به گزارش دیباچه،پوریا هومان، مدرس موسیقی و نویسنده کتاب" قطعات ساده برای هندپن" به دیباچه گفت: یکی از علل نوشتن کتاب، این بود که ساز هنگدرام، یک ساز ایدیوفون(خودصدا) با توانایی اجرای فضاهای پرکاسیو -ملودیک است؛ با توجه به این ویژگی و قابلیت این ساز این مجموعه گردآوری شد و توانایی اجرای ملودی در فضاهای مختلف را با تمرکز بر ارتباط فضای ریتمیک در نوشتار و اجرای این ساز در نظر گرفته شده است.
به همين علت سعی کردم این ساز را به صورت علمی از صفر به هنرجویانم ارائه دهم؛ در مراحل آموزشی ابتدا وزن خوانی و سپس نُت خوانی به هنرجویان آموزش داده می شود و سپس قطعات را با نوانس(شدت و ضعف ) و مترونوم یاد می گیرند .
وی اظهار داشت: برای نوشتن و تدریس کتاب " قطعات ساده برای هندپن" آنچه که از همه سخت تر و پر چالش تر بود، مرحله تنظیم و گردآوری قطعات و روش مند کردن آنها بود، چرا که با این امر میتوان به هنرجویان که در هر سنی که هستند به راحت ترین شکل ممکن، مباحث مربوط به این ساز را انتقال داد.
همچنین همگام با یادگیری روش علمی و استاندارد آموزشی از روش الفبایی (آلفابتیکال) نیز استفاده شده است و هر قطعهای به دو صورت علمی و الفبایی، نُت نگاری شده است تا بتوان به افرادی که در نت خوانی دچار مشکل هستند، کمک شایانی شود و همه این موارد زمان و انرژی زیادی از من گرفت؛ ولی از آنجا که یکی از دغدغه هایم، آموزش صحیح و درست به هنرجویان این عرصه است، تلاش کردم تا این کتاب را به نحو احسن به نگارش درآورم.
" هومان " در پاسخ به این سوال که چقدر مخاطبان تاکنون از این ساز استقبال کرده اند، گفت: این ساز به دلیل اینکه رنگ صوتی خاصی تولید میکند، برای شنوندگانِ عام و خاص بسیار جذاب است، از این رو طرفداران این ساز زیاد هستند و با توجه به اینکه این کتاب را در این سالیان به صورت جزوه به شاگردان و علاقه مندان تدریس نمودم و نتیجه ای فوقالعاده ای از آن گرفتم، قطعا مخاطبان بیشتری به آن جذب خواهند شد، چراکه در همان جلسات ابتدایی خواهند توانست، ملودی های ساده را بنوازند و از انتخاب این ساز لذت ببرند.
وی بیان کرد: مهم ترین شاخصه ای که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته، جامع و راحت بودن و درک مطالب برای هر سطحی از یادگیری است که قطعا باعث می شود هر علاقه مندی به یادگیری این ساز در هر سطحی بتواند از آن استفاده کند. تمام تلاشم این بود که به صورت علمی و آموزشی این کتاب را ارائه کنم و هنرجویان بتوانند ملودی های مختلف را به راحتی بیاموزند و بنوازند. البته در راستای یادگیری قطعات، معلمان ملزم به آموزش تکنیک این ساز به هنرجویان، جدا از آموزش ملودی ها هستند تا تکنیک هنرجو نیز در این راستا ارتقا پیدا کند.
این مدرس موسبقی در پاسخ به این سوال که در نگارش این کتاب چقدر سعی داشتید تا از ریز نکات و استاندارد های نواختن آن مباحثی را ارائه دهید گفت: با توجه به سبک های مختلف نوازندگی این ساز و سلایق مختلف، قطعا من هم سبک و سیاق مورد علاقه و شخصی خودم را دنبال کرده ام و برای آموزش این ساز، تجربه آموزشی نگارنده به این صورت بود که همراستا با آموزش تکنیک ساز، مباحث تئوریک و نواختن ملودی های ساده تاثیر بسزایی در ایجاد انگیزه و اشتیاق به یادگیری در هنرجویان ایجاد می کند، از این رو خودم دست به کار شدم و مِتُدی را برای این ساز طراحی کردم تا نواختن این ساز بتواند برای همه رده های سنی راحت باشد، به گونه ای که حتی بدون معلم، بتوانند این کتاب را تهیه کنند و به وسیله آن، هَنگ دِرام را بنوازند، همچنین سعی دارم برای چاپ های بعدی، فایل های صوتی هم به آن اضافه کنم که مخاطب بتواند با فایل صوتی نیز همنوازی داشته باشد.
گفتگو از: دینا محمدی
انتهای پیام/