جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۷۳۱۵
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
دوم اردیبهشت‌ زادروز قیصر امین‌پور است؛ شاعری که اگر بود 57 ساله می‌شد.

دیباچه :

قیصر امین‌پور - شاعر و استاد دانشگاه - دوم اردیبهشت 1338 در شهرستان شوشتر بخش گتوند در استان خوزستان به دنیا آمد. در سال 1357 در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد ولی پس از مدتی از تحصیل در این رشته انصراف داد. سپس تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی را در سال 1363 آغاز کرد و تا مقطع دکتری ادامه داد. امین‌پور شعرهای فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز رد نکرد.

دکتر قیصر امین‌پور تدریس در دانشگاه الزهرا (س) را در سال 1367 آغاز کرد و دو سال بعد در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. این چهره ادبی در سال 1382 به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد.

دیباچه - قیصر امین پور

او هشتم آبان‌ماه سال 1386 بر اثر بیماری کلیه و قلب درگذشت و در زادگاهش گتوند به خاک سپرده شد. پس از مرگ این شاعر، میدان شهرداری منطقه 2 واقع در محله سعادت‌آباد به نام قیصر امین‌پور نام‌گذاری شد. همچنین مقبره‌ای بیضی‌شکل با طراحی حسین خسروجردی، با ارتفاع نزدیک به 16 متر بر مزار این شاعر معاصر ساخته شده است.

«تنفس صبح» و «در کوچه‌ آفتاب» (1363)، «آینه‌های ناگهان» (1372)، «گل‌ها همه آفتابگردانند» (1380) و «دستور زبان عشق» (1386) از مجموعه‌های شعر قیصر امین‌پور برای بزرگسالان هستند. «گزینه‌ اشعار» او هم در سال 1378 منتشر شد.

همچنین «توفان در پرانتز» (نثر ادبی) و «منظومه‌ ظهر روز دهم» (برای نوجوانان) (1365)، «مثل چشمه، مثل رود» (برای نوجوانان) (1368)، «بی‌بال پریدن» (نثر ادبی برای نوجوانان)، «به‌قول پرستو» (برای نوجوانان) (1375)، «سنت و نوآوری در شعر معاصر» (1383) و «شعر و کودکی» (1386) از دیگر آثار این شاعرند.

محمدرضا ترکی با بیان این‌که قیصر زند‌ه‌ترین نفسی است که در میان ما هنوز جاری است و ما حضور او را در میان خود حس می‌کنیم، می‌گوید: صدای پای او را هنوز بر پله‌های دانشگاه تهران می‌شنویم. او یک عاشقانه‌سرای بزرگ بود و مضامین اجتماعی در شعرش حضور جدی دارند.

این شاعر و استاد دانشگاه، قیصر امین‌پور را از برجسته‌ترین شاعران عاشقانه‌سرا می‌داند و بیان می‌کند: اشعار او عفیف و خارج از پرده‌دری است؛ ولی در عین حال عمیقاً عاشقانه است. عاشقانه‌های قیصر در ادبیات ما جای خود را باز کرده است.

همچنین سلیم نیساری اظهار می‌کند: همیشه قامت استوار امین‌پور را می‌دیدیم و هرگز احساس نمی‌کردیم رنج و دردی در وجودش است. او در مباحث بسیار متین و سنجیده سخن می‌گفت.

این عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌افزاید: او کسی نبود که خود را خیلی نشان دهد و تظاهر کند. دریغ از این‌که عمر کوتاهی داشت و باید بیش‌تر از این‌ها به فرهنگ و ادب ایران کمک می‌کرد.

علی معلم دامغانی‌ نیز از قیصر امین‌پور به‌عنوان شاعری آگاه یاد می‌کند و می‌گوید: قیصر از زمره‌ خردمندان شعرا بود. او حتی نسبت به‌ نام خویش آگاهی داشت. در جایی می‌گوید: «طنین نام مرا موریانه خواهد خورد / مرا به‌ نام دگر غیر از این خطاب کنید». غایت آگاهی قیصر را حتا نسبت به‌ نام خود می‌بینیم؛ نامی که سهم وی بود و هزار لطیفه داشت.

این شاعر و رئیس فرهنگستان هنر اظهار می‌کند: امین‌پور استاد دانشگاه بود و بسیار دلسوز نسبت به دانشجویان. او در دفاع از دانشجویان، خود را مسئول آن‌ها می‌دانست؛ قصه‌ای که امروزه در زمان ما بیش‌تر به افسانه می‌ماند.

او با اشاره به زوایای دیگر زندگی قیصر امین‌پور متذکر می‌شود: او علاوه بر شعر، قلم‌آزمایی‌هایی نیز کرده است و تجربه‌هایی هم در حوزه‌ داستان دارد. در حوزه‌ نثر ادبی نیز از او باید به عنوان یکی از چهر‌ه‌های شاخص نام برد. حتا در نقاشی هم دستی داشت و تصویری که از دکتر علی شریعتی در بسیاری جاها چاپ شده، به قلم قیصر امین‌پور است.

شعری از زنده‌یاد قیصر امین‌پور:

من

سال‌های سال مُردم

تا این‌ که یک‌ دم زندگی کردم

تو می‌توانی

یک ذره

یک مثقال

مثل من بمیری؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲