چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۴  |  Wednesday, 03 September 2025
کد خبر: ۸۴۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۰۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

اختصاصی دیباچه / معلم رضا یزدانی بعد از پنج سال روی صحنه رفت / شب حماسه و هیجان؛ شب فرشید اعرابی در برج آزادی!

دوشنبه شب در برج آزادی فرشید اعرابی بعد از پنج سال دوری از اجرای زنده در برج آزادی روی صحنه رفت.



دوشنبه شب در برج آزادی فرشید اعرابی بعد از پنج سال دوری از اجرای زنده در برج آزادی روی صحنه رفت.

دیباچه: برج آزادی دوشنبه شب میزبان نوازنده، خواننده و آهنگسازی بود که پنج سال نتوانسته بود کنسرت برگزار کند و نفس این موضوع باعث می‌شد انبوه طرفدارانش سالن برج آزادی را به طور کامل پر کنند. دوشنبه شب برج آزادی و حاضران در آن شاهد یک کنسرت متفاوت و عجیب بودند. کمتر پیش می‌آید همه چیز در یک کنسرت آنقدر خوب پیش برود که افراد حاضر بخواهند روز بعد هم به کنسرت بیایند. فرشید اعرابی بعد از پنج سال توانست بالاخره مجوز کنسرتش را بگیرد و این برای دوست‌داران موسیقی او خبر خوبی بود بنا بر این همه آمده بودند تا عملکرد او را بعد از پنج سال روی صحنه ببینند و به‌حق می‌توان گفت یکی از بهترین اجراهای امسال متعلق به او و گروهش بود.

5255688768_fa98599a31_b

مقید نبودن به رپرتوار از پیش تعیین شده
رپرتوار فرشید اعرابی در این کنسرت از دو آلبوم «سکوت راوی» و «به رنگ شب» تشکیل شده بود که البته اعرابی در پایان بنا به درخواست مکرر حاضران در سالن قطعه «پنهان» را هم اجرا کرد تا به‌طور کامل مقید به رپرتوار از پیش تعیین شده نباشد.

نوع موسیقی‌ای که اعرابی ارائه می‌کند در شکل و شمایلی است که شاید گوش اکثریت ایرانیان چندان به آن آشنایی نداشته باشد اما آنچنان کلام فارسی با مضامین عارفانه و حماسی بر روی موسیقی غربی‌اش ته‌نشین شده است که شاید آن را بتوان یکی از بهترین نمونه‌های آداپتاسیون در موسیقی دانست. بهترین مثال این موضوع هم قطعه «کافران» او است که شعرش از مضمونی کاملا عرفانی برخوردار است اما این مضمون آنچنان با موسیقی الکترونیک آمیخته شده است که شنونده حتی تصور هم نمی‌کند که می‌شد این شعر را با یک موسیقی در ژانر دیگر هم ارائه کرد. ما ایرانیان عادت داریم موسیقی عرفانی را به‌طور معمول در قالب موسیقی مقامی و با ترکیب سازبندی تنبور، دف و نی بشنویم و عمق و جذابیت موسیقی را با همراهی درونمایه دینی از موسیقی مقامی درک و دریافت کنیم در حالیکه شاید موسیقی مقامی چندان مورد پذیرش نسل جوان امروز در ایران نباشد و بنا بر این، این نسل از درک و دریافت چنین مضامین عمیقی محروم شوند و این دقیقا نقطه‌ای است که فرشید اعرابی بر روی آن انگشت تاکید گذاشته است.
همین مسائل باعث شد تا قطعه «کافران» هنگام اجرا با استقبال و تشویق بی‌امان تماشاگران مواجه شود و حاضران در سالن بارها نام نوازندگان و خوانندگان را صدا کنند.

تلفظ درست شعر فارسی در موسیقی غربی
استفاده از ادبیات عرفانی در کلام موسیقی فرشید اعرابی، همچون موارد مشابهی که سابقه‌اش را به خاطر داریم مثل «اوهام» و... یک مولفه و عنصر فرمال نیست که تنها به علت صدور مجوز از ادبیات یا قوالب کلاسیک (و فرضا شعر حافظ) استفاده کرده باشد اما دریافت و تاویل درستی از کلامی که مورد استفاده قرار داده است نداشته باشد. فرشید اعرابی خیلی خوب می‌داند چه می‌خواند به همین دلیل ساده هم هست که جملات در اجرای او به درستی ادا می‌شوند و در تلفیق با ایقاع موسیقی هوی متال دچار اعوجاج و دفرمگی نمی‌شوند و این نکته‌ای است که سال‌هاست در موسیقی تلفیقی و غربی که در ایران اجرا می‌شود مورد غفلت قرار گرفته است. بارها دیده شده است شعر حافظ، سعدی یا مولانا را غلط خوانده‌اند و حتی واژه‌ها را با اعراب‌گذاری‌های نادرست تلفظکرده‌اند یا بدتر از همه نامناسب‌تر جملات شعر فارسی آنقدر بد خوانده شده‌اند که احساس می‌شده است شعر انگلیسی است و الخ... .
از سوی دیگر اعرابی و نوازندگانی که او را در کنسرتش همراهی می‌کنند مهارت‌های ویژه‌ای در امپرووایز (بداهه‌نوازی) دارند و همین موضوع باعث شده است تا موسیقی که او و گروهش ارائه می‌کنند قرابت‌های بیشتری با موسیقی مقامی و عرفانی پیدا کند هرچند که هیچ ادعایی در این باره نداشته باشد و بی آنکه کوچک‌ترین نشانه‌ای از تلفیق موسیقی غربی با موسیقی نواحی در کار او مشهود باشد و این یکی از کمیاب‌ترین خصوصیات موسیقی اعرابی است که فعالیت او را در موسیقی ایران منحصر به فرد می‌کند.

اندکی صبر...
در این کنسرت فرشید اعرابی که مورد ابراز احساسات تماشاگران قرار گرفته بود از آنان خواست که کمی خودشان را کنترل کنند چرا که پنج سال دیگر شاید زنده نباشد تا کنسرت برگزار کند.
ای کاش مواردی که برشمردیم مورد توجه شوراهای صدور مجوز کنسرت که هر پنج سال یک بار فرصت اجرای زنده را به این مدرس موسیقی می‌دهند، قرار بگیرد و اعضای محترم و متخصص این شوراها به این نکته التفات داشته باشند که اگر یک نفر در این مرز و بوم صلاحیت اجرای این نوع موسیقی را داشته باشد و مضامینی آثارش والاترین تاثیر را بر روح جوانان داشته باشد، آن یک نفر فرشید اعرابی است و به عکس آنچه تصور می‌شود موسیقی این معلم موسیقی پاکیزه‌تر و تعلیمی‌تر از آن است که بیش از پنج سال مارک و برچسب غیرمجاز بر روی آن بخورد و نسل کاملی از جوانان که علاقه‌مند به این نوع موسیقی هستند را به سمت نمونه‌های غربی این موسیقی با مضامینی بعضا غیرقابل پذیرش، سوق بدهد.

هادی صدایش از من بهتر است!
در بخش دیگری از کنسرت اعرابی ضمن تمجید از هادی کیانی نوازنده کیبرد گروهش گفت که کیانی حجم و جنس صدای بسیار خوبی هم دارد و وقتی آلبوم خود هادی منتشر شود متوجه می‌شوید که صدایش بسیار از من بهتر است!
فرشید اعرابی نوازندگی گیتار را از سال 1368 شروع کرد و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1374 آغاز کرد. او نخستین آلبوم هوی‌متال ایرانی با کلام فارسی را در سال 1382 با نام «پنهان» منتشر کرد به همین دلیل او را پدر هوی متال ایرانی می‌نامند. تنظیم موسیقی و همچنین نوازندگی کلیه سازها را در این آلبوم خود اعرابی بر عهده داشت. آلبوم دوم او به نام «سکوت راوی» و آلبوم سوم او به «رنگ شب» تاکنون منتشر شده‌اند. فرشید اعرابی نخستین موزیک ویدیوی هوی متال فارسی را در سال 1393 با نام «فریاد کن» به کارگردانی علی احتمامی از آلبوم «به رنگ شب» را منتشر کرد. فرشید اعرابی از نوازندگان ایرانی است که اکثر شاگردان وی از نوازندگان معروف و موزیسین‌های ایرانی هستند و رضا یزدانی نیز از شاگردان او بوده است. وی همچنین موسیقی فیلم «بادام‌های تلخ» را ساخته است. فرشید اعرابی از جمله مدرسان گیتار الکتریک ایرانی است.

e-01
مطالب برگزیده
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴