پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۷۰۹۸
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۰۶ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
ابر ماراتن کویری جهان با شعار «با ما در گرم‌ترین نقطه‌ی جهان بدوید» نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال در دشت لوت برگزار می‌شود.

دیباچه:

این ماراتن در اروپا با عنوان «راه ابریشم ایران» شناخته می‌شود که هدف اصلی آن به اجرا گذاشتن یک مسابقه ورزشی نیست. ابر ماراتن کویری ایران، رویداد خلاقانه گردشگری شمرده شده که شرکت‌کنندگان آن نیز دوندگانی حرفه‌ای نیستند.

هدف از شرکت در این رویداد آن چنان که مجریان ایتالیایی آن شرح داده‌اند،؛ مبارزه انسان با چالش‌های طبیعت و غلبه بر شرایط سخت در قالب تعاملات فردی و جمعی با محیط است و شاید به همین دلیل باشد که قهرمان این رویداد، هیچ نشان و جایزه‌ای ندارد. البته مقامات محلی در کرمان قبلا گفته‌اند که نشانی از ایران را به یادگار اهدا خواهند کرد.

دیباچه-ماراتن


این ماراتن توسط «پائولو برگینی»، قهرمان ماراتن‌های قطب جنوب و شمال با همراهی یک شرکت گردشگری ایرانی، پس از ارزیابی کویر لوت، برنامه‌ریزی شده است.

او این ماراتن را رویدادی فرهنگی دانسته و گفته است: سرعت تنها هدف ابَر ماراتن راه ابریشم نیست. کویرنوردی قوانین خاص خود را دارد، برای همین شاید فقط 20 درصد شرکت‌کنندگان،‌ دوندگان حرفه‌ای باشند و سرعتی بدوند، وگرنه باقیِ افراد برای خودشناسی و با تفکر و انگیزه‌های فرهنگی متفاوتی در این رویداد حضور خواهند داشت.

"صلح و امنیت" پیامی است که مجریان ایرانی و ایتالیایی این ابَر ماراتن انتظار دارند از دریچه دیپلماسی گردشگری به جهان مخابره شود.

مجریان ایرانی این ماراتن معتقدند، آنچه اهمیت چنین رویدادهایی را در گردشگری کشور بیشتر می‌کند، نقش خلاقانه آنها در توسعه برند گردشگری ایران است، به شکلی که پیام تبلیغاتی گردشگری کشور را با مفهوم جدید و ابزاری نوین منتقل خواهد کرد.

مسیری که برای این ماراتن در نظر گرفته شده با عنوان «منطقه سبز»، 250 کیلومتر است که شرکت کنندگان در هشت روز باید آن را طی کنند. ماراتن از کاروان‌سرا شروع و به کاروان‌سرای دیگری ختم می‌شود. علت این انتخاب، معرفی مهم‌ترین مشخصه‌ی راه ‌ابریشم است. هزینه حضور در این ماراتن برای شرکت‌کنندگان ایرانی معادل یک هزار یورو و برای اتباع خارجی، دو هزار و 500 یورو تعیین شده است.

اولترا ماراتن قوانین خاصی دارد؛ هیچ نوع تکنولوژی همراه شرکت‌کنندگان نباید باشد، لازم نیست آنها حتما حرفه باشند، فقط باید بتوانند یک کوله‌پشتی پنج، شش کیلیویی را به‌مدت یک هفته با خود حمل کنند، با آن راه بروند، بدوند و زندگی کنند. در طول مسیر ذره‌ای به مواد غذایی که از ابتدا همراه آورده‌اند، اضافه نخواهد شد، فقط استفاده از آب به هر میزان، آزاد است.

ماراتن کویرنوردی، رویداد مهمی در جهان محسوب می‌شود. در آخرین دوره‌ای که در مراکش برگزار شد، 1400 نفر حضور داشتند. هر سال یکی از کشورها بویژه در قاره آفریقا میزبان این ماراتن است، اما اوضاع ناامن در آن کشورها، باعث شد ایران، پایگاه جدید این ماراتن شود.

ایسنا نوشت: مجریان ایرانی این رویداد جهانی امیدوارند، برگزاری این رویداد که همزمان با طرح پرونده ثبت کویر لوت در یونسکو شده است، سبب جذب گردشگران بیشتری به منطقه شرق ایران شود.
برچسب ها: دیباچه ، ماراتن ، دشت لوت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار