شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۷ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱

زهرا فرود : سیزدهمین جشنواره بین‌المللی 100 به دبیری "یوسف منصوری" و به همت سازمان سینمایی از امروز ۱۰ اسفند به مدت دو روز در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود . در این جشنواره ۴۶۲۲ اثر در بخش های ملی، بین المللی و مخاطب کودک و نوجوان با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.در میان آثار برگزیده برای حضور در این جشنواره می توان به اثر "چمدان" ساخته نبی قلی زاده اشاره نمود که با نگاهی نقادانه به نوع زندگی زوج های جوان در بخش ملی به نمایش در خواهد آمد. با او پیرامون فیلم "چمدان" و جشنواره فیلم صد گفتگویی صورت گرفته که می خوانید:

چمدان با نگاه نقادانه به زندگی زوج های جوان در جشنواره فیلم

"نبی قلی زاده" نویسنده ،کارگردان و تهیه کننده فیلم چمدان به خبرنگار دیباچه گفت :فیلم "چمدان" موضوع ایثار و از خود گذشتگی را با چاشنی و سبک و سیاقی جدید فرهنگسازی می کند؛ البته یکی از شاخصه های این اثر ترسیم و مصور سازی وفاداری و پایبندی به خانواده و یادآوری برخی روزهای مهم در زندگی است که می‌تواند تأثیر بسزایی در تحکیم بیشتر بنیان خانواده و ثبات ارتباط و تعامل بین افراد خانواده باشد .

او افزود :مهمترین رویکرد فیلم چمدان نگاه نو و ِبکر به مقوله نوع رفتار و عملکرد زوجین نسبت به یکدیگر، در زندگی زناشویی است و به طور کل در مسیر تولید این اثر سعی کردم موضوع از خود گذشتگی در زندگی ،از دریچه متفاوتی مصور شود؛ البته بن مایه اصلی "چمدان " پرداختن به نوع زندگی زوج های امروزی است که بنای آن براساس استحکام لازمه و کافی چیده نشده است.

" قلی زاده " که تولید و نگارش آثار مستند،کوتاه و نمایشی بلند بسیاری را در کارنامه هنری خود ثبت نموده ادامه داد: در این اثر ظرفیت و عکس العمل افراد،بویژه همسران پیرامون مواجه شدن با عملکردهای یکدیگر مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.و در تولید" چمدان " با ترسیم فراز و نشیب های رفتاری زوجین تلاش کردیم تا حدی از مقوله تعلیق بهره بگیریم. همچنین با باز گذاشتن انتهای کار، نتیجه گیری و قضاوت نسبت به ماجرای پیش آمده در فیلم را به عهده مخاطب قرار دادیم.

او در پاسخ به این سوال که چقدر معتقد است فیلم" چمدان "در جشنواره فیلم 100 جزو آثار منتخب قرار خواهد گرفت اظهار داشت:با توجه به سوابق کاری خود، در تولید چمدان صِرفا با نگاه و هدف جایزه پیش نرفتم در واقع تمایل داشتم که بعد از سالها دوری از عرصه فیلم کوتاه ،اثری را بسازم .همچنین قصه "چمدان " برایم جذاب و دوست داشتنی بود، بنابراین ابتدا طرح این اثر را به حوزه هنری ارائه دادیم و پس از پذیرفته شدن بیشتر ترغیب شدم که چمدان را مقابل دوربین بیاورم. اگر چه در تولید کارهای بلند خود تاکنون توانسته ام جوایز داخلی و بین المللی خوبی را داشته باشم. به هرحال امیدوارم در راستای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه (صدثانیه ای)اتفاق خوبی برای فیلمسازان جوان ویا بهتر است بگویم فیلمسازهای دهه هشتادی رقم بخورد.

چمدان با نگاه نقادانه به زندگی زوج های جوان در جشنواره فیلم

نبی قلی زاده نویسنده،کارگردان و تهیه‌کننده فیلم "چمدان" که برای ساخت فیلم بلند" آکو" علاوه برحضور و دریافت جایزه از سی و امین (۳۰) فستیوال بین المللی کودک و نوجوان اصفهان در ۱۸ جشنواره بین المللی دیگر نیز شرکت نموده در ارتباط با حال و فضای این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم صد گفت : به نظرم امسال این جشنواره با توجه به طیف گسترده شرکت کنندگان، برخورداری از سوژه‌ها و موضوعات متنوع تولیدی و ورود طیف جوان به عنوان فیلمساز، سال پر رونقی را پیش رو داشته خواهد داشت. همچنین حضور و حمایت ارگان هایی چون حوزه هنری،باشگاه فیلم سوره،سازمان سینمایی سوره و انجمن سینمای جوان از فیلمسازان نسل جدید از دیگر شاخصه های سیزدهمین دوره جشنواره‌ بین المللی فیلم 100 است.

نباید به جشنواره هایی همچون "100 " نگاه ویترینی داشت

وی ادامه داد : از آنجا که جشنواره های فیلم کوتاه در کشور خیلی مظلوم واقع شده اند و هنگام برگزاری همچون یک ویترین کار خود را شروع و به پایان می رسانند، نیاز است مسئولان کلان کشور و مدیران اصلی سینمایی توجه بیشتری به این مدل جشنواره‌ها داشته باشند. همچنین معتقدم با یک برنامه ریزی درست و مدون می‌توان بیش از پیش فیلم های جشنواره هایی همچون فیلم 100 را ،با شرایط بهتری تبلیغ ،برگزار و اکران عمومی نمود.

"قلی زاده" در پاسخ به این‌ سوال که کمک و همکاری فیلمسازان شناخته شده سینما به فیلمسازان تازه نفس و جوان چقدر می تواند غنای جشنواره فیلم صد را بدنبال داشته باشد بیان کرد: به نظرم این موضوع آنچنان نمی تواند کمک خاصی به غنای جشنواره داشته باشد، چون مدیوم و فرمت فیلمسازان حرفه ای از شمایلی برخوردار است که توانایی کمک آنچنانی، به بهتر شدن وضعیت جشنواره صد را ندارد؛ در واقع یک مقدار تجربه گرایی و آزاد گذاشتن فیلمساز در موضوع و نحوه بیان کار ،بیشتر می تواند به بهتر شدن فضای این جشنواره یاری رساند چرا که یک فیلمساز حرفه ای از قواعد خاص خود در مسیر تولید یک اثر تبعیت می کند و شاید برای فیلمساز جوان که تازه پا به این عرصه گذاشته همراه شدن با آن قواعد و البته بودجه های محدود، میسر نباشد.

او که با ساخت فیلم بلند "پسرم رسول"که چندی پیش از شبکه ۵سیما روی آنتن رفت توانست جایزه شهید "بهنام محمدی" را در بخش ملی سی و چهارمین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان از آن خود کند، در پایان پیرامون همکاری بخش بین‌الملل سازمان‌ سینمایی سوره در راستای کمک به اکران جهانی فیلم های جشنواره فیلم صد خاطرنشان کرد : چون به عنوان فیلمساز تا کنون توانسته ام با تولید دو پروژه بلند فستیوال های داخلی و خارجی را تجربه کنم، معتقدم تعدادی از آثارِ این مدل جشنواره ها به شدت وجهه بین المللی دارد که با یک برنامه ریزی و هدف گذاری درست می شود. تعداد قابل توجهی از این فیلم ها را در جشنواره های بین المللی به نمایش درآورد، ولی به نظرم در کنار این حرکت بهتر است بانیان این جشنواره ها و یا سازمان سینمایی سوره هم زمان باهر فراخوان و یا اقدامی فیلمساز را نیز در جریان بگذارد تا او هم، قدم به قدم این مسیر را خودش به همراه آموزه هایش بپیماید تا در آینده برای ارائه اثر خود به جشنواره های بین المللی با قواعد آشنا باشد اما معمولا این مدل سازمان‌ها کاملا سلیقه ای و گزینشی فیلم ها را اتنخاب و روی آن برنامه ریزی می کنند که جا دارد به این امر شکل بهتری داده شود.

چمدان با نگاه نقادانه به زندگی زوج های جوان در جشنواره فیلم

گفتنی است در "مسعود شریف"،بهزاد اکبرنواز" و فاطمه میرکمالی از بازیگران فیلم چمدان هستند، همچنین لازم بذکر است به گفته دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم 100 ،آثار برتر در طول سال آینده قبل از اکران عمومی فیلم‌ها در سینماهای کشور پخش خواهند شد و غیر از آن تمهیداتی اخذ می گردد که طی آن بخشی از امکانات شهرداری مانند تلویزیون‌های شهری و متروها برای نمایش فیلم‌ها استفاده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار