شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۷۴۷۵
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
مدیرعامل خانه سینما به شورای صنفی نمایش پیشنهاد داد تا طرح بلیت شناور در سینماهای کشور را بررسی کند.
 دیباچه :


صبح امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه نشست دیدار اعضای شورای صنفی نمایش با هیات مدیره خانه سینما در محل ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار شد.


در ابتدای این نشست، همایون اسعدیان رییس هیات مدیره شورای صنفی نمایش گفت: شورای صنفی نمایش هیچگونه دخالت و اعمال نظری در اکران فیلم ها نداشته و ندارد و همیشه سعی کرده است تا شرایط کلی اکران را برای سینمای ایران فراهم کند. امسال نیز با توجه به شرایط موجود در سینمای ایران، اعضای این شورا ریسک بزرگی کردند که حضور در شورای صنفی نمایش را پذیرفتند.


دیباچه - بلیط سینما


مهر نوشت وی با اشاره به اینکه روح فعالیت شورای صنفی نمایش حفظ عدالت برای کل سینمای ایران است، تاکید کرد: میزان تولید در سینمای ایران با امکانات اکران برابری ندارد. ما در سال بین ۸۰ تا ۱۰۰ فیلم در سینمای ایران تولید می کنیم اما در بهترین حالت تنها می توانیم بین ۶۰ تا ۷۰ فیلم را اکران کنیم.


رییس هیات مدیره شورای صنفی نمایش با اشاره به اینکه در آیین نامه ای که سال گذشته برای اکران ۹۵ نوشته شده است به این مساله دقت شده تا همه فیلم ها بتوانند اکران شوند، تاکید کرد: طبق آیین نامه نوشته شده که البته ایراداتی هم به آن وارد است، در ۶ ماه اول سال فیلم های «سرگروه» هفت هفته و در ۶ ماه دوم سال ۱۰ هفته نمایش داده می شود. اگر چنین محدودیتی برای نمایش فیلم ها به وجود نیاید آنوقت فیلم های درخشانی مانند «بادیگارد»، «ابد و یک روز» و «۵۰ کیلو آلبالو» که بی شک می توانند تا هفته ها از فروش بالایی برخوردار باشند، شرایط اکران را از فیلم های دیگر می گیرند.


شرایط اکران عادلانه را برقرار می کنیم


وی توضیح داد: همه اعضای شورای صنفی نمایش در چنین شرایطی پذیرفتند که مورد اتهامات بسیاری از جمله انتقام گیری از گروه خاصی و یا کارگردان خاصی قرار گیرند اما باور ما این است که بر اساس آیین نامه باید شرایط اکران برای همه فیلم ها را فراهم کنیم چرا که ما اقتصاد کل سینمای ایران در طول یک سال را می بینیم.


اسعدیان گفت: ما در شورای صنفی نمایش با خود عهد کرده ایم که روی آیین نامه نوشته شده بمانیم و بدون هیچ رانت و یا امتیازی به فیلم خاصی، شرایط اکران عادلانه را فراهم کنیم. امیدوارم نگاه مسئولان، سرمایه گذاران و دولتمردان نیز به این سمت برود که مشکلات سخت افزاری سینمای ایران حل شود تا بتوانیم با ۵۰۰ سالن سینما، بهترین شرایط برای اکران همه فیلم ها را فراهم کنیم اما تا زمانی که محدودیت سالن سینما در کشور وجود دارد باید روی چگونگی اکران فیلم ها نظارت داشته باشیم تا فیلم های متوسط و ضعیف زیر چرخه فیلم های قدرتمند و پرمخاطب له نشوند.


جلسات شورای صنفی نمایش به خانه خود بازگشت


رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما در ادامه این نشست گفت: جابجایی محل برگزاری نشست های شورای صنفی نمایش از ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه سینما را به فال نیک می گیریم و خوشحالیم که جلسات شورای صنفی نمایش در خانه خود برگزار می شود. در این بین از پیگیری های غلامرضا موسوی، سیدضیا هاشمی و منوچهر شاهسواری نیز تشکر می کنم. به عنوان عضو کوچک خانه سینما هیچ توقعی از شما ندارم بجز اینکه تلاش کنید تا به کلان سینمای کشور بیشتر فکر کنیم. از شما می خواهم که در این بین ملاحظه هیچ کس حتی من را که فیلمی در نوبت اکران دارم نکنید.


وی ادامه داد: امیدوارم به زودی شاهد افزایش ناوگان سینمایی کشور باشیم که البته با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، فکر می کنم طی دو سال آینده در این زمینه به وضعیت مناسبی برسیم اما در دوره ای که با کمبود صندلی سینما مواجه هستیم، نظام عادلانه از سهمیه بندی در اکران فیلم های سینمایی را باید مدنظر بگیریم.


مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: خانه سینما دخالت جدی در فرایند تصمیم گیری شورای صنفی سینما در زمانی که این جلسات در خانه برگزار می شد، نداشته است و امروز هم نخواهد داشت. ترکیب شورای صنفی نمایش از اعضای خانه سینما است و ما به صنوف خود اعتماد داریم و فکر می کنم که امسال ترکیب قابل توجهی در شورای صنفی نمایش وجود دارد. آنچه که من می خواهم این است که شورای صنفی نمایش بر اساس آیین نامه، دستورات را اجرایی کند حتی اگر آیین نامه دچار مشکلاتی باشد اما تا زمانی که این مشکلات برطرف نشده است، باز هم بر اساس آن عمل کند.


وی با اشاره به شرایط سینماداران در کشور توضیح داد: ما همیشه نسبت به وضعیت سینماداران احساس شرمندگی می کنیم چرا که جدای هیاهوهایی که در سینمای کشور وجود دارد، نقطه تماس سینما با مخاطب بسیار ضعیف است و کسانی که بیش از هر چیز در این میان عمل می کنند سینماداران هستند. آنچه که مشخص است به زودی قرار است اتفاقات خوبی در صنف سینماداران رخ دهد و شرایط آنها بهتر شود. نباید فراموش کنیم که زمانی که بلیت سینما خریده می شود، یعنی سالمترین حمایت از سینما صورت گرفته است.


ای کاش حمایت های دولت به زمان اکران فیلم ها برود


میرکریمی گفت: ای کاش حمایت های دولت به زمان اکران فیلم ها برود چراکه با چنین حمایت هایی است که به عادلانه ترین شکل تمام چرخه سینما از این حمایت ها بهره مند می شوند. امیدوارم اواخر امسال که دور هم جمع می شویم برای اکران موفق سینمای ایران جشن بگیریم.


ابراهیم مختاری رییس هیات مدیره خانه سینما در ادامه این نشست توضیح داد: امیدوارم خانه سینما تنها محل برگزاری نشست ها و جلسات شورای صنفی نمایش نباشد و ارتباط خوبی بین شورا و خانه سینما به وجود آید و ما به عنوان اعضای خانه سینما بتوانیم در نگارش و حل ایرادات آیین نامه کمک کنیم.


محمدرضا فرجی نیز بیان کرد:‌ خوشحالم که بعد از گذشت سه سال، امانتی که در دستان ما بود دوباره به صاحبانش بازگشته و بی شک تحویل این امانت با سرخوشی از سوی ما صورت گرفته است. قرار شده است که من به عنوان نماینده سازمان سینمایی در جلسات شورای صنفی نمایش شرکت کنم، البته هیچ حق رایی در تصمیم گیری های شورا ندارم. این را هم باید بگویم که شورا نیازی به ناظر ندارد.


غلامرضا موسوی گفت: طی جلساتی که با سینماداران داشتیم به توافق رسیدیم که سیستم اکران فیلم ها را به سمت عرضه و تقاضا بازگردانیم. این مساله طی دو سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است و امیدوارم بتوانیم این طرح را هر چه سریعتر اجرا کنیم.


وی با اشاره به ایجاد پتانسیل های جدید برای نمایش فیلم ها، توضیح داد: پیش از این با حمایت برخی از دوستان، طرح هنر و تجربه را برای حمایت از فیلم هایی که نمی توانند در چرخه اکران عمومی قرار بگیرند، اجرا کردیم که موفقیت آمیز نیز بود. امروز دو سال از این طرح می گذرد و فیلم ها به خوبی در این گروه اکران می شود. به هر حال شکل اصلی سینما، عرضه و تقاضا است و ما امیدواریم که هر چه سریعتر به عرضه و تقاضا برسیم.


موسوی ادامه داد: دو نکته را نباید فراموش کنیم که شورای صنفی نمایش نه سینما می دهد و نه سینما می گیرد. این آیین نامه است که تصمیم می گیرد فیلم ها چگونه و بر چه اساس اکران شود. امیدوارم در چنین شرایطی هیات مدیره و اعضای خانه سینما در طول اکران فیلم ها مورد لطف برخی از دوستان قرار نگیرند. همانطور که طی سال های گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با توجه به برگزاری جلسات شورا در این وزارتخانه مورد لطف برخی از افراد قرار می گرفت.


این تهیه کننده سینما با اشاره به شرایط سالن های سینما در شهرستان های کشور تاکید کرد: امیدوارم شرایطی پیش آید که سالن های سینما در شهرستان ها تجهیز شوند تا بتوانیم حقوق مخاطب در سینما را مورد حمایت قرار دهیم. امیدوارم به جای اینکه سینماداران خودشان از شهرستان به تهران بیایند و درخواست امکانات برای سینماهای خود کنند، خود دوستان به سالن های سینما در شهرستان ها سر بزنند و مشکلات و کمبودها را برطرف کنند.


سینماهای مخروبه را بازسازی کنیم


قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران نیز ادامه داد: ما باید به کلیت سینما فکر کنیم و شورای صنفی نمایش نیز همیشه کلیت سینما را مدنظر قرار داده است. با توجه به اعضای شورای صنفی نمایش در سال جاری، فکر می کنم انتظارات بیشتری باید از این شورا داشته باشیم. ما در حال حاضر در بخش فیزیکی با سینما مشکل داریم. پیش از انقلاب ۵۰۰ سالن سینما در کشور وجود داشت که در حال حاضر اکثر آنها مخروبه شده اند. این در حالی است که بسیاری از مدیران سینمایی معتقدند ما نیازمند ساخت پردیس های جدید در سراسر کشور هستیم اما من فکر می کنم که این سالن‌های مخروبه با بازسازی مناسب می توانند پتانسیل خوبی برای اکران فیلم های سینمای سراسر کشور داشته باشند و امیدوارم خانه سینما بتواند در این زمینه ما را همراهی کند.


وی ادامه داد: سینماهایی که طی سال‌های گذشته در سراسر کشور تعطیل شده اند پر از خاطره هستند. ما باید آنها را دوباره احیا کنیم. خوشبختانه با فروش بالای سینما از ابتدای سال جاری می توان به این مساله امیدوار بود که شاهد رونق سینماهای تک سالنه در سراسر کشور خواهیم بود.


تاثیر منفی کسر ۱۶ درصدی مالیات بر ارزش افزوده بلیت سینماها


اشرفی با اشاره به کسر ۱۶ درصدی مالیات بر ارزش افزوده از بلیت فیلم ها، توضیح داد: اگر این رقم از فروش بلیت ها توسط دولت حذف نشود، سینماداران می توانند حتی با فروش اندک هم روی پای خود بایستند. ما در سینماها نیازمند نیروهای بیشتری هستیم اما به دلیل درآمد پایین، نمی توانیم افراد بیشتری را در سالنها استخدام کنیم.


در ادامه این نشست میرکریمی مدیر عامل خانه سینما از شورای صنفی نمایش پرسید آیا می توان برای برخی از روزهای هفته بلیت شناور در نظر بگیریم تا سینماداران خود تصمیم بگیرند که بر اساس جغرافیایی سالن خود بلیت‌هایشان را با چه قیمتی بفروشند؟


همایون اسعدیان رییس شورای صنفی نمایش توضیح داد: این مساله طی جلسات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری از دوستان از جمله من با نظر شما در این زمینه موافق بودیم و معتقد بودیم که برخی از سینماهای مدرن در بعضی از سانس ها باید بلیت شناور داشته باشند اما در این میان نگران این هم بودیم که جوسازی منفی نسبت به این تصمیم صورت گیرد. به هر حال قیمت بلیت های سینما در کشور بسیار پایین است و باید در این زمینه فکر مناسبی صورت گیرد.


موسوی نیز در ادامه تاکید کرد: قرار بود در شورای صنفی نمایش کف بلیت در نظر گرفته شود تا در نهایت خود سینماداران برای سانس های مختلف، سقف بلیت در نظر گیرند.


قاصد اشرفی نیز توضیح داد: ما پیش از هر چیز باید سیستم صوتی و تصویری سینماها را ارتقا دهیم تا مشتری و مخاطب سینما با رضایتمندی و لذت از فیلمی که در سینما می بیند هزینه بلیت را پرداخت کند.


رضا میرکریمی در ادامه پرسید شورای صنفی نمایش در گذشته با این مشکل مواجه بود که سیستم بازرسی مناسبی برای اکران فیلم ها در سینماها نداشته است و عملکرد شورای صنفی نمایش بر اساس گزارشات شفاهی افراد مورد قضاوت قرار می گرفت، مساله این است که با توجه به آیین نامه سال ۹۵، نمایش فیلم ها تا سقف ۱۰ هفته قرار است توسط چه کسی کنترل شود؟


اسعدیان در پایان این نشست پاسخ داد: این مساله مورد بررسی قرار گرفته است و علاوه بر ایجاد کمیته بازرسی جهت کنترل کیفیت اکران در سینماهای کشور، قرار است شرایطی فراهم شود تا نسخه های DCP فیلم ها به گونه ای در سرورها ریخته شود که سر ۱۰ هفته پاک شود



برچسب ها: خانه سینما ، دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار