سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۴  |  Tuesday, 02 September 2025
کد خبر: ۵۳۵۹۶
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۱۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با فیروز ویسانلو، نوازنده برجسته گیتار

ارکستر "نوای آفتاب" به صورت بی کلام و در بستر اجرای موسیقی فیلم  به روی استیج می‌رود

دیباچه- دینا محمدی: فیروز ویسانلو، نوازنده گیتار که از آبان ۱۴۰۲ به عنوان مایستر گروه پاپ  و تنظیم کننده به اعضا ارکستر نوای آفتاب  اضافه شده است میگوید:  برخلاف فضای غالب موسیقی ایران، این بار بستر موسیقی بی کلام و موسیقی فیلم را برای اجرا استفاده‌ کردیم و از این طریق فضای موسیقایی متفاوتی را برای مخاطبان ایجاد خواهیم کرد.

فیروز ویسانلو، نوازنده برجسته گیتار در گفتگو با دیباچه پیرامون این سوال که در تنظیم قطعات اجرای خرداد ماه ارکستر " نوای آفتاب " رعایت چه مواردی برای شما مهم بوده گفت: در تنظیم قطعات اجرای خرداد ماه، قطعا از سازهای کلاسیک نیز در ارکستر بهره خواهیم برد؛ ولی تفاوت بزرگی که در این ارکستر نسبت به ارکستر قبلی وجود دارد آن است که ما توانستیم در این سری قطعات موسیقی فیلم خارجی ، سازهای ایرانی را  با رعایت نقش هایشان در تنظیم در بستر ارکستر قرار دهیم و امیدوارم  با این وجود اجرای خوبی را در پیش داشته باشیم.

ارکستر

وی در خصوص اینکه چرا اقبال عمومی جامعه نسبت به‌ موسیقی بی‌کلام کمتر شده، بیان کرد: بستر جامعه نسبت به موسیقی بی‌کلام تا حدودی برمی گردد به این موضوع که امروزه سهم زیادی از فضای موسیقایی رایج در کشور سهم موسیقی های خواننده محور شده و نقد همین امر یکی از اهداف ما در ارکستر است؛ به عبارتی در ارکستر " نوای آفتاب " سعی خواهیم کرد از خواننده محور بودن فضای موسیقی فاصله بگیریم، البته نا گفته نماند ما در ارکسترمان با خوانندگان زیادی همکاری داشتیم ولی در این سری بر روی موسیقی هایی متمرکز خواهیم شد که خواننده محور نباشد.

وی در ادامه گفت: ما در این کنسرت بیشتر از موسیقی های فیلم استفاده خواهیم کرد که اغلب بی کلام هستند و قاعدتا در اینجا خواننده نمی تواند نقشی داشته باشد.در کل  کنسرت های بی کلام مخاطب خود را دارد، چون اینگونه موسیقی ها نیازمند نوعی آگاهی هستند که برخی مردم بدلیل بهره مندی از این آگاهی ها نسبت به موسیقی بی کلام از برگزاری اینگونه کنسرت ها استقبال کرده و از حضور در آن  لذت خواهند برد.

ویسانلو اظهار داشت: سازی که در ارکستر می نوازم، گیتار کلاسیک، معروف به گیتار نایلون است که در واقع این نوع ساز در موسیقی ارکسترال جایگاهی ندارد؛ به عبارتی بعضا این اتفاق افتاده که گیتار نایلون با موسیقی ارکسترال ترکیب شده و با یکدیگر قطعاتی به نام کنسرتو را تولید میشود که این کنسرتو ها گیتار سبک سولیست ارکستر را ایجاد می‌کند که این موسیقی  در خدمت ساز گیتار قرار می‌گیرد، بنابراین گیتار به تنهایی خودش در موسیقی ارکسترال جایگاهی ندارد و نیز طرز استفاده گیتار در فضای موسیقایی ایران آنگونه است  که نوازندگان گیتار نایلونی در استودیو برای موسیقی هایی که ساخته می‌شود، نوازندگی می‌کنند؛ البته ممکن است در استیج هم با خوانندگان  همکاری داشته باشند و نوازندگی کنند.

ارکستر

  گیتار کلاسیک ،دارای جایگاهی منحصر به فرد است که به تنهایی از آن نام برده می‌شود و معمولا نوازندگان گیتار کلاسیک  به شکل تنها و سولو مینوازند ولی اگر این ساز را در ترکیب ارکسترال قرار دهند این ساز در واقع از ماهیت و جایگاه اصلی خود خارج می شود.بنده معتقدم برخی از مدرسینی که مشغول به تدريس ساز گیتار کلاسیک هستند، آگاهی تخصصی از این ساز را ندارند؛ در واقع بنده خواهشم آن است که مدرسین سطح اطلاعات خود را بالا ببرند و سپس پا به مسیر آموزش علاقه مندان به این نوع ساز بگذارند.

این نوازنده گیتار اضافه کرد: البته بزرگ ترین توصیه من این است که‌ هر گونه آموزشی اعم از پاپ، کلاسیک یا فلامینگو حتما باید از روی نُت و با شرایط علمی و نیز بهره گیری از  کتب مناسب انجام شود، چرا که هر کدام از این سبک ها در مقطع اولیه خود، کتاب هایی برای فراگیری دارند که برخی از آنها نیز ترجمه شده و مدرسین حتما باید این را جزو وظایف کاری خود قرار دهند که از روش های درستی برای آموزش این ساز بهره بگیرند و در کنار آن با آموزش موسیقی های پاپ بپردازند در واقع آموزش ساز در قالب نت میتواند شکل درست تری داشته باشد.

 وی یاد آور شد: بنده از سازندگان گیتار که در داخل شروع به ساخت گیتار کردند و تجربه خوبی در این زمینه دارند خواهش میکنم که گیتار هایی تولید کنند که از لحاظ قیمت برای هنرجوها مقرون به صرفه باشد چراکه یکی از دغدغه والدین هنرجو ها که برای آموزش به کلاس موسیقی می‌آیند، آن است که قیمت سازهای آموزشی تقریبا بالاست و همین موضوع متاسفانه اتفاقات خوبی را رقم نمی‌زند،البته  گاهی این اتفاق افتاده که با توجه به هزینه هایی که هنرجوها برای خرید یک ساز پرداخت می کنند،  در این میان بی انصافی هایی صورت می‌گیرد و نسبت به پولی که پرداخت می کنند ساز خوبی به آنها داده نمی شود که این مورد نیز جای بررسی دارد.

فیروز ویسانلو، در پایان گفت:به عنوان یک مدرس پيشنهاد میکنم اداره ارشاد از مدرسین ساز دعوت کنند و از آنها امتحان بگیرند و سطح آگاهی و علمی نوازندگی آنها را مورد بررسی قرار دهند که آيا آنها در جایگاهی هستند که فرزندان این مرزو بوم  را برای تدریس به آنها سپرد یا خیر.

انتهای پیام/

مطالب برگزیده
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴