شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۶۱۱۳
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۲ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
صداوسیما با راه‌اندازی پروژه سند (vod) مخالفت کرد و آن را خلاف قانون دانست و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا کرد این پروژه را متوقف کند.



دیباچه:

حامد معینی (مدیر حقوق بین‌الملل و مالکیت فکری صداوسیما) در این خصوص گفت: آن چیزی که سازمان صداوسیما طبق قانون اساسی مدعی آن است این است که پخش برنامه و اصولا رادیو و تلویزیون حکومتی است و این مسئله غیرقابل واگذاری است. برای ماهیت حقوقی سامانه VOD در سال ۱۳۷۹ یک نظریه تفسیری دایر بر راه اندازی شبکه‌های خصوصی از شورای نگهبان خواسته شد که نظر این شورا بر این مبنا بود که تاسیس و راه‌اندازی شبکه‌های خصوصی به هر نحو مغایر با قانون اساسی بوده و تولید و انتشار محتوای رسانه‌ای منصرف از هر نوع تکنولوژی برای مردم خلاف اصول مذکور است و تنها در انحصار صداوسیما است. این مسئله لزوما برای تلویزیون هم نیست و این چالش در حوزه اینترنت هم وارد است! یعنی تولید و انتشار هر محتوایی فارغ از هر نوع بستری و فرمی.

دیباچه-وی ا دی


وی که شب گذشته  جمعه 14 اسفند در برنامه هفت حاضر شده بود با اشاره به اختلاف صداوسیما و وزارت ارشاد بر سر مالکیت VODگفت: مسئله VOD از مدت‌ها قبل از سوی سازمان صداوسیما پیگیری شد و اپراتورهای آن مشخص شدند. اما در ایامی که سازمان بخاطر مسائل خاص سیاسی بنا نداشت به این مسئله ورود کند و به تعطیلی سایت‌ها بیانجامد، وزارت ارشاد از طرح خود رونمایی کرد. اما در تاریخ ۱۲/۱۰/۹۴ طبق دستوری که دادستان داده است پخش صوت و تصویر فراگیر توسط سایت‌هایی که مجوز از سوی صداوسیما نداشته باشد، تخلف محسوب می‌شود.

این کار‌شناس افزود: یک روز قبل از مراسم رونمایی از سامانه «سند» سازمان با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه‌ای انجام داد که خواسته شد مستندات وزارت ارشاد دال بر این موضوع بیان کند که تاکنون ما مجوزی ندیده‌ایم. این تصور را هم نداشته باشید که سازمان تاکنون دست نگه داشته و به تازگی به یادش آمده است. ما دو سال پیش شبکه IPTV (شیما) را راه اندازی کرده‌ایم و منتظریم تا خلاهای آن درآید و در برج دوم امسال اپراتورهای خود را برای این کار مشخص کردیم. قصد اقتصادی از این مسئله نداریم و خیلی درگیر بهره برداری تبلیغاتی از این مسئله نبوده‌ایم

محمدرضا عباسیان (مدیر سابق موسسه رسانه‌های تصویری) در این خصوص گفت: در حال حاضر روش حاکم بر شبکه نمایش خانگی ما dvd است که سالیان طولانی است که محتوا را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، اما مشکلاتی نظیر قاچاق و... وجود دارد. حدود ۲۰ میلیون خانواده در ایران هستند که در کمترین حالت باید بگوئیم حدود ۱۰ درصد از این خانواده‌ها مخاطب شبکه نمایش خانگی شوند. یعنی حداقل ۲ میلیون dvd فروخته شود یا ۳ میلیارد تومان درآمد برای یک تهیه کننده حاصل شود. اما در حال حاضر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میانگین فروش dvd ماست که این فاجعه است.

وی افزود: اما این یعنی مردم این فیلم‌ها را نمی‌بینند؟ می‌بینند اما از طرق دیگر دانلود می‌کنند و رایگان می‌بینند. vod می‌گوید ما تمام محتوای رسانه‌ای را از طریق شبکه‌های مختلف در دسترس مخاطب قرار دهیم. دسترسی مخاطب به این آرشیو به دو طریق صورت می‌گیرد. یکی اینترنت و مودم‌های adsl است که محتوای مجاز و غیرمجاز را همین امروز رایگان در اختیار مخاطب قرار داده‌اند و حقوق صاحبان آثار تضییع می‌شود. اما چرا جلوی این‌ها گرفته نمی‌شود؟ چون برای دانلود این فیلم‌ها اینترنت مصرف می‌شود و منافع شرکت‌های وابسته به مخابرات برای تامین اینترنت تامین می‌شود.

ایلنا نوشت: مدیر سابق موسسه رسانه‌های تصویری خاطرنشان کرد: اما راه دوم؛ شما یک ستاپ باکس می‌گیرید و آرشیو کامل این محتوا را به صورت بسته‌ای به مخاطب می‌فروشید و برای مخاطب هم می‌صرفد و از خرید dvd برای او ارزان‌تر می‌شود و در عین حقوق تولیدکننده هم تضییع نمی‌شود.
برچسب ها: دیباچه ، VOD
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار