شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۱۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۰۹ - ۰۶ مهر ۱۴۰۲

معصومه شمسینی غباثوند: دوران دفاع مقدس زمینه‌ساز بروز و ظهور خلق آثار هنری توسط هنرمندان برجسته در کشور به ویژه در هنرهای تجسمی و گرافیک شد. بسیاری از مضامین هنری از جمله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، جهاد و مقاومت در آثار هنرمندان کشور در این دوران خلق شد که مورد توجه  هنردوستان  در کشور قرار گرفت.

محسن سلیمانی، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با اشاره به جایگاه هنر دفاع مقدس به دیباچه می‌گوید: آغاز هنر دفاع مقدس در رشته هنرهای تجسمی با پیروزی انقلاب اسلامی همراه بود. خلق کنندگان این آثار شاید در ابتدا نمی‌دانستند که نام این آثار هنر را می‌توان هنر نامید، اما این آثار، مثل دیوارنویسی‌ها، کشیدن تصاویر شهدا خود به معنی و مفهوم هنر بود.

آثار هنرمندان در دوران دفاع مقدس الهام گرفته از شعر یا مذهب بوده است/ هنرمندان در جبهه تاثیرات شگرف بر جامعه گذاشتند

این طراح و گرافیست تصریح کرد : تاریخِ کشور ما بسیار غنی از شعر است. از قرن چهارم به بعد، شعر حماسی شکل می گیرد که در آثار حکیم ابوالقاسم فردوسی دیده می‌شود، ولی گونه‌های دیگر اشعار مثل عاشقانه بسیار بیشتر بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و سال‌های دفاع مقدس، شعر در کشور به سمت حماسه‌سرایی رفت. پیش از سال‌های دفاع مقدس و زمانی که هنوز هنر دفاع مقدس شکل نگرفته بود، نقاشی‌های اولیه با الهام از دیگر آثار خلق می‌شدند و بعضی آثار کپی از انقلاب‌های کشورهایی مثل مکزیک و روسیه بودند.

وی ادامه داد: هنرمندان در دوران دفاع مقدس به همه سبکی کار می‌کردند و شرایطی پیش آمد که هنرمندان توانستند نقاشی‌های‌های خود را در شهرها به نمایش بگذارند. آثار هنرمندان  جایی به نمایش درمی‌آمد که دیگران بتوانند این آثار را تماشا کنند و محدود در گالری‌ها و فضاهای بسته نبود. اولین نمایشگاه هنرهای تجسمی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی سال 1358 در حسینیه ارشاد توسط نقاشان برپا شد که حرکت بزرگی بود زیرا تاقبل آن این اتفاق رخ نداده بود.

پژوهشگر هنر دفاع مقدس گفت: در یکصد سال اخیر اتفاقات زیادی در نقاشی کشور رخ داد و به ندرت توانستیم دارای سبک و هنر باشیم، تنها سبک‌های هنری معاصر جنبش سقاخانه و نقاشی قهوه‌خانه‌ای بود که پیش از شکل گیری این سبک‌ها درخدمت حاکمان بود. اما در دوران جنگ تحمیلی این هنر بین عموم مردم رواج پیدا کرد.

سلیمانی در پایان گفت: در دوران دفاع مقدس هنرمندان آثارشان الهام گرفته از شعر یا مذهب بوده و این هنرمندان مثل رزمنده‌ها در جبهه بودند و تاثیرات شگرف بر جامعه گذاشتند. پس از سال‌های دفاع مقدس مکتبی در عکس و شعر به وجود آمد، اما در هنر نقاشی و گرافیک چنین مکتبی ایجاد نشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳