دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲  |  Monday, 05 June 2023

دیباچه

کد خبر: ۵۲۶۰۳
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۰۹ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۲

رسانه صبا در مطلبی نوشت : چطور است که از «علی قائم‌مقامی» جز پیامی کوتاه در رحلت همکار و رفیقش ندیدیم ولی جماعتی که به عمرشان جز آواز مادر من مادر من را نشنیدند و تازه آن را هم نه به پوراحمد که به خسرو شکیبایی می‌شناختند حالا شده اند متخصص شناخت پوراحمد و دستاوردهای او؟؟

۱. درگذشت کیومرث پوراحمد کارگردان سینما و تلویزیون بسان همه مرگ‌های هنری دیگر مواجه شده با انبوه خاطره‌نگاری، دلنوشته، یادگاری‌نویسی و..‌‌.

از هیاهویِ نو«پوراحمد»شناسان تا سکوتِ مردی که پای او ایستاد…

۲. کاملا قابل پیش بینی است که نهایتا یک هفته تا ده روز دیکر سوژه ای دیگر رو شده و یادگاری‌ها به سمت سوژه تازه می‌رود ولی اینکه چگونه است برخی از جماعتی که در این سال‌ها کمترین توجهی به خالق شب یلدا نداشته‌اند، تخیل‌نگاری وافری داشته‌اند در شرح همکاری‌های ناتمام و عدم درک جایگاه فرهنگی وی، نه جای پرسش،که جای تلخند دارد‌.

۳. از آن طرف تنها سینماگری که در هفت سال اخیر به عنوان تهیه‌کننده سه فیلم آخر پوراحمد کنار وی بود کمترین حرفی نمی‌زند! علی قائم مقامی به عنوان تهیه‌کننده سه فیلم «کفش‌هایم کو»، «تیغ و ترمه» و «پرونده باز است» کنار پوراحمد بود و در هر سه فیلم نیز با حداقل حمایت ارگانی، فیلم‌ها را بسامان رساند و کاری کرد که پوراحمد -که خود زمانی گفته بود اگر نتواند فیلمسازی کند، افسردگی دامنش را می‌گیرد- لااقل بتواند فیلم بسازد…

۴. چطور است که از قائم‌مقامی جز پیامی کوتاه در رحلت همکار و رفیقش ندیدیم ولی جماعتی که به عمرشان جز آواز «مادر من، مادر من» را نشنیدند و تازه آن را هم نه به پوراحمد که به خسرو شکیبایی می‌شناختند، حالا شده‌اند متخصص شناخت پوراحمد و دستاوردهای او؟؟

آخر. نه دوستان! شما راست نمی‌گویید و گرنه اگر بنا به پوراحمدشناسی است هم باید از حمایت‌های فارابی در دهه شصت بگویید و هم از بی‌مهری های فارابی در دهه نود و در عین حال از زحمات علی قائم مقامی یاد کنید که یک تنه کوشید پوراحمد بتواند ایده‌های سالیان اخیرش را فیلم کند…تنها کسی که در این سال‌ها پای ایده‌های پوراحمد ایستاد، قائم مقامی بود که حالا فقط گوشه ای ایستاده و تنها با نگاه عاقل اندر سفیه می‌نگرد در رفتار جماعتی که تا دیروز کارشناس مسمومیت مدارس بودند، پریروز متخصص تحریم جشنواره و حالا شده‌اند کارشناس درک پوراحمد و چرایی خودکشی!

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفت و گو دیباچه با کارگردان نمایش «نقطه ویرگول»

ارتباط بسیار نزدیکی بین ما و تماشاچیان برقرار شده است/ نمایشِ تک پرسوناژ را یک چالش می‌دانم!

۱۰:۱۹  -  ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
گفتگو دیباچه با اسدالله شکرانه، نویسنده

ادبیات با بن بست مواجه شده است | فرهنگ سازی در زمینه خواندن کتاب به عهده نویسنده نیست

۱۷:۲۱  -  ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با بازیگر نقش "اسماعیل میرشکار"

روایت رضا اکبرپور از حادثه ناگواری که سر صحنه سریال « گیل دخت » برایش رخ داد!

۱۹:۴۵  -  ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
«مانی جعفرزاده» آهنگساز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد

همکاری آهنگسازان ایرانی و کانادایی در یک اثر/هنر می‌تواند صبر و آرامش را در مخاطب تقویت کند

۱۶:۵۴  -  ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
دبیر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی در گفت‌وگو با دیباچه:

آثار ضعیف و بدون سندیت تاریخی، جایی در جشنواره ملی تئاتر رضوی نداشت / جوایز این دوره ،سه برابر افزایش یافته بود!

۱۰:۱۲  -  ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
برندسوزی با دست فرمون صدا و سیما!

چرا قدیمی‌ترین برنامه ورزشی تلویزیون پس از درگذشت «بهرام شفیع» به پایان نرسید؟

۱۲:۳۵  -  ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
عضو سابق تیم‌ملی تکواندو در گفتگو با "دیباچه" مطرح کرد؛

دست کم گرفتن رقبا برایمان گران تمام‌ می‌شود/ ملی‌پوشان ایران توانایی کسب مدال را دارند

۱۶:۴۵  -  ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
یک کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با ""دیباچه" مطرح کرد؛

جام ملت‌های آسیا، عیار قلعه نویی را مشخص می کند!

۱۰:۲۸  -  ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
«حمید گروگان» نویسنده در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد؛

انتشار کتاب «قانون» برای جوانان/ نویسنده باید از زاویه دیدِ مخاطب به سوژه نگاه کند!

۱۴:۵۹  -  ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با کارگردان نمایش «زوج ناجور»

کمدی را برای حال بهتر مردم انتخاب کردم/ کسی به آسیب‌های تئاترِ ایران اهمیت نمی‌دهد

۱۶:۴۸  -  ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
پربازدیدها