يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳  |  Sunday, 08 September 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۶۸۷
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۹ - ۲۹ تير ۱۴۰۳

 دیباچه-محسن سرافراز:  بار‌ها و بار‌ها در گزارش‌های مختلف از مدیریت ضعیف مدیران صدا وسیما در قبال تولید سریال‌های نه چندان جذاب گفتیم و نبود یک دستورالعمل مشخص برای مدیرانی که به هر فیلمنامه و طرحی اجازه ساخت اثر ندهند و از حیثیت سازمان صداو سیما صیانت شود. اما متاسفانه روند کنونی به جز اندک مواردی که به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی‌رسد، وضعیت کنونی سازمان صداو سیما را در تولید آثار شاخص و به اصطلاح خیابان خلوت کن، ناموفق نشان می‌دهد.

بازپخش چندین باره «اوشین» اینبار در شبکه «تماشا»؛ بهتر نیست صدا و سیما به دنبال خرید و پخش سریال‌های روز دنیا باشد؟

حداقل کاری که صدا و سیما می‌توانست انجام دهد، در شرایطی که مخاطب امروز سخت پسند‌تر از گذشته شده و نسل جدید تمایلی به آثار قدیمی و پرتکرار نظیر اوشین ندارند؛ بهتر بود که صدا وسیما بعنوان رسانه ای ملی، همانند دوران های دور و پرشکوه خود، اقدام به پخش سریال‌های روز و پرمخاطب خارجی و در ساعت های مناسب می کرد تا پلتفرم‌های داخلی این وظیفه رسانه ملی را تنها به دوش خود نکشند؛ هرچند که تمام مردم ایران این قدرت مالی را ندارند که بتوانند با پرداخت حق اشتراک ماهانه از دیدن این سریال‌ها بهره‌مند باشند؛ در نتیجه این وظیفه رسانه ملی است که به جای پخش برنامه‌های قدیمی و سریال‌هایی که روزگاری برای نسل مشخصی و آن هم به دلیل نبود اینترنت و پلتفرم‌ها چاره‌ای جز تماشای آن نداشتند، دست به تغییرات جدی‌ای بزند و با خرید سریال‌های روز دنیا، تلاش کند تا همه مردم ایران بتوانند از تماشای این سریال‌ها محروم نمانند.  

ناگفته نماند بعضا شبکه چهار سیما در برخی از مواقع اقدام به پخش سریال‌های پرمخاطب و تقریبا بروز آن هم به دلیل ارتباط محتوای آن اثر با ماهیت این شبکه داشته که متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی و یا پیک ساعتی نامناسب از چشم بسیاری از بینندگان تلویزیون دور مانده است؛ بعنوان مثال می‌توان به پخش سریال جذاب «جداسازی» Severance اشاره کرد که شبکه چهار در ایام تابستان اقدام به پخش این اثر کرد.

شبکه چهار سیما در اطلاعیه‌ای در خصوص ساعت پخش این سریال نوشته است:

زمان پخش این سریال هر روز ازدقایق نخستین بامداد ۱ تیر ماه ۱۴۰۲ و ساعات تکرار آن ۱۱ و ۱۸ همان روز خواهد بود.

بازپخش چندین باره «اوشین» اینبار در شبکه «تماشا»؛ بهتر نیست صدا و سیما به دنبال خرید و پخش سریال‌های روز دنیا باشد؟

با نگاه به پخش ساعت این سریال در می‌یابیم که بدترین ساعت ممکن به پخش این سریال جذاب اختصاص داده شده و بهتر بود که در ساعت‌های مناسب تری اقدام به پخش سریال جداسازی می‌کردند. موضوعی که مثلا می‌توانست حتی از طریق اطلاع رسانی در سایر شبکه‌های پر مخاطب‌تر در قالب پخش یک تیزر، به نوعی به مخاطبان اطلاع رسانی صورت می‌گرفت.

گفتنی است فعلا شبکه تماشا در برخی مواقع اقدام به پخش سریال های خارجی و نه البته مانند پلتفرم های وطنی به آن شکل به روز می کند، که متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی درست در شبکه های سراسری، بسیاری از این سریال ها دیده نمی شوند. 

شبکه تماشا قرار است سریال «سال های دور از خانه» (اوشین)  را از امشب جمعه، ۲۹ تیر ماه پخش کند.

طبق پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، شبکه تماشا برای جایگزین باکس سریال های شرقی، هفته گذشته نظرسنجی را برای مخاطبان تدارک دید و براساس این نظر سنجی مخاطبان از بین گزینه ها «۱. سال های دور از خانه(اوشین)، ۲. تاجر پوسان، ۳. امپراطور دریا، ۴.اوک نیو»، مجموعه «سال‌های دور از خانه (اوشین)» را با ۲۷ هزار پیام و کسب ۵۱ درصد آرا انتخاب کردند.

بنابراین مجموعه «سال‌های دور از خانه (اوشین)» از جمعه، ۲۹ تیرماه ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه جایگزین سریال «جواهری در قصر» می شود.

«سال‌های دور از خانه» که به خاطر وجود شخصیت محوری آن به اوشین معروف است مجموعه ای ژاپنی است که در سال ۱۹۸۳ شبکه ان‌اچ‌کی آن را تولید کرد و دهه ۶۰ در ایران پخش شد.

این مجموعه روایت زندگی دختر بچه فقیری است که روزی صاحب و مالک بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای در ژاپن می‌شود و مشکلات و سختی های ژاپن را در زمان جنگ جهانی دوم به تصویر می‌کشد.

«سال های دور از خانه» به نویسندگی هاشیدا سوگاکو و ۸ کارگردان در ۲۹۷ قسمت ۱۵ دقیقه ای از چهارم آوریل ۱۹۸۳ تا ۳۱ مارس ۱۹۸۴ ساخته شد.

در پایان بهتر است معاونت سیما، در یک برنامه ریزی منسجم و با اطلاع رسانی وسیع در شبکه های پر بازدیدتر نظیر شبکه های یک، دو و سه سیما و حتی شبکه نسیم، مخاطبان را از تماشای سریال های خارجی روز دنیا مطلع سازد تا اینگونه به نظر نرسد که سازمان صدا وسیما برنامه ای منسجم برای پخش سریال های روز دنیا و البته مطرح آن ندارد. 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گزارش دیباچه

سلبریتی هایی که ثروت خود را از دست دادند!

۰۹:۰۹  -  ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
جشنواره فیلم فجر امسال با حضور چشمگیر ستاره ها؟! آیا محمد خزاعی تا آخر می‌ماند؟

صحبت‌های امیدبخش " مسعود پزشکیان "، جان تازه‌ای به سینمای کشورمان بخشید

۰۹:۰۲  -  ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
مدیر شبکه مستند سیما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار می‌شود/ مخاطبان شبکه مستند به آثار برتر رای خواهند داد

۱۴:۲۴  -  ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
راستی آزمایی دیباچه را ببینید

آیا گفتگو تلویزیونی رئیس جمهور ضبطی بود؟

۲۱:۵۰  -  ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مهرداد کوروش نیا، کارگردان تئاتر

"زیگموند" نگاهی غیر متعارف به زندگی فروید! / جای تحلیل های ساختارمند و فلسفی در تئاتر خالی است

۰۹:۰۲  -  ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با "علی هنرور" کارگردان و تهیه کننده انیمیشن «باغ قصه‌ها»

باغ قصه ها، آموزش والدین را اولویت خود قرار نداده و نخواهد داد!

۰۹:۰۰  -  ۰۵ شهريور ۱۴۰۳