پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳  |  Thursday, 16 January 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۳۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۱۴ - ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل معتقد است: موفقیت برگزاری ارکستر ها در بستر ملی یا سمفونیک، بستگی به حال خوب نوازنده های آن دارد و شرایط روحی نوازنده ها است که می‌تواند، یک فضای موسیقایی در مسیر اصلی خود را  هدایت کند.

این هنرمند، در ارتباط با جایگاه موسیقی ارکسترال در ایران و ساز تخصصی ویولنسل به خبرنگار دیباچه گفت: به طور ذاتی، ویولنسل در طبقه سازهای جهانی دسته بندی می‌شود، چرا که نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا می‌توان در فضای موسیقیایی از آن بهره برد.

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

او گفت: دور از حقیقت نیست که بگویم، ارکسترهایی که در کشور برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند، به عبارتی از سطح کیفی بالایی برخوردارند و این نشان از توانایی افراد فعال در این حوزه است که گاهی مسائل حاشیه ای باعث می‌شود، این توانایی در پس برخی موضوعات از جمله دستمزد جلوه دهد و همین موضوع سبب می‌شود تمرکز فعالان این عرصه تا حدی کاهش یابد، در صورتی که در سایر کشور های دنیا چنین حاشیه هایی کمتر بوده و آن ها بیشتر می‌توانند روی فضای موسیقیایی متمرکز شوند.

وی ادامه داد: کسانی که در عرصه ارکستر ملی فعالیت دارند، تمام توان و ظرفیت خود را به کار گرفتند تا این عرصه از موسیقی را ارتقا بخشند تا بیش از پیش، شاهد پیشرفت ارکستر ملی و سمفونیک باشند و کیفیت آن را به لحاظ اجرایی تا سطح بالاتری بکشانند.

این نوازنده پیشکسوت ویولنسل در ارتباط با رکن اصلی آموزش ویولنسل گفت: در این مورد میتوانم بگویم، آموزگار این عرصه نباید هنرجویان خود را هم طراز از دانسته های خود، تربیت کند و در واقع فردی شبیه خود را در عرصه موسیقی تکثیر کند و در این راستا نیچه فیلسوف، شاعر و متفکر فرهنگی میگوید: " وای به حال شاگردی که از استادش بهتر نشود"؛  در واقع با توجه به این گفته می‌توان دریافت،  چنانچه استاد راه را برای بهتر شدن شاگردانش نشان ندهد، او را می‌توان استادی دید که حتی فاصله زیادی با آموزش های استاندارد عرصه موسیقی دارد.

همچنین می‌توان در این ارتباط به اعتقاد روستروپویچ که نوازنده افسانه ای ویولنسل بود اشاره کرد، مبنی بر اینکه بدترین چیزی که ممکن است یک شاگرد بیاموزد آن است که پا در مسیر تقلید از معلم خود بگذارد.

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

او با اشاره به فرهاد فخرالدینی از اساتید بزرگ و برجسته عرصه موسیقی و رهبر ارکستر، که منظومه "قاف" را به زودی به روی صحنه خواهد برد، بیان کرد: در مورد موضوع ارکسترال چه سمفونیک باشد چه ملی، حال نوازنده است که کیفیت کار را مشخص می‌کند، البته این امر مستلزم نوعی مدیریت برگزاری ارکستر ها است و در اینجا جا دارد از محمد رضا صفی مدیر با تجربه و تاثیر گذار ارکستر " مارش ایرانی " تشکر کنم که طی این سالها با مدیریت خوب خود برای ارائه کار های موسیقی موفق ، حمایت گر ما بود.

گفتگو از  : دینا محمدی

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
رئیس فدراسیون ورزش‌های آبی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی واترپلو آینده درخشانی دارد/ لژیونر‌ها برای حضور در تیم ملی باید توجه مربی را جلب کنند

۱۷:۰۶  -  ۱۲ دی ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با الهه رضایی، مجری توانمند برنامه‌های کودک دهه ۶۰ و ۷۰

بچه‌های امروز، از پخش کارتن‌های گذشته هیجان زده می‌شوند

۱۳:۵۷  -  ۰۴ دی ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی بدمینتون در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

برگزاری مسابقات بین‌المللی بدمینتون در ایران یک امتیاز ویژه است/ برای رشد، نیازمند کمک بخش خصوصی هستیم

۱۳:۴۸  -  ۰۴ دی ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با محمدرضا سرشار، ملقب به رضا رهگذر از نویسندگان، پژوهشگران و منتقدان ادبی کشور

بیشتر نویسندگان و حتی کسانی که از نسل انقلاب هستند، به یک نسبیت گرایی روی آورده اند / در فضای مجازی در حال ساخت برنامه شاهنامه خوانی هستم!

۱۷:۵۱  -  ۱۲ دی ۱۴۰۳
ویدئو اجرای زیبای محمد علیزاده به نام « با خدا تنهام » در برنامه «یلدای مادرانه»

بازگشت محمد علیزاده بعد از چند سال به صداوسیما

۲۲:۲۵  -  ۲۸ آذر ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک :

پتانسیل بالای نمایش عروسکی مثل «کلاه قرمزی» و «جناب خان» در حوزه سرگرمی

۲۱:۲۱  -  ۲۸ آذر ۱۴۰۳