وارد پیچیدگی می‌شود و واقعیت روزمره همه آدم‌های ما است یعنی همه ما، به نوعی «عادت نمی‌کنیم» را تجربه کرده‌ایم.

تریلوژی عادت نمی‌کنیم

این کارگردان درباره فیلم جدیدش و وجوه اشتراک و افتراقش با فیلم قبلی‌اش تصریح می‌کند: فیلم «عادت نمی‌کنیم» در راستای نگاه من به سینماست. من سعی می‌کنم دغدغه‌ها و انگیزه‌های شخصی‌ام را به فیلم تبدیل کنم. اما  مى توان گفت این دو فیلم به طور کامل با یکدیگر متفاوتند و شاید تنها نقطه تشابه این دو فیلم، حضور فیلم‌نامه‌نویس ها و کارگردان آن‌ باشد. فیلم‌نامه «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» و عادت نمى كنيم  هر دو به قلم سارا سلطانی و بنده است و هر دو را من کارگردانی کرده‌ام. این دو نکته تنها تشابه‌ این دو فيلم محسوب می‌شوند و نکته مهم‌تر این‌که این فیلم نخستین درام از یک سه‌گانه است.

 

او اضافه می‌کند: تصمیمان این است؛ یعنی ایده فیلم دیگری در ابتدا وجود داشت اما بنا به دلایلی که ذکر شد، «عادت نمی‌کنیم» را جایگزین آن فیلم کردیم و ترجیح دادیم آن فیلم، دومین قسمت این سه‌گانه باشد. البته این مساله در حد یک ایده است، این‌که چقدر در انجام این ایده موفق باشم را نمی‌دانم چون عموما در ابتدای راه برای ساخت سه‌گانه تصمیم‌گیری نمی‌شود. البته معدود سه‌گانه‌هایی همچون اثر درخشان کیشلوفسکی یعنی «آبی»، «سفید»، «قرمز» هستند که از ابتدا بر مبنای تریلوژی ساخته می‌شوند.

 

4030064_394

 

بهترین کیفیت‌های فنی را لحاظ کردیم

ابراهیم ابراهیمیان درباره شرایط تولید این فیلم و کیفیت‌های فنی‌اش تاکید می‌کند: زمانی‌که پروژه «عادت نمی‌کنیم» را در مرحله دوم آغاز کردیم، به معنای واقعی کلمه تصمیم گرفتیم فیلم خوبی کار کنیم البته اینکه چه میزان در این زمینه موفق بودیم را باید مخاطب نظر بدهد و من نمی‌توانم در مورد خوب بودن فیلم حرفی بزنم اما کل گروه من، تمام انرژی‌شان را برای این فیلم گذاشتند. هرآنچه که داشتند برای فیلم هزینه کردند و درواقع بهترین‌های سینما با بهترین کیفیت در این فیلم فعالیت کردند. از نظر فنی «عادت نمی‌کنیم» از استاندارد خیلی بالایی برخوردار است. من درمورد بحث فنی صحبت می‌کنم. دلیل این مساله هم این است که تدوین فیلم، بیش از سه ماه طول کشیده است و از روز شروع فیلم‌برداری تا پایان آن و سپس دو ماه پس از پایان فیلم‌برداری، پروسه تدوین به طول انجامیده است.

موسیقی برای نخستین بار 5/1 کانال ضبط شده است

او درباره موسیقی، تصویر و فیلمبرداری هم می‌گوید: برای موسیقی فیلم نیز حدود سه ماه زمان صرف شده است. برای نخستین‌بار موسیقی به صورت 5.1 میکس شده است یعنی قبل از اینکه میکس فاینال فيلم در صداگذارى انجام شود، موزيك توسط عليرضا علويان و حامد  ثابت به طور جداگانه 5.1 ميكس شد.  تیتراژ ابتدای فیلم و پایان آن، ارکسترال است و همه سازها آکوستیک ضبط شده‌اند. براي اصلاح رنگ این فیلم هوتن حق‌شناس انرژی زيادى گذاشت. علیرضا برازنده در زمینه فیلم‌برداری غیر از زمان  تولیدمان بیش از سه ماه در زمان پیش‌تولید و یک‌سال پیش از آغاز تولید، با فیلم‌نامه درگیر بود. درزمان شکل‌گیری ایده، مطابق معمول من و سارا سلطانی همواره نخستین فردی را که در جریان قرار می‌دهیم، علی‌رضا است چون برايم خیلی مهم است فیلم‌بردارم در جریان ماوقع باشد.

اگر استقبال شود ادامه‌هایش را می‌سازم

این کارگردان سینما همچنین با اشاره به طراحی صحنه و لباس خاطرنشان می‌کند: در بخش طراحى صحنه ولباس كامياب امين عشايري ساعت ها وقت صرف كرد و تعداد جلسات زيادي را با هم سپري كرديم چون از ابتدا براي فيلم، معماري، فضاپردازي و رنگ خاصي در ذهن داشتيم و این پازل هزار تکه بسیار با جزئیات کنار هم چیده شده است. درنتیجه از نظر فنی سعی شده به استاندارد مطلوبی نزديك شويم. به لحاظ محتوایی هم فعلا اصلا درباره فیلم حرفى نمی‌زنم و اميدوارم فيلم به مذاق مخاطب خوش آید. همه دوست دارند فیلم‌شان مورد توجه قرار گیرد. شاید در صورت استقبال مردم در اکران، ترغیب شوم و دو ایده دیگرم را آماده کنم و آن ها را به توليد برسانم. این مساله بسیار بستگی به دیده شدن این فیلم دارد.

در این فیلم محمدرضا فروتن، هدیه تهرانی، حمیدرضا آذرنگ، پانته‌آ پناهی ها، شیرین یزدان‌لخش، ساره بیات، رویا حسینی و... بازی کرده‌‌اند. «عادت نمی‌کنیم» یا آنطور که عوامل فیلم نوشته‌اند «آاااادت نمی‌کنیم» از روز 12 خردادماه در سینماهای تهران و شهرستان ها اکران شده است.

حمیدرضا آذرنگ و ساره بیات برای بازی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگری شده بودند که این جازه به آنان تعلق نگرفت.

 

 

 

farhangnews_174117-502942-1453294092

 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار