دیباچه- معصومه شمسینی غیاثوند : محمدرضا یوسفی،نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، تجربه بیش از ۳۰ نویسندگی برای کودکان در گروههای سنی گوناگون دارد و کتاب «سال تحویل شد» در سال ۱۳۵۷ نخستین اثر این نویسنده کودک و نوجوان است.
بازنویسی ادبیات کهن فارسی برای کودکان از جمله «افسانه شیر سپیدیال» و «قصه یارگار زریران»، «افسانه بلیناس جادوگر» و «افسانه شیرین کارنامه اردشیر بابکان» از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان است.
کتابهای «ستارهای به نام غول» و «حسنی به مکتب نمیرفت» برنده دیپلم افتخار ديپلم افتخار دفتر بينالمللی كتاب برای نسل جوان شده است و یک بار نیز نامزد دریافت جایزه «هانس کریستین اندرسن» شده است.
محمدرضا یوسفی در گفتگو با دیباچه درخصوص چالشهای ادبیات کودک و نوجوان میگوید که: " ریشه بسیاری از مشکلات حوزه كتاب كودک و نوجوان در دولتی بودن ادبیات كودک و نوجوان است. هرچند که دولت در زمینه ادبیات كودک و نوجوان موفق بوده و كانون پرورش فكری كودكان از نشانههای این موفقیت است، اما ترجمه در ساختار ادبیات کودک و نوجوان نفوذ پیدا کرده است.
نویسنده رمان طنز نوجوان «عالیجناب بو» با اشاره به مشكل اساسی ادبیات کودک و نوجوان، تصریح كرد: ساختار، ساختارِ دولتی است و به دشواری میتوان چند کتاب خوب پیدا کرد که کودکان را با تاریخ و فرهنگ این کشور آشنا کند. حتی ناشر بخش خصوصی کتابی منتشر میکند که بتواند به مراکز دولتی بفروشد.
این نویسنده حوزه كودک و نوجوان با تاكید بر ضرورت توجه مسئولان به خاتمه مشکلات پیش روی ادبیات کودک و نوجوان، بیانکرد: ادبیات كودک و نوجوانِ ما بخش اقلیتی از ادبیات کشور را تشکیل میدهد؛ در بخشهای متفاوت دولتی مدیرانی بودند كه نه تنها اصول اولیه ادبیات كودک بلكه اصول بازرگانی ادبیات كودک را هم متوجه نبودند.
نویسنده کتاب «مادربزرگ اینجوری» با تاكید بر اینكه سیستم دولتی در دنیا جوابگو برای حل مشکلات ادبیات کودک نیست، گفت: ادبیات کودک ما سالهاست با کودکان و نوجوانان چندان صادق نبوده است و مشکل فراوانی دارد، برای همین کودکان و نوجوانان علاقهای به کتابهای تاریخی نشان نمیدهند. والدین باید تلاش کنند تا کتاب مناسب برای کودکان خود پیدا کنند و در نهایت مجبور میشوند به سراغ ترجمه بروند.
نویسنده «شازده کرگدن» و «بابا برفی» با انتقاد از عدم توجه به ادبیات کودک و نوجوان به صورت تخصصی، خاطرنشانكرد: آنچه كه اكنون بر سر كانون پرورش فكری كودكان و نوجوان آمده است باعث شده كه دیگر نمیتوان كانون را با موفقیتهایی که در گذشته داشته است، مقایسه كرد. ما در ادبیات کودک و نوجوان مشکل نویسنده و مخاطب نداریم و مشکل ما عدم برنامهریزی فرهنگی است.
انتهای پیام/