« مجید ناظم پور » می گوید اگر بخواهیم در سطح بین المللی سازِ عود را بنوازیم، باید این ساز کاملا اصولی اجرا شود در غیر این صورت آن را ضعف موسیقی ایرانی می دانند و به ضرر هنر ایرانی در سطح بین المللی است.
مجید ناظم پور، آهنگساز و نوازنده عود در گفت و گو با خبرنگار موسیقی دیباچه گفت: سازِ عود مانند سازهای دیگر که در همه جای دنیا شناخته شده هستند، تکنیک های خاص خودش را دارد که این تکنیک ها برای سهولتِ کار نوازندگان، توسط افرادِ با ذوق و نوازندگانی که برای این ساز زحمت کشیده اند معرفی شده است.
این نوازنده در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال نمی توانیم تکنیکِ سازِ تارِ ایرانی را روی عود اجرا کنیم و بعد ادعا داشته باشیم که عود می زنیم؛ پس این موضوع یک ضعفِ بزرگ محسوب می شود. اگر بخواهیم در سطح بین المللی ساز بنوازیم،باید این ساز کاملا اصولی اجرا شود، در غیر این صورت آن را ضعف موسیقی ایرانی می دانند و به ضرر هنر ایرانی در سطح بین المللی است.
او افزود: این مشکلات در حوزه آموزشِ این ساز هم دیده می شود؛ یعنی بسیاری از اساتید، تجربیات شخصی خود را به هنرجویان آموزش می دهند و این موضوع، راه هنرجو را در آموزش دور می کند.
این هنرمند در ادامه تاکید کرد: ما باید ساز عود را درست یاد بگیریم و بعد آن را برای موسیقی ایرانی به کار ببریم؛ یعنی اینکه ما ایرانی هستیم و باید به شکل ایرانی ساز بزنیم.
این آهنگساز خاطرنشان کرد: نوازندگانِ بزرگِ این ساز، آزمون و خطاهای بسیاری را پشت سر گذاشته اند و به یک استاندارد رسیده اند، پس هنرجویان باید به این استانداردها توجه ویژه داشته باشند و سعی کنند از این استانداردها در نواختن سازِ عود غافل نشوند.
او در پایان گفت: ساز عود جایگاه بالایی در بسیاری از کشورها دارد و ما هم باید ادامه دهنده راه اساتید این ساز باشیم و از این ساز برای پیشرفت موسیقی کشور خودمان استفاده کنیم.
گفت و گو از : غزاله سعادتی