شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۴  |  Saturday, 19 April 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۳۲۸۷
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۲ - ۲۵ آبان ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه،کمتر علاقه‌مند خودرویی پیدا می‌شود که از دیروز داستان «ری‌را»ی برقی ایران‌خودرو را در فضای مجازی نخوانده باشد اما بیش از داستان اگزوز درباره این خودرو چه می‌دانیم؟

متناسب با تغییرات روز صنعت خودروی جهان و همچنین واردات خودروهای برقی و هیبریدی به ایران، ایران خودرو و سایر خودروسازان در صدد معرفی و تولید خودروهای برقی خود هستند. یکی از دستاوردهای ایران خودرو در زمینه ماشین‌های برقی، معرفی مدل الکتریکی ری را استدر دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که همچنان در حال برگزاری است، ایران خودرو در کنار معرفی تارای برقی، از ری را برقی نیز رونمایی کرد. ری را در حال حاضر، پرچمدار و مهم‌ترین محصول ایران خودرو به حساب می‌آید و این شرکت تمام تلاش خود را می‌کند تا حضور موفقی در سگمنت کراس‌اوورها داشته باشد.

ماشین جدید ایران خودرو که از دیروز ستاره فضای مجازی شده / عکس

ری‌را یا پروژه K۱۲۵، بر مبنای پلت‌فرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ ساخته و طراحی شده است. پژو ۲۰۰۸ فقط در نسل اول در بازار ایران حضور داشت، اما اینکه ایران‌خودرو چگونه پلت‌فرم نسل دوم را که هیچ وقت وارد ایران نشد، خریداری، و بر مبنای آن خودرو طراحی کرده، خود جای سئوال است. علاوه‌بر تفاوت‌ قوای محرکه این مدل با ری را بنزینی، از لحاظ ظاهری هم اختلافاتی بین این دو مدل وجود دارد.

در سراسر خودرو، تریم رنگی آبی دیده می‌شود که نشان دهنده برقی بودن ری را است. در نمای جلو، قسمت جلوپنجره به شکل نسبتا خوبی بسته طراحی شده و تناسب خوبی با سایر اجزا دارد.

ماشین جدید ایران خودرو که از دیروز ستاره فضای مجازی شده / عکس

قسمت عقب آن به جز اضافه شدن نوشته EV به گوشه سمت چپ، تغییر دیگری نکرده است. نکته‌ای باعث ایجاد حواشی بسیاری شده، مربوط به دیفیوزر خودرو در این قسمت است. در خودروهای برقی هیچ اثری از اگزوز وجود ندارد، اما اینکه در ری رای برقی، هنوز سر اگزوزها برداشته نشدند، خود جای تعجب دارد.

اگر هم ایران خودرو به جهت اسپرت بودن ری را این کار را کرده، باز هم عجیب است، چرا که هیچ خودروسازی در جهان برای حفظ اسپرت بودن خودروی برقی خود، سر اگزوزها را حذف نکرده است!

البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که این خودرو نسخه آزمایشی پیش از تولید بوده و نباید به منزله مدل نهایی به آن نگاه کرد.

ماشین جدید ایران خودرو که از دیروز ستاره فضای مجازی شده / عکس

در نمای داخلی، همان عناصر آبی و سفید که یادآور برقی بودن ری را است، وجود دارد. امیدواریم که این تریم رنگی در نسخه تولیدی هم وجود داشته باشد، چرا که ظاهر جذاب و شکیلی به کابین ری را داده است.

امکانات ری را برقی نسبت به مدل بنزینی تفاوتی نخواهد داشت. سنسور نور و باران، چهار کیسه هوا، سانروف، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، دنده پشت فرمان، شارژر بی سیم تلفن همراه، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، گرم‌کن و تنظیم برقی صندلی‌های جلو، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، تنظیم حالت رانندگی، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی و... از جمله امکانات حاضر در این خودرو هستند. البته امیدواریم که در آینده از این سطح از امکانات کاسته نشود.

در نسخه برقی ری را از پیشرانه برقی با توان ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۰۰ نیوتن متر استفاده شده است. ظرفیت باتری‌های این خودرو ۵۳ کیلووات ساعت اعلام شده که با شارژرهای خانگی به مدت زمان ۱۰ ساعت به طور کامل شارژ می‌شوند.

ماشین جدید ایران خودرو که از دیروز ستاره فضای مجازی شده / عکس

یکی از موضوعات مهم در تمامی خودروهای برقی میزان پیمایش این خودروها با یکبار شارژ است. ری را برقی بر اساس استاندارد NEDC می‌تواند ۴۲۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند که عدد قابل قبولی برای این خودرو به حساب می‌آید. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این عدد و ارقام‌ها بر اساس شرایط استاندارد اعلام می‌شوند و مسلما میزان پیمایش این خودرو در واقعیت، کمتر از عدد اعلام شده خواهد بود.

 
برچسب ها: ایران خودرو ، ری را
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تمام هزینه‌های سفر‌های بین‌المللی را خودم تأمین کردم/باور به توانایی‌هایم من را به جلو برده است

۱۷:۰۳  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
یک آهنگساز و موسیقیدان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای تازه‌ای به سرود بخشید/ سرود می‌تواند در خدمت خواسته‌های امروز جامعه باشد

۱۶:۳۱  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

انتقال تجربیات و معارف دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان در اولویت است

۱۶:۳۹  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
پوشش گسترده شبکه‌های خبری جهان از مراسم تشییع شهیدان مقاومت

آخرین وداع؛ ورود پیکر سید مقاومت به جمع مردم

۱۵:۱۵  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر

انجمن بین‌المللی شاعران فارسی زبان تاسیس خواهد شد/ شاعران زنِ امروز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

۱۵:۳۷  -  ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
مربی تیم ملی هاکی روی یخ در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

موفقیت‌های تیم ملی هاکی در آسیا نادیده گرفته شد/ بازی‌های هاربین یک فرصت طلایی بود که از دست رفت

۱۳:۵۱  -  ۲۸ بهمن ۱۴۰۳