شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۹۱۶
تاریخ انتشار : ۰۳ : ۱۴ - ۲۷ تير ۱۴۰۲

دیباچه-زهرا فرود :"میثم معراجی" کارگردان اولین مجموعه رئال انیمیشنِ ایرانیِ "فوفو مسافری از کامادو " می گوید: مدیران تلویزیون در تولید محتوا بویژه برای قشر کودک، هنوز در دهه های ۵۰ و۶۰ باقی مانده اند چرا که نسبت به خوراک فرهنگی و هنری آنها شناخت کافی ندارند و همین امر سبب شده امروز نتوانیم یک برند خوب و موفقی در عرصه کودک، همچون مجموعه های" کلاه قرمزی" و "مدرسه موش ها را "داشته باشیم؛همچنین محتوای آثار کودک، فقط در مسواک زدن آنها و یا زود خوابیدن کودکان در شب خلاصه نمی شود و ساخت برنامه با چنین دیدگاهی نه تنها منسوخ شده بلکه به گونه ای ،توهین به شعور مخاطب کودک محسوب می شود.

عملکرد تلویزیون در حوزه کودک، توهین به شعور کودکان است / مدیران تلویزیون از ذائقه فرهنگی هنری کودکان امروز بی خبرند

"میثم معراجی " کارگردان مجموعه "فوفو مسافری از کامادو " در گفتگو با دیباچه عنوان کرد: از سال ۱۳۸۲ که وارد سینما شدم، همیشه دغدغه سینمای کودک را داشتم. تجربه سالها فعالیت به عنوان مدیرتولید و مدیر تبلیغات در سینما باعث شد بی توجهی به آثار نمایشیِ مختص به کودکان را به وضوح مشاهده کنم. این موضوع مرا ترغیب کرد تا پا به عرصه تولید فیلم و سریال در ژانر کودک بگذارم. همینطور تجربه فعالیت در " فیلمیران " به من کمک کرد تا به نگاه باز تر و متفاوت تری به این عرصه ورود کنم.

عملکرد تلویزیون در حوزه کودک، توهین به شعور کودکان است / مدیران تلویزیون از ذائقه فرهنگی هنری کودکان امروز بی خبرند

او که پیش از کارگردانی مجموعه "فوفو مسافری از کامادو" سرمایه گذار و تهیه کننده اجرایی فیلم سینمایی" بازیوو" ساخته "امیرحسین قهرایی" نیز بوده است،  پیرامون تولید اثر برای کودکان افزود: کارکردن با کودکان بسیار سخت است چرا که هدایت بازیگران کودک و تعامل با آنها در حین فیلمبرداری بسیار چالش برانگیز و تابع شرایط خاصی است. همینطور در تولید آثار کودکانه باید با مخاطبِ هدف آشنا بود تا نتیجه کار با استقبال مواجه شود. البته ناگفته نماند که کارکردن در فضای کودک و فانتزی برایم لذت بخش است و از این رو براحتی با چالش های کارگردانی مجموعه "فوفو مسافری از کامادو " کنار آمدم.

"معراجی" بیان کرد: کارهای رئال انیمیشن و آثاری که از ویژوال زیاد بهره می برند، معمولا در همه جای دنیا با استقبال خوبی مواجه می شوند و برای مخاطب جذاب هستند اما به لحاظ مالی بشدت هزینه های تولید را بالا می برند. ما هم در ساخت "فوفو مسافری از کامادو " با این چالش مواجه بودیم اما آگاهانه به این سمت رفتیم و می دانستیم که با بهره گیری از این تکنیک می توانیم سریالی جذاب و متفاوت تولید کنیم. البته تورمی که در کشور شاهد هستیم، دامن ما را هم گرفت و باعث شد برآوردمان بیش از ۴۰درصد تغییر کند، به همین دلیل مجبور شدیم کمی از انیمیشن کار را بکاهیم.

عملکرد تلویزیون در حوزه کودک، توهین به شعور کودکان است / مدیران تلویزیون از ذائقه فرهنگی هنری کودکان امروز بی خبرند

او با بیان اينکه بنای اصلی مجموعه "فوفو مسافری از کامادو " بر رئال-انیمیشن استوار است عنوان کرد: استفاده از جلوه های ویژه بصری و ویژوال افکت ها به ساختار این سریال بسیار کمک کرد و جلوه ای دو چندان به خروجی کار داد. در واقع بخش قابل توجهی از شوخی ها و فانتزی های موجود در کار با کمک ویژوال ها شکل گرفته است و جا دارد از امیر ولی خانی طراح جلوه های ویژه تشکر ویژه ای بکنم.
"معراجی" پیرامون میزان تاثیرگذاری سریالش در برانگیختن و تقویت کردن قوه تخیل مخاطبان بیان کرد: ما قبل از نگارش فیلمنامه این مجموعه، پرسشنامه هایی را تهیه کردیم و بواسطه آنها تقریبا با۷۰۰ کودک درباره آرزوها و تخیلاتشان حرف زدیم. در نهایت گروه نویسندگان با بهره گیری از چکیده تخیلات بچه ها، قصه این مجموعه را در قالب ۱۵ قسمت نگارش کرد.

او درباره میزان رضایت مخاطبان از این مجموعه گفت: این سوالی است که باید از مخاطبان پرسیده شود اما با توجه به بازخوردهای بسیار مثبتی که از سمت مردم شاهد هستیم، به نظر می رسد می توانیم ادعا کنیم که این کار جزو آثار شاخص تولید شده در حوزه کودک است.

عملکرد تلویزیون در حوزه کودک، توهین به شعور کودکان است / مدیران تلویزیون از ذائقه فرهنگی هنری کودکان امروز بی خبرند

کارگردان سریال" فوفو مسافری از کامادو " ادامه داد: استفاده درست از کات های سریع و تصاویر متنوع، می تواند برای مخاطبان جذابیت‌های بالایی ایجاد کند، از این رو در ساخت این مجموعه سعی کردیم به این مولفه ها توجه کافی داشته باشیم تا ریتم هیجانی سریال را حفظ کنیم. ضمن اینکه با بهره گیری از قصه های جذاب و پر چالش هیجان کار را بالا بردیم که تجربه بالای شیبان خاقانی به عنوان تدوین گر کمک زیادی به من کرد. در کنار اینها با استفاده از موسیقی، رنگ، نور و .. سعی کردیم فضایی شاد را برای بیننده رقم بزنیم.

او افزود: متاسفانه در اکثر کارهایی که برای کودکان تولید  می شود، در زمینه موسیقی به شدت کم کاری صورت می گیرد و صِرفا شخصی که می تواند کیبورد بنوازد، آهنگسازی کار را بر عهده می گیرد و حتی از شاعر و ترانه سرا هم خبری نیست. در بهترین حالت از نویسنده فیلمنامه می خواهند شعری بنویسد که قافیه ای داشته باشد و بتوان از آن برای ساخت موسیقی کودک استفاده کرد که نوع این عملکردها واقعا فاجعه بار و غلط است.
به همین دلیل بنده در مورد موسیقی این سریال حساسیت بسیار زیادی داشتم و نمی خواستم اشتباه دیگران را تکرار کنم. ما سعی کردیم موسیقی ای متفاوت از آثار کودک قبل بسازیم، از تیتراژ ابتدایی گرفته تا سکانس هایی که متکی به فضای موسیقایی است، همه چیز خاص است. ضمن ریتمیک وشاد بودن، از خواننده و پروداکشن های مطلوبی برخوردار است. در واقع  " سیاووش وزیری" آهنگساز این مجموعه، با تعاملی که با بنده به عنوان کارگردان برقرار نمود و نیز درک زیاد و خوبی که از فضای سریال کسب کرد ،اثر موسیقایی متفاوتی را برای فوفو "مسافری از کامادو "خلق نمود.

"معراجی" پیرامون کم رنگ شدن تولیدات نمایشی عرصه کودک گفت: بعد از ساخته  مجموعه برنامه پرمخاطب و ماندگار " کلاه قرمزی" توسط "ایرج طهماسب "دیگر چه محتوای خوب و شادی برای کودک در تلویزیون تولید شده؟ هیچ...... اینکه خانم و آقایی را به صِرف پوشیدن لباس رنگی و با عنوان خاله یا عمو به تلویزیون بیاوریم و در کنار آنها با عروسک پارچه ای خنگ به اجرای برنامه بپردازیم ، واقعا محتوایی برای سرگرمی کودک تولید کرده ایم؟این عملکرد تولید محتوا نیست ،بلکه توهین به شعور کودک است.

عملکرد تلویزیون در حوزه کودک، توهین به شعور کودکان است / مدیران تلویزیون از ذائقه فرهنگی هنری کودکان امروز بی خبرند

او ادامه داد: متاسفانه تلویزیون طی این سالها آنچنان که باید رشد نکرده و این عدم بالندگی در عرصه کودک از شدت بیشتری برخوردار است چرا که بیشتر برنامه هایی که برای مخاطب کودک ساخته می شوند، با محتوای برنامه های دهه ۵۰ و ۶۰ برابری می کنند. به نظرم مدیران تلویزیون از ذائقه کودکان امروز باخبر نیستند، چون هرگز نتوانسته اند یک برند خوب و موفقی را در عرصه کودک تولید کنند،در صورتیکه در دهه های گذشته آثار موفقی همچون "کلاه قرمزی" ، "مدرسه موش ها"و  را داشتیم که بعد از  پخش از تلویزیون در قالب آثار سینمایی روی پرده سینماها آمدند و باجذب مخاطبِ بسیار و گیشه عالی به بِرند و آثاری ماندگار تبدیل شدند. متاسفانه بعد از اینگونه تولیدات ،با وجود خلق  و ورود عروسک های مختلف به عرصه تولیدات نمایشی حوزه کودک در سینما و تلویزیون و صرف میلیاردها تومان به جهت تولید محتوا برای این قشر،  همچنان نتوانسته ایم گام های موثر وموفقی برداریم چرا که محتوای آثار کودک فقط در انحصار پرداختن به مسواک زدن کودکان و زود خوابیدن آنها در شبها قرار ندارد، در واقع دوره ساخت برنامه با چنین دیدگاه هایی منسوخ شده ، چرا که والدین امروز اطلاعات بسیاری در ارتباط با فرزند پروری و آموزش او حتی پیش از بدنیا آمدن کودک خود را ضمن کسب کردن ،با برگزاری دوره های مختلف فرا می گیرند.
کارگردان مجموعه "فوفو مسافری از کامادو " بیان کرد : بزرگترین دغدغه من  این است که چرا وقتی می خواهیم فیلم ،سریال و یا برنامه های گفتگو محور بسازیم، بر سرگرم کننده بودن محتوای آن متمرکز می شویم، اما به محض آنکه از ساخت فیلم و یا سریالی برای کودکان حرفی به میان می آید به یکباره  سطح توقعات بالا می رود و گفته می شود در ساخت اثر باید موضوعِ مسائل فرهنگی و استفاده از داستان  های کهن ایرانی گنجانده شوند، در صورتیکه این دو اصل بهتر است در تولید برنامه برای مخاطب بزرگسال بکار آیند. در واقع معتقدم باید اجازه داده شود کودکان با تماشای برنامه های فانتزی و کمدیِ مخصوص به رده سنی خود، در  زندگی های سخت امروزی ، حال خوشی داشه باشند. پس چه چیزی بهتر از اینکه بتوانیم حتی برای دقایقی گوشی را از دست بچه ها بگیریم و آنها را برای دیدن برنامه های جذاب مختص به خود، پای تلویزیون بنشانیم، و یا چه چیزی مهم تر از اینکه یک اثر نمایشی بتواند آرام و بتدریج محتوای آموزشی خود را به مخاطب انتقال دهد .

"معراجی "که به تولید اثر در بستر موضوعات فانتزی و کمدی علاقمند است خاطرنشان کرد:هم اکنون مشغول نگارش فیلمنامه دو مجموعه هستیم که یکی از آنها محتوای کودکانه دارد و برای اکران در سینما خواهد بود و دیگری نیز  محتوای کمدی دارد،البته باید دید شرایط کدام یک، برای تولید زودتر مهیا خواهد شد.

گفتنی است :سریال «فوفو مسافری از کامادو» به کارگردانی "میثم معراجی" و تهیه‌کنندگی" حسین بهمنی" که پخش آن از ۱۷ تیرماه در فیلم نت آغاز شده ،هر هفته سه شنبه ها از این  پلتفرم در دسترس خواهدبود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار