چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۰۵
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۱۲ - ۱۴ دی ۱۴۰۲
انتخاب سرمربی تیم ملی چرا تبدیل به مصیبت شد؟

دیباچه- هیلدا حسینی خواه :  اگر ۴ دهه اخیر والیبال ایران را بررسی کنید، متوجه می‌شوید هیچ زمانی به اندازه اکنون پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال ایران تا این اندازه بحث برانگیز، طولانی و پر از شک و شبهه نبوده است. بیش از دو ماه از کناره گیری بهروز عطایی از سرمربی گری تیم ملی والیبال ایران می‌گذرد و در این مدت تمام تلاش‌های فدراسیون برای انتخاب سرمربی جدید به بن بست خورده است. گزینه‌های چشمگیر خارجی یکی پس از دیگری می‌پرند. اوضاع آنقدر بد شده که اکنون با وجود اینکه گفته می‌شود با هاینن توافق شده، اما هنوز همه چیز مشکوک به نظر می‌رسد. نمی‌شود به این توافق‌ها اطمینان داشت.

فدراسیون، مملو از مشاور!

گفته می‌شود در فرآیند انتخاب سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران مشاوران زیادی با فدراسیون در ارتباط هستند. تعداد این مشاوران ۳۰ الی ۴۰ نفر است. در میان آن‌ها هر فردی که فکرش را بکنید وجود دارد. از کارشناس والیبال گرفته تا ملی پوش سابق و مربیان حاضر در لیگ برتر. اما این بلوای ۳۰ الی ۴۰ نفره هنوز نتوانسته آنچنان مشاوره‎ای به فدراسیون بدهد که در نهایت منجر به انتخاب سرمربی تیم ملی شود.

بلوای 30، 40 نفری!

انتخاب نوبرانه انجام شد؟

ویتال هاینن، آنجلو لورنزوتی و روبرتو پیاتزا. این‌ها سه گزینه نهایی تیم ملی والیبال هستند که البته از چند روز پیش مطمئن شدیم باید سعید معروف را از این جمع فاکتور بگیریم. هر کسی سرمربی بعدی تیم ملی والیبال باشد، معروف دستیار او خواهد بود و سپس سرمربی بعدی تیم ملی در آینده. نمی‎شود به اخبار مربوط به انتخاب سرمربی تیم ملی اطمینان کرد چرا که در ماه‌های اخیر خبر توافق با فلان مربی را شنیدیم، اما مربی مربوطه سر از تیم دیگری درآورد. به هرحال بر اساس آخرین اخبار روبرتو پیاتزا (یا به قول برخی دیگر پیازا) سرمربی جدید تیم ملی است و توافق هم صورت گرفته است. جلسه شورای فنی فدراسیون والیبال هم در اینباره برگزار شده است. طبق گفته مومنی مقدم در انتخاب سرمربیتیم ملی آشنایی با فرهنگ ایران، نحوه اردو‌ها و اخلاق بازیکنان از ملاک‌های انتخاب است.

دیر، خیلی دیر

آخرین فرصت تیم ملی والیبال ایران برای صعود به المپیک در لیگ ملت‎های ۲۰۲۴ تعریف شده است. طبق گفته کارشناسان تیم ملی والیبال ایران باید از ۱۱ بازی ممکن حداقل ۱۰ را ببرد تا سهمیه حضور در المپیک را به دست بیاورد. با توجه به حال و روز کنونی تیم ملی والیبال ایران به این تیم می‌خورد که از ۱۱ مسابقه بسیار سنگین ۱۰ بار پیروز شود. همه چیز شبیه رویا می‌ماند، شبیه خواب و خیال. خیلی مانده است تا این رویا به حقیقت تبدیل شود. اکنون نیاز والیبال ایران به چیزی فراتر از معجزه است.

این ره به ترکستان می‌رود

سیف الله ترابی-کارشناس والیبال

اصلا فرض را بگذارید بر این اساس که فدراسیون همین امروز یک مربی بسیار بزرگ خارجی را به عنوان سرمربی انتخاب کرده است. حرف ما این است؛ دیر است، خیلی دیر. بزرگ‎ترین و بهترین سرمربی تاریخ والیبال هم به ایران بیاید در این مدت اندک چه کاری از دست او برمی‎آید که بتواند برای این والیبال انجام بدهد؟ این خانه از پای بست ویران است. نیاز تیم ملی به سرمربی نیست. این درست‎تر است. ما نیازی به مربی نداریم. ما باید تفکرات موجود در والیبال را درست کنیم و سپس به سراغ مراحل بعدی برویم که انتخاب سرمربی تیم ملی یکی از آنهاست. اکنون روش و منشی که در والیبال وجود دارد درست نیست، در واقع این ره به ترکستان می‌رود و خودمان هم متوجه نیستیم. تعداد شکست‌هایی که والیبال ایران در سال ۲۰۲۳ متحمل شد بس نبود؟ چقدر ناکامی را باید تحمل کنیم؟ همه این‌ها حاصل یک تفکر غلط بود. تفکری که گمان می‌کرد ما همانند چند سال پیش روی دور برد و شکوه هستیم. اما کسی خبر نداشت ما بدون ستاره‌هایی مثل سعید معروف قرار است به کجا برسیم و به کجا برویم؟ فکر المپیک را همه باید از سرشان بیرون کنند. نیاز والیبال ایران خیلی بیشتر از اینهاست. ما به المپیک نیازی نداریم. اما به تفکر درست نیاز داریم.  

انتهای پیام /

برچسب ها: والیبال ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار