پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳  |  Thursday, 21 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۷ - ۱۲ دی ۱۴۰۱

به گزارش دیباچه ،  "حامدمحضرنیا " از خوانندگان عرصه پاپ است که تاکنون آثار بسیار و موفقی را وارد بازار موسیقی نموده، اومعتقد است : برای عقب نماندن از فضای روز موسیقی نباید گزینه کپی خوانی را انتخاب کرد چرا که این امر نه تنها خواننده و اثرش را مانا نمی کند، بلکه حاصلی جز موفقیت کوتاه ومقطعی برای او بدنبال نخواهد داشت ؛همچنین این خواننده پاپ می گوید : عرصه موسیقی بویژه حوزه خوانندگی نیازمند اخذ تمهیداتی اساسی از سوی مسئولان مربوطه است، تابازار موسیقی فقط در انحصار خوانندگانی قرار نگیرد که یا پول دارند یا تهیه کننده.

"حامد محضرنیا "خواننده آثار مذهبی و عاشقانه به خبرنگار دیباچه گفت : خرید و فروش در تیتراژ ها امری تلقی می‌شود که جریان داشته و دارد و در واقع به آیتمی در مبحث سرمایه گذاری تهیه کننده ها ،بدل شده به گونه ای که می توان آن را حتی از جهاتی برای تهیه کننده ها موثر دانست ،چون با دریافت این مبلغ می توانند به سیر تولید پروژه خود سرعت ببخشند اما این امر همیشه مثمرثمر نیست به دلیل اینکه ممکن است تاثیر خوبی نداشته باشد چون از آنجا که یکی از عوامل موثر در موفقیت یک مجموعه برخورداری آن، از تیتراژ خوب ودر عین حال موفق است و حالا اگر برخی بجای اهمیت بیشتر به کیفیت در بند کمیت باشندو جای موزیک خوب را با پول عوض کنند به تنهایی ضربه مهلکی به پروژه اشان وارد خواهند کرد؛ به هرجهت نه می شود موافق این بِدوبِستان های مالی برای تیتراژخوانی یک اثر بود ونه مخالف آن ،چون به هرحال از هر سوکه به این قضیه نگاه کنیم هم منفعت وجود دارد وهم زیان پس به طور قطع نمی توان آن رانفی مطلق ویا حمایت همه جانبه کرد زیرا چنین امری همان اندازه که حُسن دارد به همان مقدار از معایب نیز برخوردار است .

او در ادامه ضمن پر اهمیت خواندن تناسب محتوای یک اثربا تیتراژ آن افزود: وجود تناسب بین تیتراژ وموضوع و محتوای آثار نقش تاثیرگذار و پررنگی بر موفقیت و ماندگاری یک اثر و به تبع آن، مبحث موسیقایی آن اثر دارد،به طور کل این تناسب یکی از ملزومات آثار تولیدی است، البته ناگفته نماند در کنار موازی بودن محتوا و تیتراژیک اثر، آنچه که از اهمیت بسزایی برخوردار است سطح و مقدار ارزشی بودن محتوای هر کار است یعنی هرچه این عرصه ضمن به روزتر بودن ،از جامعیت بیشتری برخوردارباشد می تواند بدنبال خود، درصد موفقیت وماندگاری موزیک ویا تیتراژ اثر رانیز بالا ببرد.

"محضرنیا" پیرامون مولفه ها  و فاکتور هایی که در تیتراژ خوانی آثار تلویزیونی و سینمایی می‌توانند سهیم باشند افزود: به نظرم ۹۰ درصد کسب موفقیت در خواندن تیتراژ یک اثر در سینما و تلویزیون بستگی به متن فیلمنامه دارد چرا که هرچقدر متن قوی باشد و همچنین گروه تولید حرفه ای تر عمل کنند، به همان اندازه در سطح موسیقایی و تیتراژ آن اثر نیز تاثیرگذار خواهند بود، یعنی پتانسیل مانا شدن در تیتراژها ،زمانی از بالقوه بودن به بالفعل شدن میرسند که فیلمنامه، محتوا و خلاقیت عواملِ تولید، نیز در سطح بالا و خوبی قرار گرفته باشند.

*کپی خوانی ماندگاری ندارد خواننده راازعرش به فرش می کشد*

این خواننده در ارتباط با کپی خوانی در تیتراژها که این روزها بیشتر از قبل رواج یافته اظهار داشت :وجود کپی خوانی در تیتراژ مسئله‌ای است که نمی‌توان آن را نهی کرد ، این روزها برخی خوانندگان به دلیل آن که نمی خواهند از فضای روزِ موسیقی عقب بمانند، دست به کپی خوانی میزنند به گونه ای که می‌توان آنها را افرادی با قدرت ریسک پایین خواند .در هرحال کپی خوانی از آنجایی نشأت می‌گیرد که برخی تازه واردان این عرصه می خواهند ره صدساله را یک شبه بپیمایند یعنی به جای آنکه خود تلاش کنند و با کسب تجربه، موفقیت به دست آورند، پای در ادامه مسیر طی شده توسط خوانندگان موفق می‌گذارند و با کپی خوانی سعی می‌کنند درصد ریسک و خطاهای کار خود را پایین بیاورند درصورتیکه چنین عملکردی اشتباهی بزرگ خواهد بود زیرا موسیقی یعنی از صفر تا صدِ یک اثر را خلق کردن، بنابراین شاید با کپی خوانی بتوان تا حدی شنیده شد و باقی ماند اما این شنیده شدن و بالا رفتن ها سرابی زودگذر است که بعد از مدت کوتاهی افراد را در عرصه تیتراژ از بالا به فرش می کشد یعنی اینگونه تیتراژ ها در عرصه موسیقایی مانا نخواهند بود و بعد از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده می شوند.

وی ادامه داد: خواننده در موفقیت یک سریال یا اثر سینمایی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد ؛ البته این امر در چند سال اخیر بیشتر به چشم می‌آمد چون خواننده های بسیار موفقی را در عرصه‌های تیتراژ خوانی داشتیم که از میان آن‌ها می‌توان به "علی لهراسبی"، "احسان خواجه امیری " ،"مجید اخشابی"و "محمد اصفهانی" اشاره کرد چراکه واقعاً هر کاری را ارائه می دادند می گرفت و به دل می نشست
اما این روزها تعداد کسانی که در عرصه تیتراژ موفق و موثر هستند کمتر شده به گونه ای می توان خوانندگان موفق این عرصه را تنها به "سالار عقیلی" محدود کرد.

*وجود مافیا و ردو بدل کردن پول از کیفیت تیتراژ خوانی کاسته*

وی گفت :یکی از دلایل نگرفتن و شنیده نشدن برخی تیتراژ ها دلی نبودن آنهاست چون کسی که می‌خواهد تیتراژی بخواند باید انگیزه داشته باشد و فقط صرف مباحث مادی کاری را به انجام نرساند. به هرحال امروزه خوانندگان هزینه ای را به جهت ساخت تیتراژ دریافت می‌کنند ویا پولی پرداخت می کنند تا کار ساخت تیتراژ یک اثرسینمایی یا تلویزیونی به آنها برسد که در هردو مورد باز انگیزه ای جز موارد محاسبات مادی دیده نمی شود
مثلاً در گذشته خواننده ای که قرار بود تیتراژی را بسازد تمام دغدغه و ذهنیتش مخاطب و شنیده شدن کار از سوی او بود اما اکنون ماجراهای مافیا ،سفارشی شدن و رد و بدل کردن پول های هنگفت کیفیت کار تیتراژ خوانی را کاهش داده و ماندگاری آثار را از بین برده است.

*تک آهنگ ها هویت آلبوم ها را در انحصار خود گرفته اند*
"حامدمحضرنیا "در پاسخ به این سوال که آلبوم نسبت به گذشته، چقدر توانسته جایگاه خود در عرصه موسیقی را حفظ نماید بیان کرد: این روزها تولید و فروش آلبوم به نسبت قبل رواج ندارد با آنکه معتقدم آلبوم را می توان شناسنامه یک خواننده و آثار او دانست ؛اما به هرحال در شرایط کنونی فقط فضای تک‌آهنگ‌هاست که حرف اول را در بازار موسیقی می‌زند و متاسفانه آلبوم از رده خارج شده. به یاد دارم در دوران نوجوانی همیشه بی صبرانه منتظر انتشار آلبوم جدید هنرمندان محبوبم بودم، و وقتی آنها را تهیه می کردم بارهاو بارها وقت خود را برای شنیدن این آثار می‌گذاشتم و هر بار از شنیدنشان لذت زیادی می‌بردم.
با تمام این اوصاف دیگر تک‌آهنگ‌ها جای آلبوم را گرفته اند البته تک‌آهنگ‌ها هم با هزینه های بسیار هنگفتی در فضای پخش و تبلیغات ، به گوش مردم می‌رسند و خواننده ای که پول و تهیه کننده نداشته باشد کارش شنیده نمی‌شود و چنین امری در بازار موسیقی فاجعه ای تلخ است و می طلبد مسئولان مربوطه تمهیداتی بیندیشند تا قطعاتی که با زحمت و عشق تولید می شوند به نحوی مطلوب به گوش مخاطب رسانده و شنیده شوند و اگر قرار باشد فقط موسیقی و قطعات برخی خوانندگان که در این عرصه پول های زیادی را صرف می کنند شنیده شود، باید گفت این شنیده شدن ها ،مقطعی است یعنی صدها موسیقی بوده که با تبلیغات دیده و شنیده شدند اما بعد از مدت کوتاهی از ذهن مردم خارج شده و حتی به مقطع فراموشی رسیده اند.

او با بیان اینکه تغییر سبک در عرصه خوانندگی امری نامطلوب است که می تواند آثار قبلی یک خواننده را زیر سوال ببرد گفت :هم اکنون مشغول تهیه و تولید چند تک آهنگ هستم که به لحاظ محتوا ،مخاطب را با فضای جدید و خاصی از آثار "حامد محضرنیا" مواجه خواهد کرد و به طور کل این کار را با عوامل بسیار حرفه‌ای همچون "مهدی معظم" به عنوان تنظیم کننده و "علی اسماعیلی "که از برندهای عرصه موسیقی است تولید کردم و آن را بسیار دوست دارم.

وی در ارتباط با پیشنهاد بازیگری خود گفت: چندی پیش برای بازی در یک سریال ۲۵ قسمتی به نام" سلام بمبئی ۲ "به کارگردانی "محمد قربان پور "و "تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی "پیشنهاد داشتم ولی متاسفانه با شرایط کرونا و داستان هایی که پیش آمد تا حدودی پروژه متوقف شد و همچنان نیز بلاتکلیف است و به طور کل امید داشتم بتوانم در این پروژه ضمن بازی خوب، کار موسیقی خوبی را نیز ارائه دهم که گویا قسمت نبود البته فعلا.
محضرنیا خاطرنشان کرد: در پایان آرزوی سلامتی و موفقیت برای مردم کشورم دارم و همه ما ایرانیان از یک خانواده هستیم و قلبمان برای هم می تپد و امیدوارم این مشکلات معیشتی و مالی به زودی برطرف شود و همه با خوشی بتوانیم در کنار یکدیگر روزگارمان را سپری کنیم.

گفت و گو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار