يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۲۳۸
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۶ - ۰۶ آبان ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، "آرش بادپا" آهنگساز تولیدات نمایشی که کارنامه درخشانی را در عرصه ساخت موسیقی برای آثار پرمخاطبی چون "زیرخاکی" ،"از سرنوشت"،"سارق روح" ،"خانه امن"  را از آن خود کرده با بیان اینکه همخوانی شعر و جنس موسیقی متن با موسیقی تیتراژ پایانی یک اثر می‌تواند ترانه ای ماندگار برجای بگذارد می گوید: مهمترین چالشی که این روزها عرصه موسیقی بویژه آهنگسازان تولیدات نمایشی با آن درگیر هستند مبحث بودجه است، همان موضوعی که ریشه و منشا آن از بی توجهی به جایگاه موسیقی در یک اثر نمایشی شکل می گیرد، در صورتی که موسیقی در یک اثر نمایشی جایگاهی برابر و حتی بالاتراز جایگاه ونقش یک بازیگر اصلی را دارد چرا که برخی فیلم ها و مجموعه ها به سبب موسیقی خود است که در اذهان باقی می مانند و ماندگار می شوند.

درصد تعامل دوسویه بین کارگردان و آهنگساز در تولیدات نمایشی به یک درصد هم نمی‌رسد!برخی آثار نمایشی به واسطه موسیقی متن و تیتراژ است که ماندگار می‌شوند / جایگاه موسیقی در یک اثر نمایشی گاهی فراتر از نقش یک بازیگر اصلی است 

"آرش بادپا " آهنگساز سریال "محرمانه "که این‌ شب ها از شبکه ۳ در حال پخش است به دیباچه گفت: جنس موسیقی" محرمانه" به گونه ای است که به دلیل ترکیب چند موضوع در بطن قصه و هم مسیر شدن آنها در روند روایت ماجرا ،درحصار یک ژانر خلاصه و محدود نمی شود اما از آنجا که نیاز بود تا فضای موسیقایی "محرمانه" با سوژه اصلی داستان موازی پیش برود، سعی کردیم تم اصلی موسیقی این مجموعه نیز به سمت فضای راز آلود گونه و تعلیق هدایت شود.

اودر ارتباط با این سوال که در سریال محرمانه از یک جنس موسیقی استفاده شده؟ یا به تبع اتفاقاتی که در بطن قصه رخ می‌دهد شاهد پخش فضاهای موسیقایی متمایز هستیم افزود: بدلیل تعدد در کاراکترهای داستان و اتفاقاتی که بین شخصیت های قصه رقم می خورد به تبع، تم ها و ملودی های مختلفی آنها را همراهی می کند که البته این تغییرات در رنگ و لحن موسیقی کار ،توام با تغییر جغرافیایی روایت قصه و شخصیتها، کاملا مشهود است.

او که آهنگسازی آثاری چون" هیس دخترها فریاد نمی زنند "،"پل چوبی"،  "زندگی خصوصی آقا و خانم میم" " صاحبدلان »  را با همکاری کارن همایونفر برعهده داشته، پیرامون اینکه موسیقی "محرمانه" چقدر در روند سیر داستان و تکامل هیجانات و احساسات جاری در قصه سهیم بوده؟ ادامه داد: از آنجا که در مجموعه هایی همچون "محرمانه"،  بخش پسا تولید یا همان پست پروداکشن نقش مهمی را روی کیفیت کار ایفا می کند، از این رو موسیقی به عنوان یک بخش مستقل می تواند به شدت در مسیر روایت ماجرا تاثیرگذار باشد ، به همین جهت به عنوان آهنگساز این مجموعه سعی کردم با استفاده از اِلِمان های مختلف مثل ارکستراسیون ، هارمونی و ریتم … باور پذیری ، تعلیق و حس هیجان سکانس ها را افزایش دهم.

وی بیان کرد: وقتی صحبت از موسیقی‌ فیلم یا موسیقی متن می شود، اولین اتفاقی که باید رقم زده شود، کمک به انتقال حس فیلم و داستان به مخاطب است. در مورد این مجموعه که بعضا با سکانس هایی پر تحرک و درگیری روبه رو هستیم، نقش موسیقی در هماهنگ بودن دقیق ضرباهنگ ها و پلان ها اهمیت خاصی پیدا کرد، همچنین در سکانس هایی که احساسی بودند، تلاش کردم تا انتقال حس ها را با یک یا چند ساز مشخص، رنگ آمیزی کنم تا موسیقی محرمانه به نوبه خود در ارتباط گیری با مخاطب بتواند تاثیر گذاری خوبی داشته باشد.

"آرش بادپا " که ساخت موسیقی آلبوم های چهل حکایت و ۱۲ حکایت از گلستان سعدی با صدای زنده یاد "خسرو شکیبایی "را برعهده داشته، درباره بهره گیری از چند سبک موسیقایی در ساخت موسیقی آثار نمایشی گفت: اگرمنظور از تلفیق، ترکیب سازهای فولکلور و محلی با سازهای جهانی و غربی باشد باید گفت که این ژانر موسیقی بسیار پرکاربرد بوده و هست، به طور مثال در ساخت بسیاری از بخش های موسیقی مجموعه "محرمانه " شاهد این ترکیب و تلفیق هستیم و سازهای بومی را می شنویم که در بستر موسیقی ارکسترال به صدا در می آیند. همچنین از ترکیب این نوع موسیقی(بومی) با سازهای الکترونیک نیز استفاده کرده ایم که البته این ژانر موسیقی در فیلمها و سریال های غیر ایرانی هم بسیار مورد استفاده بوده و هست .

آهنگساز تله فیلم های "خانه کاغذی"، "بوم رنگ "، "رؤیای کبود" که کاندید بهترین موسیقی برای انیمیشن "گل وبلبل"از جشن خانه سینمای ایران و همچنین برنده جایزه بهترین موسیقی برای تله فیلم "قدم خیر " ساخته "مسعود فرخنده" از جشنواره تولیدات سیمای ایران نیز بوده پیرامون بهترین زمان برای شروع ساخت موسیقی یک اثر نمایشی از سوی آهنگساز افزود: اگر بخواهیم نگاهی کلی و ایده آل نسبت به موضوع ساخت موسیقی برای آثار نمایشی داشته باشیم می توان گفت، آنچه که‌ در اینباره از اهمیت بالایی برخورداره،آن است که بین کارگردان یک فيلم یا مجموعه و آهنگساز از همان ابتدای کار یعنی درست زمانی که ایده اولیه ساخت یک اثر از حالت بالقوه به حالت بالفعل در می آید، تعامل دوسویه وجود داشته باشد و این امر متاسفانه همان اتفاقی است که می توان گفت حتی احتمال بروز یک درصدی آن در سینمای کشور شکل نمی گيرد.به هر حال برای ساخت موسیقی یک اثر، معمولا بعد از تکمیل فیلمنامه، یک نسخه برای آهنگساز فرستاده می شود و یا چند قسمتی که تدوین شده را آهنگسازمورد بازبینی قرار می دهد تا حال و هوای کلی مجموعه را برای ساخت موسیقی درنظر بگیرد.

"بادپا "ادامه داد: در مورد ساخت موسیقی مجموعه" محرمانه"چون بخش های زیادی فیلمبرداری و حتی تدوین شده بود ، ترجیح دادم قسمت ها را ببینم و درنهایت آن اتفاقی که قرار بود روی تصویر بیافتد را با دیدن سکانس ها و کاراکترهای موجود رقم زدم و به طور کل با دیدن شخصیت های قصه رنگ آمیزی موسیقی هم شکل گرفت و هر چه بیشتر با این کاراکتر ها همراه شدم نقاشی موسیقی مجموعه نیز تکمیل تر شد.

او که کارنامه پرباری در ساخت موسیقی آثار نمایشی کوتاه،بلند،مستند،تله فیلم و مجموعه های تلویزیونی را برای خود رقم زده درباره چالش های موجود در عرصه ساخت موسیقی تولیدات نمایشی و.. بیان کرد: چالش هایی که گریبانگیر این عرصه است کم نیست ولی مهمترین های آن به بودجه ای بازمی گردد که برای بخش موسیقی در نظر گرفته می شود و معمولا هم به وضوح به آهنگساز گفته می شود که در برآورد های یک اثر نمایشی کمترین دستمزد، به او تعلق می گيرد ،در  صورتی که همان قدر که یک بازیگر برای یک نقش اصلی مهم است آهنگساز نیز از جایگاه مهمی برخوردار است و گاهی حتی میزان این اهمیت آنقدر بالا می رود که سبب می شود مخاطب صرفا بواسطه موسیقی ،یک فیلم یا یک مجموعه را بخاطر آورد.

آهنگساز فیلم های" دزدو پری "، "حیرانی"،قهرمانان کوچک" و مجموعه مستند داستانی "سه شنبه ۱۴ جولای" ساخته "سید محمد جواد حسینی" ادامه داد: عدم برنامه ریزی و زمانبندی برای ساخت و پخش یک مجموعه که در لحظه اخر متوجه زمان دقیق پخش آن کار می شوند و این امر کار را برای بخش پست پروداکشن چندین برابر سخت و طاقت فرساتر می کند و قطعا می تواند روی کیفیت بخش های مختلف اثر ازجمله موسیقی تاثیر بگذارد.

"بادپا " که در حال حاضر مشغول ساخت و تنظیم موسیقی قسمت های پایانی مجموعه محرمانه است خاطرنشان کرد:گفتنی ها قطعا کم نیست ولی مطلبی که از اهمیت بالایی برخوردار است و بنده به نوبه خود در مورد آن بار ها و بارها صحبت کرده ام آن است که، تهیه کنندگان و کارگردانان باید نسبت به فضای موسیقایی اثر نمایشی خود چه در سینما و چه در تلویزیون توجه زیادی داشته باشند چرا که تیتراژ پایانی یک مجموعه و یا یک فیلم سینمایی به شرطی می تواند جذابیت داشته باشد که شعر و جنس موسیقی یک اثر کاملا با موسیقی متن آن کار همخوانی داشته باشد چون دراینصورت است که می توان یک ترانه ماندگار برجای گذاشت ، مثل خیلی از کارهای داخلی و خارجی که پخش شدند و این تناسب کاملا بین شعر ،خواننده و موسیقی متن وجود داشته که موسیقی سریال های "امام علی" ویا "کیف انگلیسی" ساخته استاد "فخرالدینی"نمونه بارز آنها هستند ،همچنین نمونه های خارجی هم که قطعا کم نیست مثل فیلم "تایتانیک" با آهنگسازی "جیمز هورنر" .

گفت و گو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳