شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۸۹۸
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۷ - ۲۱ تير ۱۴۰۲

دیباچه -زهرا فرود: "احمدرضا احمدی" از شاعران معاصر و تاثیرگذار در جریان ادبی و هنری این مرز و بوم بود . آشنایی و علاقه عمیق او به شعر و ادبیات کهن ایران زمین و سروده‌های نیما ،سبب شد تا حرکت متفاوت و غیر همسویی را با اشعار معاصر آغاز کند .
این شاعر شناخته شده کشورمان با سرودن اشعاری که مقید به عروض و قافیه نبود و ریتم کلامی نداشت، توانست گونه‌ای از سبک اشعار معاصر با نام شعر "موج نو "را پایه گذاری کند .

من یکی از طرفداران و دوستداران سبک شعر گویی « احمدرضا احمدی » هستم

"احمدرضا احمدی" برخلاف بسیاری از شاعران که می‌گویند "موج نو" وزن و قافیه ندارد، معتقد بود سبکی که بنیانگذاری نموده، نوع خاصی از نگاه کردن به جهان است که با نگاه شاعران نسل‌های قبل فرق می‌کند .

اشعار وی از مولفه‌های مکتب فرمالیسم یا صورت گرایی تبعیت می‌کند؛ به عبارت دیگر این شاعر برجسته در شعرهایش بر شکل و قالب بیش از محتوا توجه داشت،و همین تبعیت از چنین مکتبی که جامعه ادبی و هنری ایران از مؤلفه‌های آن ،بهره‌های کارآمدی برده است از او شاعری باورمند و عینیت گرا ساخت.

این شاعر کاشانی، انسانی فعال و پویا بود، چرا که علاوه بر شعر نویسی در حوزه نمایشنامه نویسی و نقاشی نیز دستی بر آتش داشت و نویسندگی کتاب‌هایی چون "به سوی تو می‌آیم"،" دری به سوی دریا"،" قطار از ریل خارج شد" و "از بارانی که دیر بارید" از دیگر فعالیت‌های این شاعر توانمند و خلاق است .
همچنین او در ساخت فیلم "پنجره" به کارگردانی "جلال مقدم" در مقام دستیار کارگردان همکاری داشت و بازی در فیلم" پستچی" ساخته "داریوش مهرجویی" و نویسندگی فیلمنامه پویانمایی "ملک خورشید" به کارگردانی "علی اکبر صادقی "از دیگر فعالیت‌های او در عرصه تولیدات نمایشی است .
"علیرضا قزوه "نویسنده و شاعر ایرانی که هم اکنون ریاست دفتر شعر ،موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما را بر عهده دارد درباره مرحوم "احمدرضا احمدی" شاعر شناخته شده کشور که از دیار کرمان بود گفت : "احمدی" شاعر خوب و بی بدیلی بود که در دهه ۴۰ جریان شعری پویایی را به وجود آورد که به نوعی مقابل سبک نیما قرار گرفت .

من یکی از طرفداران و دوستداران سبک شعر گویی « احمدرضا احمدی » هستم

وی افزود:شعرهای او با آنکه از وزن و قافیه تبعیت نمی‌کند و به گونه‌ای حتی در بستر شعرهای نیمایی نیز نمی‌گنجد، اما نوعی خلقِ جدید در سبک‌های شعری ایجاد نموده که حس و حال خوبی را به خواننده القا می‌کند و من یکی از طرفداران و دوستداران سبک شعر گویی او هستم .
با توجه به بهره‌گیری" احمدرضا احمدی" از بیان و زبان گفتاری ساده در سرودن اشعارش،" علیرضا قزوه" شاعری که اشعارش بیشتر در قالب شعر سپید و غزل منتشر شده ادامه داد: "احمدی "شاعری بود که با وارد کردن لحن گفتاری در اشعارش ، قالب خاصی را به متون ادبی وارد نمود و او فردی است که نام و یادش در تاریخ ادبیات معاصر ماندگار خواهد ماند.

گفتنی است "احمدرضا احمدی" شاعرمعاصر و چهره مطرح ادبی کشور، سه‌شنبه ۲۰ تیر در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت .همچنین خانواده احمدرضا احمدی در اطلاعیه‌ای نوشته‌اند: «پنجشنبه ۹ صبح بیست و دوم تیرماه ۱۴۰۲، مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (طبق خواسته شاعر) احمدرضا احمدی را به آغوش خواهیم کشید و به یاد تمام سال‌ها که با شعر و صدا و کلماتش همدم لحظه‌های ما بود همدمش خواهیم بود و در کنارش.»

پایگاه خبری دیباچه درگذشت این شاعر پرآوازه کشورمان را به جامعه هنری کشور تسلیت می گوید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار