پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۶۷۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
در حالی که سالن‌های تئاتر پایتخت در سال‌های گذشته با شروع نوروز به تعطیلات می‌رفتند، امسال بسیاری از آن‌ها ‌از همان روزهای ابتدایی سال جدید، میزبان تماشاگران خود هستند.



دیباچه:

همزمانی روز جهانی تئاتر در تاریخ 27 مارس که هرسال مصادف با هفتم فروردین بود و این بار به هشتم فروردین رسیده است،‌ در بعضی سال‌ها بهانه‌ای بوده تا دست‌کم چند سالن‌ تئاتر در تعطیلات نوروزی رونقی داشته باشند، اما امسال نه فقط به بهانه روز جهانی تئاتر بلکه حتی زودتر از آن برخی تماشاخانه‌ها نمایش‌هایی را به صحنه می‌برند تا علاقه‌مندان به این هنر بهترین استفاده را از فرصت تعطیلات ببرند.

دیباچه-تئاتر


همچنین در میان نمایش‌هایی که در تعطیلات نوروز 95 اجرا می‌شوند، تعدای اثر هم ویژه کودکان و نوجوانان است که در ساعت‌های مختلف به صحنه می‌روند که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

در مجموعه برج آزادی،‌ جواد انصافی هم نمایشی را که به نوعی سیاه‌بازی است از ششم فروردین اجرا می‌کند. «پیام آوران نوروزی» به نویسندگی و کارگردانی جواد انصافی با تلفیق نمایش و موسیقی، پیام‌آوران نوروزی شهرها و اقوام مختلف را معرفی می‌کند.

جواد انصافی (نویسنده، کارگردان و بازیگر)، احمد آهسته (بازیگر)، محمدرضا قربانی (بازیگر)، حمید رئوف (بازیگر)، رضا معراجی (بازیگر)، امیر محمد انصافی (بازیگر)، امیرحسین انصافی (بازیگر، آهنگساز و نوازنده)، رامین عبداللهی (بازیگر و نوازنده)، حسن مصطفی‌پور (بازیگر و نوازنده) و فروغ یزدان عاشوری (طراح لباس) این گروه نمایشی را تشکیل می‌دهند.

 

از دیگر نمایش‌هایی که این روزها به صحنه می‌رود،‌ به کمدی «مضحکه شبیه قتل» می‌توان اشاره کرد که پس از استقبالی که از آن صورت گرفت، برای اجرا در تعطیلات نوروز تمدید شد و با فروش خوبی که تاکنون داشته گفته می‌شود احتمالا تا اخر فروردین‌ماه روی صحنه خواهد بود.

این نمایش کمدی که پیش از این هم در تئاترشهر اجرا شده بود، به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی و با بازی شهرام حقیقت دوست، سروناز نانکلی، حبیب دهقان نسب، علیرضا آرا، الهام پاوه نژاد، مسعود میرطاهری، رویا میرعلمی، ویدا جوان به صحنه می‌رود.

این نمایش کمدی که داستانی از دوران قاجار را روایت می‌کند، از هشتم فروردین‌ماه در تماشاخانه باران اجرا می‌شود.

دیگر نمایش این تماشاخانه «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» نام دارد که از پنجم فروردین‌ماه و از ساعت 18:30 به مدت یک ساعت و 20 دقیقه به صحنه می‌رود.

این نمایش که نویسندگی و کارگردانی آن را امیر مهندسیان برعهده دارد، با بازی کاوه ابراهیم، علیرضا جعفری، فردین شاه حسینی و هادی احمدی اجرا می‌شود.

نمایش «گرگ‌های دوست نداشتنی» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا جعفری مرام هم از دیگر آثاری است که از پنجم فروردین اجرا می‌شود.

این نمایش که ویژه کودکان 5 تا 12 سال است، در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌رود و احمد خیرآبادی، محیا سالاری، سحر صفر پور و پارسا پولادوند در آن بازی می‌کنند.

یکی دیگر از نمایش‌هایی که اجرای آن از سال گذشته شروع شده و در نوروز همچنان ادامه دارد، «چمدان» فرهاد آییش است که در سالن اصلی تئاترشهر میزبان تماشاگران خود است.

این نمایش که شقایق فراهانی، مائده طهماسبی، رامین ناصر نصیر، شبنم فرشادجو، حمیدرضا نعیمی، بهناز نازی، نقی سیف جمالی، خسرو پسیانی، مهسا طهماسبی، بهنام دارابی، عزالدین توفیق، عرفان برزین (بازیگر خردسال) و فرهاد آئیش در آن بازی می‌کنند، روایتگر دو داستان نسبتا متفاوت است.

در دیگر سالن این مجموعه، ‌یعنی تالار چهارسو هم قرار است امیر دژاکام نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» را از هشتم فروردین‌ماه با خوانشی متفاوت به صحنه ببرد.

در این نمایش که اثری از برتولت برشت است، مه لقا باقری، امیر کربلایی زاده، حسین محب اهری، مرتضی رستمی، حمید فلاحی، علی محمد رادمنش،حسین شهبازی، هدیه آزاده، ابوالفضل جمشیدی، آزاده نوبهار، محمد رحیمی، محمود صفری، شبنم ابریشمی، لیلا حقانی، مسیح رحمتی، سنا رضایی، صادق ملکی، مجید رسام، حامد پور محمد، عارف عباسی، عاطفه بدیعی، مرثین واثقی وسامان میر حسینی بازی می‌کنند.

تماشاخانه سنگلج هم در ایام نوروز میزبان علاقه‌مندان به نمایش‌های ایرانی است و از هشتم فروردین نمایش «اندر حکایت ناکامی ببری خان در ولایت عهدی شاهی که سرخپوش بود اما ...» را روی صحنه دارد.

این نمایش که زمان اجرای آن حدود یک ساعت است، توسط نوشین تبریزی نوشته شده و سلما محسنی اردهالی و سینا ییلاق بیگی آن را کارگردانی می‌کنند.

بازیگران «اندر حکایت ناکامی ببری خان در ولایت عهدی شاهی که سرخپوش بود اما ...» هم مریم آشوری، فهیمه باروتچی، علی باروتی، بهرام بهبهانی، هنگامه سازش، فرزانه عاقلی و محمدرضا مالکی هستند.

در روزهای تعطیل نوروز، تالار وحدت هم با یک نمایش میزبان علاقه‌مندان آثار هادی مرزبان است که نمایش «بازار عاشقان» را پس از اجرا در جشنواره تئاتر فجر، به اجرای عمومی رسانده است.

این نمایش که از هفتم فروردین‌ماه به صحنه می‌رود، نوشته محمد ابراهیمیان است که با کارگردانی هادی مرزبان داستانی از مولانا و شمس را روایت می‌کند.

فرهاد قائمیان، محمد حاتمی، شهرام عبدلی، فرزانه کابلی و ایرج راد از جمله بازیگران این نمایش هستند.

یکی دیگر از سالن‌های نمایشی پایتخت که علاوه بر اجرای نمایش، میزبان مراسم ویژه روز جهانی تئاتر با تمرکز بر تئاتر کودک و نوجوان به دبیری حمید جبلی بوده، تالار هنر است که از هشتمین روز از بهار، نمایش «شاهزاده خانم بدترکیب» را روی صحنه دارد.

این نمایش که اثری از اوراند هرس است، توسط مریم کاظمی طراح و کارگردانی شده و حسین محب اهری، مریم کاظمی، میترا کریم خانی، هایده حسین زاده، شراره طیار، پریسا فلاح زاده، نازنین صفا، مسعود مهرابی، سعید قره داغلی، نرگس صفامنش، شیما میرمهدی، مهدی رمضان زاده، مهراد زمانی، ماندانا عقبری، مریم علی پور، پویا شش پری در آن بازی می‌کنند.

ایسنا نوشت: در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی هم قرار است از 10 فروردین‌ماه کمدی «مضحکه غول چراغ جادو» اجرا شود.

نویسنده و کارگردان این نمایش مهدی ملکی است که فربد نوزاد صدیق. علیرضا قربانزاده (نیما) . مهدی ملکی. محمود ساعی. امید احمدی. ناصر کلاته. محمود زلفان و اشکان هورسان هم در آن بازی می‌کنند.
برچسب ها: تئاتر ، دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲